Ta otazka uz zacina byt vice filozoficka a spor se presouva tam kdo co pro kapely / hudbu dela a jak je to uzitecne.
Nicmene odpovim. Za prve mam osobni zkusenosti. Pracoval jsem na projektech - weby, fotky a podobne s nejlepsimi ceskymi kapelami a zpevaky, takze mam dost prehled jak to v tom modelu chodi, kdo kolik shrabne penez z toho kolace a kolik zbylo zpevakovi, kolik vydvavaeli. O prinosu konecneho prodejce, ktery nabizel v roce 1997 CDcka koncovemu zakaznikovi jsem pochybnosti nikdy nemel (samam mal koleme dve ste legalnich disku z tech dob), ten nabizel opravdu sluzbu a cosi navic. O tom co nabizi vydavatel / producent konecnemu umelci, mam ale sve velke pochybnosti, opet podlozene osobni zkusenosti, kterou dle meho vetsina beznych lidi nema. Rekneme ze ta vzrustajici nenavist, jak jste to nzaval, je dana znalosti pomeru. Ja to vidim spis jako pragmaticke pososuzeni kde je doba a jake jsou prinosy tech velky6ch spolecnosti, nez nenavist, ale budiz. Doba je jina. Zaplatpanbu. Doba kdy jste potreboval na natoceni kvalitniho CD miliony a vyhlasens tudio je pryc. Vydavatel dnes neposkytuje zazemi kvalitniho nahravaciho studia, ktere by si jinak kapela nemohla dovolit. Kvalitni studio je na kazdem kroku. Vydavatel neda ani korunu do vysilani v radiich. Radia si hraji co chteji a bereou tezky prachy z reklamy. Hudba je jen vata mezi reklamou a zvasty moderatora.
Polozim vam otazku - myslite si ze snad umelec a to velmi znamy a velmi uspesny dostal zaplaceno za nahrani CD? Ze mu dostal nejaky honorar alespon maly za to ze travil hodiny ve studiu, zpival atd? Nikoliv. nedostal ani korunu, budte ubezpecen. Vydavatel zacne platit az kdyz se zjisti jestli je toalbum uspesne nebo neni. Musis Pavle pockat, ,vis doba je zla...
Rika se tomu privatzice zisku, znarodneni ztrat. Tedy spolecnost se snazi vycouvat z toho aby mela vubec nejake riziko, ale chce byt na miste kdyz potecou statisice a miliony...
Nezlobte se videl jsem to osobne. A narozdil od vas, prinos nahravaci spolecnosti specielne v cechach vidim jako minimalni az zanedbatelny.
Jako OK vytahnou misto umelce z kapsy par desitek tisic na nahravaci studio, a odeslou tiskovou zpravu ze CD bylo vydane, a zavolaji par znamym novinarum ze to je na stvete - a Karle nemoh by si o tom napat a - prid na chlebicky na prvni koncert. Pak rozelsou par vypalenejch Cdc do radii a modli se aby BOZI z radii to hrali. Ano i oni jsou bezmocni v propagaci. Nevidim tam nic co by si kapela nemohla delat sama a prinos zanedbatelny, nebo jen minimalni. Ostatne uz to pochopily i nekteri uspesnejsi cesti zpevaci a kapely - a ackoliv mohli vydavat u velke spolecnosti - a meli nabidku na smlouvu - a vydavali tam driv, radeji si to delaji sami,
Pokud tam ten prinos vidite vy, budte uplne konkrertni - ale uplne. Co jsou ty jednotlive kroky, ktere vydavatel dava kapele a ktere ji tak desne pomuzou. Koho oslovi, kolik do toho da penez a jaky prinos to bude mit, a tak dale Takzene distribuce, ale vydavatelstvi. Prvni vec. Druha vec je v zasade filozficka, Kam smeruje model hudebniho vydvatelstvi a distribuce. Pekny clanek na to tema napsal Jiri Hlavenka, myslim na lupe. Stoji za precteni. Dovolim si ocitovat jednu vetu, Dnesni deti nebudou chapat proc maji platit za hudbu anebudou rozumet tomu proc za ni nekdo v minulosti platil obrovske castky. Je to mozna odvazne, ale stoji to za zamysleni. Je jen sleduju zmeny. A vidim. Driv jste vydavatela a distributora potreboval, jinak to neslo. Pak aspon ditributora, aby jste si CD co jste vydal sam dostal k zakaznikum (rozvoz do kramu a iTunes kvuli platbam a servereu). Dnes muzete prijimat mikroplatby sam a distribuci zajisti Vas web. Propustnost site se zvedla tisicinasobne, vykonost tecniky taktez, takze vas pocitac, dnes obslouzi statisice lidi ti jsou schopni si vas najit pres Google behem pikosekundy.
Je podle me uplne zrejme ze potreba vydvatele je dnes nulova a distributora diskutabilni. Vse co vamnabizeli driv dnes nepotrebujete. Zpatky k iTunes. iTunes nabizi preci jen jednu vec, specialne zde v Americe. Ma nejrozsirenejsi telefon a prehravac zatim. A nabizi tedy tem zaostalejsim, technicky mene zdatnym, nebo pohodlnym jedno misto kde centralne maji k dispocizi hudbu a stahnou si ji z jednoho mista do prehravace. Pro ty co nejsou ochotni si zajit na web Kayne Westa (je to prilis slozite) a stahnout si to tam a nahrat si to do prehravace. Jediny prinos je pak v archivech. Tedy hudbe tech co uz web nemaji, nebot skoncili (REM), nebo nezijou.
Nic vic.Ale to je jen muj osobni nazor