Hyperloop: revoluční přeprava lidí se už testuje

  • Plány na efektivní meziměstskou dopravu od Elona Muska už se realizují
  • Vlastní řešení trubic rychlostí až 1 300 km/h vyvíjí dvě firmy
  • Testovací dráha bude dokončená už tento rok

 V roce 2013 představil Elon Musk vlastní plán revoluční dopravy – Hyperloop, který se skládá z nadzemním trubky a kapsle, ve které mohou sedět lidé. Pohyb kapsle je zajištěn magnetickým lineárních akcelerátorem a uvnitř trubky je nízký tlak. Pro další snížení odporu se využívá přetlaku vzduchu ve spodní části trubky, díky čemuž se kapsle nedotýká žádného materiálu a levituje, podobně jako třeba u Air Hockey. Velmi podrobně jsme o Hyperloopu psali v samostatném článku.

Elon Musk ale vzhledem k pracovnímu vytížení (Tesla Motors, SpaceX) uvolnil první návrhy jako opensource s tím, aby se někdo do stavby reálného Hyperloopu skutečně naplno pustil. Našli se jednotlivci, kteří se do vývoje pustili v týmech. A protože už bychom se tento rok měli dočkat první testovací dráhy, podíváme na aktuální situaci blíže.

Hyperloop Technologies už staví testovací trať

Společnost Hyperloop Technologies, kterou vede Rob Lioyd, bývalý prezident Cisco a technickým šéfem je bývalý inženýr ze SpaceX, je ve vývoji a realizaci zatím nejdále. Hlavním cílem je postavit trať mezi městy Los Angeles a Las Vegas, která by měla délku přibližně 367 km. Tuto vzdálenost bude možné urazit s Hyperloopem za 30 minut při maximální rychlosti 1 200 km/h.

Nejbližší fází vývoje je malá otevřená testovací trať v poušti Nevady, která bude mít délku pouze jeden kilometr. Hlavním cílem této tratě je otestovat zmíněný lineární elektrický motor. Na této malé vzdálenosti bude možné otestovat zrychlení do rychlosti 539 km/h, která bude dosažena za pouhé dvě sekundy. Pro běžnou trať bude samozřejmě zrychlení nižší, aby přeprava byla pohodlná i pro člověka.

První testy na kilometrové trati by měly proběhnout do konce tohoto čtvrtletí. Po otestování a nasbírání potřebných dat k vylepšení další verze začne ladění druhé testovací trati, která bude delší – tři kilometry. Jak lze vidět na fotografiích, jednotlivé bloky trubek s průměrem 3,3 metrů už jsou v těchto chvílích připravované pro výstavbu přímo na místě.

levitation_rig.png
Vyvinuté trubky pro kapsli mají průměr 3,3 metrů

Tato dráha bude zahrnovat plnohodnotné bloky trubek. Druhá testovací trať bude obsahovat všechny technologie, které budou součástí kompletní finální tratě. Půjde tedy stále o prototyp, ale se všemi funkčními částmi. Zatím ale ještě nebylo zvolené konkrétní místo, kde bude stavba této tříkilometrové stavby umístěna.

CHVFq3mUEAAbr1Z.jpgtech.jpg

První Hyperloop, který bude veřejně dostupný a využitelný, firma plánuje na rok 2020. Zda se to stihne, nelze v této fázi odhadnout. Vše bude záležet na tom, jak rychle se jim podaří otestovat prototyp a optimalizovat výrobu trubek a konstrukce uchycení, protože v případě vzdálenosti mezi Los Angeles a Las Vegas jich bude nutné vyrobit opravdu hodně a za cenu, která bude z ekonomického pohledu dávat smysl. A škálování je někdy velký oříšek.

Hyperloop Transportation Technologies: tým pracující za podíl na akciích

Druhou společností, která vyvíjí vlastní systém, je Hyperloop Transportation Technologies, která má i unikátní přístup – tým více než 200 lidí zahrnují inženýři z celé USA, kteří se na projektu podílí za akcie, které získají při vstupu společnosti na veřejnou burzu.

hm-sec1-right.jpg
Ve finální verzi se počítá s rychlostí nad 1 200 km/h

Pro tento „crowdsourcingový“ systém se rozhodla zakládající společnost JumpStarter, Inc. V roce 2015 společnost oznámila, že nebude stavět trať mezi Los Angeles a Las Vegas, ale trať v Quyay Valley v Kalifornii. Zatím se dokončovaly přípravy na stavbu testovací osmikilometrové trati a pro získání investic bude využitý právě vstup na burzu s cílem získat alespoň 100 milionů dolarů.

CV1H_CLU4AEVN1H.pngCV1I1v1UYAASNar.pngCV1JQ7AVAAEvewS.png

rvní pasažéři 8km Hyperloopu v rámci Quyay Valley nacházející se mezi Los Angeles a San Franciskem by měly mít možnost využít nový systém dopravy už v roce 2019. Vzhledem k pomalejšímu vývoji než u Hyperloop Technologies lze předpokládat, že taková kratší testovací trať by měla být v tomto období realizovatelná.

Nový druh dopravy pro specifické účely

Hyperloop má spoustu výhod, ale nemá za cíl nahradit současné druhy dopravy, spíše rozšířit nabídku pro vzdálenosti, které jsou ideálně kolem 570 kilometrů. Tato vzdálenost je tak obvykle mezi většími městy.

hm-sec2-left.jpg

Díky konstrukci je pohyb kapsle relativně energeticky nenáročný, protože je odpor při pohybu zcela minimalizován. Hyperloop je podobně jako metro odolný proti počasí a na zmíněné vzdálenosti mnohem rychlejší, efektivnější a bezpečnější než letadlo nebo vlak. V návrhu se počítá s tím, že trasa bude obousměrná, bude tedy obsahovat dvě trubky - každou pro jeden směr jízdy a kapsle budou ze stanic odjíždět třeba každých třicet minut.

CSlpfjBVAAAmhe2.png
Koncepty stanic Hyperloopu

Je vidět, že se na řešení horlivě pracuje a přichází už dokonce fáze realizace testovacích tratí. Prvních veřejných tratí Hyperloop se dočkáme nejdříve kolem roku 2020, přičemž do roku 2025 by se tento druh dopravy mohl rozšířit na více míst po celém světě. Alespoň pokud nevzniknou žádné větší problémy.

Diskuze (83) Další článek: Úlet pro automobilové pařany: opravdové auto jako simulátor auta [CES]

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,