Integrované grafické karty GMA 3000 v čipsetech pro Core 2 Duo - zbraň proti AMD+ATI?

V posledních týdnech se vyrojila spousta článků s neúplnými či matoucími informacemi o vlastnostech grafických adaptérů integrovaných v čipových sadách Intel P965, Q965 a Q963. Nové grafické adaptéry GMA 3000 a GMA X3000 budou hlavní zbraní Intelu proti integrovaným řešením AMD a ATI. Co tyto adaptéry nabízejí?

Jak se z dostupných informací zdá, Intel na nové generaci svých integrovaných grafických karet řádně zapracoval. Spojení AMD a ATI a jejich plánovaná spolupráce na poli integrovaných řešení dává tušit, že se v příštích letech dočkáme rozvoje menších, úspornějších, levnějších, avšak výkonnějších multimediálních domácích či kancelářských počítačů. Ani Intel nemíní zaspat dobu a přichází s novou, výkonnější generací integrovaných grafických adaptérů. Díky tomuto kroku se integrovaná řešení zřejmě posunou o značný kus kupředu. Svou roli zajisté sehrála potřeba konkurenceschopného řešení pro platformu pro multimediální digitální domácnost VIIV. Nemalou měrou se na požadavcích na vyšší výkon zajisté zasloužily i připravované Windows Vista se svým rozhraním Aero Glass.

Nové grafické adaptéry se objeví v čipových sadách G965, Q965 a Q963 a 946GZ, a to ve dvou variantách – výkonnější GMA X3000 v čipové sadě G965 a méně výkonná GMA 3000 u Q965, Q963 a 946GZ.

Nová grafická jádra implementují řadu pokročilých technologií. Mají plně programovatelné výpočetní jednotky, takže se vlastnosti adaptérů dají měnit softwarově s vylepšenými ovladači. S výkonnější GMA X3000 přichází i hardwarová jednotka T&L (výpočty transformací a osvětlení), či hardwarová podpora pixel i vertex shaderů ve verzi 3.0. Nechybí ani podpora pro HDR renderování či technologie pro vylepšení přehrávaného videa, obdoba konkurenčních řešení PureVideo či Avivo.

„Obyčejná“ GMA 3000 většinu těchto funkcí postrádá, v lepším případě je má implementované jen softwarově. S ohledem na to, že jde o platformu určenou pro podnikovou sféru, je to docela pochopitelné. Obě řešení mají splňovat minimální požadavky pro podporu rozhraní Aero Glass v připravovaných Windows Vista.

 

Vlastnosti a parametry grafických adaptérů pro čipové sady Intel 965 Express
čipová sada Intel

G965 Express 

Q965 Express

Q963 Express 

Hardwarová T&L

Ano

Ne

Ne

Operace s plovoucí desetinnou čárkou(FPU)

16 a 32 bit. plovoucí čárka

Pevná čárka

Pevná čárka

Vertex Shader Model

3.0 (Hardware)

2.0/3.0 (Software)

2.0/3.0 (Software)

Pixel Shader Model

3.0

2.0

2.0

MPEG-2 dekódování

iDCT + Hardware Motion Compensation

Hardware Motion Compensation

Hardware Motion Compensation

VC.1 (WMV9) dekódování

Hardwarová akcelerace

SSE/SSE2 Optimized Processor Support (pouze SW)

SSE/SSE2 Optimized Processor Support (pouze SW)

De-interlacing

Advanced Pixel Adaptive (SD/HD-1080i)

Advanced Pixel Adaptive (SD/HD-1080i)

Advanced Pixel Adaptive (SD/HD-1080i)

Color Control (ProcAmp)

Brightness/Hue/
Saturation/Contrast

Ne

Ne

Ochrana obsahu (Content Protection)

COPP/PMP w/ HDCP

COPP/PMP w/ HDCP

COPP/PMP w/ HDCP

Podpora displejů (přes SDVO karty)

Dva nezávislé (Dual Independent), HDMI

Dva nezávislé (Dual Independent) Ne
Podpora pro rozhraní

RGB (QXGA) HDMI, DVI, HDTV (1080i/p, 720p), Composite, Component, S-Video (via Intel SDVO)

RGB (QXGA) DVI, HDTV (1080i, 720p), Composite, Component, S-Video (via Intel SDVO)

RGB (QXGA), DVI, HDTV (1080i, 720p), Composite, Component

Maximální rozlišení

QXGA 75Hz
(2048×1536)

QXGA 75Hz (2048×1536)

QXGA 75Hz (2048×1536)

Maximální propustnost pamětí

12.8 GB/s

12.8 GB/s

10.6 GB/s

Max. velikost videopaměti (Intel DVMT 4.0)

384 MB

256 MB

256 MB

Podpora rozhraní DirectX verze

DirectX 9.0c

DirectX 9.0c

DirectX 9.0c

Podpora rozhraní OpenGL verze

1.5

1.4 + Extensions

1.4 + Extensions

Podpora DirectX video akcelerace

v.1.0/v.2.0

v.1.0/v.2.0

v.1.0/v.2.0

podpora Microsoft Windows Vista

Vista Premium

Vista Premium

Vista Premium

model ovladačů Microsoft Windows

XPDM a WDDM

XPDM a WDDM

XPDM a WDDM

Linux

Red Hat, SuSE

Red Hat, SuSE

Red Hat, SuSE

 

Papírově tedy, zejména připravovaný GMA X3000, vypadá velice slibně. Otázkou je, jak si povede v praxi. Na podporu nejrůznějších technologií, které jsou kvůli slabému výpočetnímu výkonu grafického jádra nepoužitelné, jsme zvyklí u nejslabších modelů od výrobců samostatných grafických karet. Sotva si na obdobném řešení zahrajete hru se scénou s HDR osvětlením, na starší hry však bohatě postačí.

Oblast, ve které může toto řešení zabodovat, je náročnější spotřební elektronika – multimediální centra Home Theater PC. Výhoda integrovaných řešení je nasnadě – v případě multimediálních počítačů je výkon většinou dostatečný, klíčovou roli hraje malá spotřeba, vyzařované teplo a s tím související menší nároky na chlazení a nízká hlučnost. Ve spojení s novou generací procesorů Core 2 Duo má proti sobě AMD silného protivníka. Momentálně nemá proti tomuto řešení AMD, i přes plány na multimediální platformu, co postavit.

Také v kancelářích je kombinace procesoru a čipové sady Intel považovaná za stabilní, spolehlivé a dostatečně výkonné řešení. Slabší výkon GMA 3000 jistě vyváží nižší pořizovací cena a menší provozní náklady „ořezané“ varianty grafického adaptéru. Intel bude tedy v kancelářích stále kralovat. Opět zde narážíme na nedostupnost konkurenční platformy. AMD v současné době musí spoléhat zejména na svého „konkurenta“, nVidii. Na této situaci nic nezmění ani avizované zpoždění čipových sad G965 a Q965 kvůli objeveným chybám.


Zajímavé však bude, jak si v této oblasti v budoucnu povede v konkurenci s levnými procesory na připravované platformě AMD+ATI.

Diskuze (13) Další článek: Ke stažení: aktualizace prohlížečů

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,