V posledních týdnech se vyrojila spousta článků s neúplnými či matoucími informacemi o vlastnostech grafických adaptérů integrovaných v čipových sadách Intel P965, Q965 a Q963. Nové grafické adaptéry GMA 3000 a GMA X3000 budou hlavní zbraní Intelu proti integrovaným řešením AMD a ATI. Co tyto adaptéry nabízejí?
Jak se z dostupných informací zdá, Intel na nové generaci svých integrovaných grafických karet řádně zapracoval. Spojení AMD a ATI a jejich plánovaná spolupráce na poli integrovaných řešení dává tušit, že se v příštích letech dočkáme rozvoje menších, úspornějších, levnějších, avšak výkonnějších multimediálních domácích či kancelářských počítačů. Ani Intel nemíní zaspat dobu a přichází s novou, výkonnější generací integrovaných grafických adaptérů. Díky tomuto kroku se integrovaná řešení zřejmě posunou o značný kus kupředu. Svou roli zajisté sehrála potřeba konkurenceschopného řešení pro platformu pro multimediální digitální domácnost VIIV. Nemalou měrou se na požadavcích na vyšší výkon zajisté zasloužily i připravované Windows Vista se svým rozhraním Aero Glass.
Nové grafické adaptéry se objeví v čipových sadách G965, Q965 a Q963 a 946GZ, a to ve dvou variantách – výkonnější GMA X3000 v čipové sadě G965 a méně výkonná GMA 3000 u Q965, Q963 a 946GZ.
Nová grafická jádra implementují řadu pokročilých technologií. Mají plně programovatelné výpočetní jednotky, takže se vlastnosti adaptérů dají měnit softwarově s vylepšenými ovladači. S výkonnější GMA X3000 přichází i hardwarová jednotka T&L (výpočty transformací a osvětlení), či hardwarová podpora pixel i vertex shaderů ve verzi 3.0. Nechybí ani podpora pro HDR renderování či technologie pro vylepšení přehrávaného videa, obdoba konkurenčních řešení PureVideo či Avivo.
„Obyčejná“ GMA 3000 většinu těchto funkcí postrádá, v lepším případě je má implementované jen softwarově. S ohledem na to, že jde o platformu určenou pro podnikovou sféru, je to docela pochopitelné. Obě řešení mají splňovat minimální požadavky pro podporu rozhraní Aero Glass v připravovaných Windows Vista.
Vlastnosti a parametry grafických adaptérů pro čipové sady Intel 965 Express |
čipová sada Intel |
G965 Express |
Q965 Express |
Q963 Express |
Hardwarová T&L |
Ano |
Ne |
Ne |
Operace s plovoucí desetinnou čárkou(FPU) |
16 a 32 bit. plovoucí čárka |
Pevná čárka |
Pevná čárka |
Vertex Shader Model |
3.0 (Hardware) |
2.0/3.0 (Software) |
2.0/3.0 (Software) |
Pixel Shader Model |
3.0 |
2.0 |
2.0 |
MPEG-2 dekódování |
iDCT + Hardware Motion Compensation |
Hardware Motion Compensation |
Hardware Motion Compensation |
VC.1 (WMV9) dekódování |
Hardwarová akcelerace |
SSE/SSE2 Optimized Processor Support (pouze SW) |
SSE/SSE2 Optimized Processor Support (pouze SW) |
De-interlacing |
Advanced Pixel Adaptive (SD/HD-1080i) |
Advanced Pixel Adaptive (SD/HD-1080i) |
Advanced Pixel Adaptive (SD/HD-1080i) |
Color Control (ProcAmp) |
Brightness/Hue/ Saturation/Contrast |
Ne |
Ne |
Ochrana obsahu (Content Protection) |
COPP/PMP w/ HDCP |
COPP/PMP w/ HDCP |
COPP/PMP w/ HDCP |
Podpora displejů (přes SDVO karty) |
Dva nezávislé (Dual Independent), HDMI |
Dva nezávislé (Dual Independent) |
Ne |
Podpora pro rozhraní |
RGB (QXGA) HDMI, DVI, HDTV (1080i/p, 720p), Composite, Component, S-Video (via Intel SDVO) |
RGB (QXGA) DVI, HDTV (1080i, 720p), Composite, Component, S-Video (via Intel SDVO) |
RGB (QXGA), DVI, HDTV (1080i, 720p), Composite, Component |
Maximální rozlišení |
QXGA 75Hz (2048×1536) |
QXGA 75Hz (2048×1536) |
QXGA 75Hz (2048×1536) |
Maximální propustnost pamětí |
12.8 GB/s |
12.8 GB/s |
10.6 GB/s |
Max. velikost videopaměti (Intel DVMT 4.0) |
384 MB |
256 MB |
256 MB |
Podpora rozhraní DirectX verze |
DirectX 9.0c |
DirectX 9.0c |
DirectX 9.0c |
Podpora rozhraní OpenGL verze |
1.5 |
1.4 + Extensions |
1.4 + Extensions |
Podpora DirectX video akcelerace |
v.1.0/v.2.0 |
v.1.0/v.2.0 |
v.1.0/v.2.0 |
podpora Microsoft Windows Vista |
Vista Premium |
Vista Premium |
Vista Premium |
model ovladačů Microsoft Windows |
XPDM a WDDM |
XPDM a WDDM |
XPDM a WDDM |
Linux |
Red Hat, SuSE |
Red Hat, SuSE |
Red Hat, SuSE |
Papírově tedy, zejména připravovaný GMA X3000, vypadá velice slibně. Otázkou je, jak si povede v praxi. Na podporu nejrůznějších technologií, které jsou kvůli slabému výpočetnímu výkonu grafického jádra nepoužitelné, jsme zvyklí u nejslabších modelů od výrobců samostatných grafických karet. Sotva si na obdobném řešení zahrajete hru se scénou s HDR osvětlením, na starší hry však bohatě postačí.
Oblast, ve které může toto řešení zabodovat, je náročnější spotřební elektronika – multimediální centra Home Theater PC. Výhoda integrovaných řešení je nasnadě – v případě multimediálních počítačů je výkon většinou dostatečný, klíčovou roli hraje malá spotřeba, vyzařované teplo a s tím související menší nároky na chlazení a nízká hlučnost. Ve spojení s novou generací procesorů Core 2 Duo má proti sobě AMD silného protivníka. Momentálně nemá proti tomuto řešení AMD, i přes plány na multimediální platformu, co postavit.
Také v kancelářích je kombinace procesoru a čipové sady Intel považovaná za stabilní, spolehlivé a dostatečně výkonné řešení. Slabší výkon GMA 3000 jistě vyváží nižší pořizovací cena a menší provozní náklady „ořezané“ varianty grafického adaptéru. Intel bude tedy v kancelářích stále kralovat. Opět zde narážíme na nedostupnost konkurenční platformy. AMD v současné době musí spoléhat zejména na svého „konkurenta“, nVidii. Na této situaci nic nezmění ani avizované zpoždění čipových sad G965 a Q965 kvůli objeveným chybám.
Zajímavé však bude, jak si v této oblasti v budoucnu povede v konkurenci s levnými procesory na připravované platformě AMD+ATI.