Intel Larrabee jako samostatný grafický čip pohřben podruhé

Intel Larrabee jako samostatný grafický čip pohřben podruhé

O projektu Larrabee a jeho ukončení jsme vás již podrobně informovali na konci minulého roku. Cílem projektu měl být dostatečně výkonný a poměrně univerzální grafický čip, který by byl schopen konkurovat současným řadám od ATI a Nvidie. Vývoj však narážel na spoustu problémů a překážek a termín uvedení se stále oddaloval. Nakonec Intel tento projekt zrušil, alespoň v rámci oficiálních zpráv a vývoj této technologie měl nadále probíhat pouze z experimentálního pohledu.

Intel dle nejnovějších informací opět potvrzuje, že v blízkém časovém horizontu neplánuje žádné uvedení samostatné grafické karty a soustředí se především na vývoj nenáročných integrovaných čipů v procesorech. Hlavním úkolem těchto grafických čipů není perfektní herní zážitek, který vyžaduje velký grafický výkon, ale především dobrá akcelerace 2D obrazu a multimediální schopnosti, mezi které patří přehrávání HD videa nebo nově také bezdrátový přenos obrazu (WiDi).

Vývoj grafického čipu je z určitého pohledu mnohem složitější než v případě procesoru. Kromě rozumně škálovatelného hardwaru je totiž nutné naprogramovat ovladače, které zahrnují nejen všemožné optimalizace her a aplikací, ale také velmi rychle se vyvíjející technologie jako DirectX nebo OpenGL. Není proto divu, že Nvidia i ATI mají mnohem více specializovaných programátorů software než inženýrů, kteří tvoří samotný hardwarový čip. Programování ovladačů totiž patří mezi jednu z nejnáročnějších věcí a zkušených programátorů v této oblasti mnoho není.

Intel navíc původně plánoval velkou univerzálnost čipu (GPGPU) a místo hardwarově zakotvených obvodů se snažil jít cestou úpravy pomocí software. To by mu dovolilo jeden hardwarový čip programovat i na novější technologie. Toto řešení se však ve výsledku jeví jako mnohem pomalejší a náročnější na spotřebu i délku vývoje.

Klepněte pro větší obrázek

Na poli paralelních výpočtů však Intel rozhodně nespí na vavřínech, jeho projekt Tera-scale se totiž zabývá vývojem právě vícejádrových čipů, které obsahují zatím až 48 jednoduchých jader.

Váš názor Další článek: Apple je největší technologickou firmou světa

Témata článku: Hardware, Intel, Čipy, Tera, Nejnáročnější věc, Dobrá optimalizace, Grafický čip, Hardwarový čip, Graf, Larrabee, Scala, Čip, Samos, Specializovaný čip


Určitě si přečtěte

Intel vs. AMD: souboj vícejádrových procesorů začal. AMD zesměšňuje Intel neuvěřitelně nízkou cenou

Intel vs. AMD: souboj vícejádrových procesorů začal. AMD zesměšňuje Intel neuvěřitelně nízkou cenou

** AMD představilo nové levné procesory až s 32jádry ** AMD útočí na serverový i domácí trh Intelu ** Intel nemá konkurenceschopnou nabídku

Karel Javůrek | 85

Porno insider: Jak virtuální realita vstupuje do filmů pro dospělé

Porno insider: Jak virtuální realita vstupuje do filmů pro dospělé

** Pornografie údajně představuje třetinu internetové obsahu a je technologický tahounem ** Do erotického obsahu postupně zasahuje i virtuální realita ** Kromě vizuálního vjemu se pracuje také na virtuálním uspokojení toho hmatového

Jan Dudek | 29

Osudová havárie Concordu: Před 18 lety přišel konec nadzvukových dopravních letadel

Osudová havárie Concordu: Před 18 lety přišel konec nadzvukových dopravních letadel

** Concorde byl nejrychlejším dopravním letadlem ** Atlantik dokázal přeletět za cca 3 až 3,5 hodiny ** Před osmnácti lety tragická havárie provoz těchto letadel prakticky ukončila

David Polesný, Jiří Černý | 37

Porno insider: Jak Greg Lansky mění internet pro dospělé

Porno insider: Jak Greg Lansky mění internet pro dospělé

** Erotický obsah generoval ohromné peníze, pak ale přišel internet... ** Pornografie dostupná všude a zdarma uvedla tvůrce do krize ** Někteří ale dokázali potenciál internetu využít i v tomto oboru

Jan Dudek | 12


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest: 13 grafických karet

Srovnání 7 dokovacích stanic s USB-C

Jak na perfektní noční fotografie

Kvalitní zdroje informací pro sebevzdělávání