Intel Larrabee jako samostatný grafický čip pohřben podruhé

Intel Larrabee jako samostatný grafický čip pohřben podruhé

O projektu Larrabee a jeho ukončení jsme vás již podrobně informovali na konci minulého roku. Cílem projektu měl být dostatečně výkonný a poměrně univerzální grafický čip, který by byl schopen konkurovat současným řadám od ATI a Nvidie. Vývoj však narážel na spoustu problémů a překážek a termín uvedení se stále oddaloval. Nakonec Intel tento projekt zrušil, alespoň v rámci oficiálních zpráv a vývoj této technologie měl nadále probíhat pouze z experimentálního pohledu.

Intel dle nejnovějších informací opět potvrzuje, že v blízkém časovém horizontu neplánuje žádné uvedení samostatné grafické karty a soustředí se především na vývoj nenáročných integrovaných čipů v procesorech. Hlavním úkolem těchto grafických čipů není perfektní herní zážitek, který vyžaduje velký grafický výkon, ale především dobrá akcelerace 2D obrazu a multimediální schopnosti, mezi které patří přehrávání HD videa nebo nově také bezdrátový přenos obrazu (WiDi).

Vývoj grafického čipu je z určitého pohledu mnohem složitější než v případě procesoru. Kromě rozumně škálovatelného hardwaru je totiž nutné naprogramovat ovladače, které zahrnují nejen všemožné optimalizace her a aplikací, ale také velmi rychle se vyvíjející technologie jako DirectX nebo OpenGL. Není proto divu, že Nvidia i ATI mají mnohem více specializovaných programátorů software než inženýrů, kteří tvoří samotný hardwarový čip. Programování ovladačů totiž patří mezi jednu z nejnáročnějších věcí a zkušených programátorů v této oblasti mnoho není.

Intel navíc původně plánoval velkou univerzálnost čipu (GPGPU) a místo hardwarově zakotvených obvodů se snažil jít cestou úpravy pomocí software. To by mu dovolilo jeden hardwarový čip programovat i na novější technologie. Toto řešení se však ve výsledku jeví jako mnohem pomalejší a náročnější na spotřebu i délku vývoje.

Klepněte pro větší obrázek

Na poli paralelních výpočtů však Intel rozhodně nespí na vavřínech, jeho projekt Tera-scale se totiž zabývá vývojem právě vícejádrových čipů, které obsahují zatím až 48 jednoduchých jader.

Témata článku: Hardware, Intel, Čipy, Graf, Čip, Specializovaný čip, Scala, Tera, Grafický čip, Nejnáročnější věc, Dobrá optimalizace

Určitě si přečtěte

Tesla chce změnit nákladní dopravu. Její elektrický náklaďák má ohromující parametry

Tesla chce změnit nákladní dopravu. Její elektrický náklaďák má ohromující parametry

** Tesla představila elektrický kamion ** Má obdivuhodný výkon i dojezd ** Prodávat by se měl už za dva roky

17.  11.  2017 | Vojtěch Malý | 228

Nejlepší notebooky do 10 tisíc, které si teď můžete koupit

Nejlepší notebooky do 10 tisíc, které si teď můžete koupit

** I pod hranicí desíti tisíc korun existují dobře použitelné notebooky ** Mohou plnit roli pracovního stroje i zařízení pro zábavu ** Nejlevnější použitelný notebook koupíte za pět a půl tisíce

16.  11.  2017 | Stanislav Janů | 54

Do 20 let nebude nikdo vlastnit auta, říká zkušený šéf několika automobilek

Do 20 let nebude nikdo vlastnit auta, říká zkušený šéf několika automobilek

** Bývalý šéf a expert z několika velkých automobilek se vyjádřil k budoucnosti tohoto průmyslu ** Do 20 let „nikdo“ nebude vlastnit auta ** Veškerá doprava bude řešená pomocí velkých logistických platforem

15.  11.  2017 | Karel Javůrek | 75


Aktuální číslo časopisu Computer

Otestovali jsme 5 HDR 4K televizorů

Jak natáčet video zrcadlovkou

Vytvořte si chytrou domácnost

Radíme s koupí počítačového zdroje