Investoři poprvé ztratili zájem o investice do Facebooku

Nálada investorů kolem Facebooku už je několik let velice pozitivní. Jak rostou ekonomické vyhlídky firmy, rostou i očekávání lidí, kteří do největší sociální sítě světa nasypali své peníze. Ne však při poslední aukci cenných papírů na sekundárním trhu. Facebook poprvé v historii nedokázal v dražbě prodat ani jednu nabízenou akcii.

Investory zastavila vyvolávací cena jedna akcie ve výši 33,91 dolaru, tedy zúčtovací cena na konci poslední aukce. Mezi potenciálními kupci se však neobjevil nikdo, kdo by tuto vyvolávací hodnotu dorovnal. Nejvyšší nabídka za odkup jedné akcie se vyšplhala pouze na 28,15 dolaru. Znamená to jediné – investoři v současné době nevěří, že Facebook může mít takovou hodnotu, kterou udává součet hodnoty jeho akcií, a nejsou si jisti dalším vývojem.

Těžko ověřitelné příjmy

Příčin neochoty alespoň dorovnat vyvolávací cenu může být několik. Někteří skeptici opět upozorňují na mantru nafouklé bubliny kolem Facebooku a dalších internetových firem, jiní odborníci zase zmiňují současné nejasné globální ekonomické vyhlídky či případné vyčkávání investorů na IPO.

Výstřižek.PNG
Cenné papíry Facebooku se prozatím obchodují pouze na sekundárním trhu. Formou aukce je nabízí současní podílníci firmy, kteří nechtějí čekat na IPO.

Podle údajů společnosti eMarketer by Zuckerbergova firma letos měla vygenerovat příjem kolem 4 miliard dolarů, což je hodnota vyšší, než jaká jsou očekávání. Kritici ale opět upozorňují na to, že Facebook nemusí jako soukromá společnost zveřejňovat své obchodní výsledky a údaje eMarketer tak jsou minimálně zpochybnitelné, protože se jedná o firmu, která se mimo jiné živí prodejem reklamy na Facebooku.

Hodnota Facebooku se při současných investicích a hodnotě akcií pohybuje okolo 70 miliard dolarů, což je skoro osmnáctinásobek udávaných ročních příjmů. Primární emise akcií firmy je očekávána až někdy koncem příštího roku. Provozní šéfka Facebooku Sheryl Sandbergová hraje především zdržovací taktiku. Čeká, až se více stabilizují trhy, až firma bude moci vykazovat ještě vyšší příjmy a zároveň chce více motivovat zaměstnance, kteří vlastní akciové opce.

SecondMarket a individuální podmínky pro Facebook

Facebook se v současné době obchoduje pouze na sekundárním trhu SecondMarket, kde transakce s jeho cennými papíry tvoří 45 procent obchodovaného objemu, díky čemuž má firma speciální pravidla pro obchodování. Investorem sociálního obra se teoreticky může stát každý, zájemce se ale musí stát akreditovaným investorem. Ten musí vydělat minimálně 200 tisíc dolarů ročně a v akciích držet alespoň milion dolarů.

I z tohoto důvodu v současné době do Facebooku investují především různé investiční skupiny a fondy, které posbírají peníze více drobných investorů. Činí tak například banka Goldman Sachs, která před několika měsíci do firmy vstoupila jako významný podílník a nejspíše jí dovede k primární emisi akcií. I u Goldmanů se ale do investičního balíku nemůže zapojit každý, ale pouze nejvýznamnější klienti banky.

Obchod na SecondMarket probíhá formou zmiňovaných aukcí. Nejdříve se posbírají nabídky jednotlivých investorů (tedy těch, kteří do Facebooku vložili svůj rizikový kapitál výměnou za podíl) a ověří se zájem kupujících. Jakmile jsou obě strany připraveny, začne devět dní trvající aukce. Veškerý objem nabízených akcií získá ten, který v aukci nabídnul nejvyšší hodnotu. Ta ale zároveň musí být vyšší, než vyvolávací cena, což se právě při posledním kole poprvé v historii nestalo. SecondMarket si z každé transakce bere 3 až 5 procent, které stejným dílem zaplatí prodávající i kupující.

Diskuze (5) Další článek: Motorola začala prodávat levnější tablet XOOM Family Edition

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,