Intel Larrabee jako samostatný grafický čip pohřben podruhé

Intel Larrabee jako samostatný grafický čip pohřben podruhé

O projektu Larrabee a jeho ukončení jsme vás již podrobně informovali na konci minulého roku. Cílem projektu měl být dostatečně výkonný a poměrně univerzální grafický čip, který by byl schopen konkurovat současným řadám od ATI a Nvidie. Vývoj však narážel na spoustu problémů a překážek a termín uvedení se stále oddaloval. Nakonec Intel tento projekt zrušil, alespoň v rámci oficiálních zpráv a vývoj této technologie měl nadále probíhat pouze z experimentálního pohledu.

Intel dle nejnovějších informací opět potvrzuje, že v blízkém časovém horizontu neplánuje žádné uvedení samostatné grafické karty a soustředí se především na vývoj nenáročných integrovaných čipů v procesorech. Hlavním úkolem těchto grafických čipů není perfektní herní zážitek, který vyžaduje velký grafický výkon, ale především dobrá akcelerace 2D obrazu a multimediální schopnosti, mezi které patří přehrávání HD videa nebo nově také bezdrátový přenos obrazu (WiDi).

Vývoj grafického čipu je z určitého pohledu mnohem složitější než v případě procesoru. Kromě rozumně škálovatelného hardwaru je totiž nutné naprogramovat ovladače, které zahrnují nejen všemožné optimalizace her a aplikací, ale také velmi rychle se vyvíjející technologie jako DirectX nebo OpenGL. Není proto divu, že Nvidia i ATI mají mnohem více specializovaných programátorů software než inženýrů, kteří tvoří samotný hardwarový čip. Programování ovladačů totiž patří mezi jednu z nejnáročnějších věcí a zkušených programátorů v této oblasti mnoho není.

Intel navíc původně plánoval velkou univerzálnost čipu (GPGPU) a místo hardwarově zakotvených obvodů se snažil jít cestou úpravy pomocí software. To by mu dovolilo jeden hardwarový čip programovat i na novější technologie. Toto řešení se však ve výsledku jeví jako mnohem pomalejší a náročnější na spotřebu i délku vývoje.

Klepněte pro větší obrázek

Na poli paralelních výpočtů však Intel rozhodně nespí na vavřínech, jeho projekt Tera-scale se totiž zabývá vývojem právě vícejádrových čipů, které obsahují zatím až 48 jednoduchých jader.

Váš názor Další článek: Apple je největší technologickou firmou světa

Témata článku: Hardware, Intel, Čipy, Nejnáročnější věc, Specializovaný čip, Grafický čip, Tera, Samos, Čip, Graf, Scala, Dobrá optimalizace, Hardwarový čip


Určitě si přečtěte

Nechcete platit za Total Commander? Těmito bezplatnými programy ho můžete nahradit

Nechcete platit za Total Commander? Těmito bezplatnými programy ho můžete nahradit

** Total Commander je na Windows takřka legendou ** Licence však stojí více než tisíc korun ** Našli jsme pro vás deset alternativ dostupných zdarma

Karel Kilián | 109

Alan Turing: Genius, který matematicky stvořil počítač

Alan Turing: Genius, který matematicky stvořil počítač

Řešením matematického problému se dostal k modelu teoretického stroje, který nese jeho jméno a je základem logiky univerzálních počítačů.

Pavel Tronner | 56

Velká jarní aktualizace Windows 10: Co přináší April 2018 Update

Velká jarní aktualizace Windows 10: Co přináší April 2018 Update

** Po necelém půl roce je tu další aktualizace Windows ** Přináší časovou osu nebo sdílení souborů jako na mobilu ** A také Application Guard, který umí virtualizovat Edge

Jakub Čížek | 143


Aktuální číslo časopisu Computer

Kdy necháme řídit chytrá auta?

6 Wi-Fi Mesh systémů ve velkém testu

Srovnali jsme 7 sportovních kamer

Znáte pravidla pro létání s drony?