Hybridní televize: interaktivita i nová generace reklam

Zoufalé nářky televizních stanic nad úbytkem inzerentů vlivem internetu mohou už brzy skončit. A to právě díky internetu a jeho propojení s generací chytrých televizí.

Snaha o zanesení interaktivního prvku do televize sahá téměř až k jejím počátkům. Existovalo několik pokusů v podání Československé televize, kdy diváci mohli telefonicky hádat, kdo je vrahem, anebo si vybrat jeden ze tří filmů na sobotní večer. Tu opravdovou interaktivitu ale přinesl až standard HbbTV z roku 2009, který otevřel dveře ke vstupu internetu do hlavního televizního vysílání, přímo na obrazovku, navíc s možností přímé interakce mezi divákem a vysílatelem. To se děje pomocí specializovaných aplikací, spouštěných tlačítkem dálkového ovladače, bez jakéhokoli dalšího nutného kroku. Stiskem nejčastěji červeného tlačítka se ihned ocitnete ve světě internetu, aniž opustíte svůj tradiční, právě sledovaný, kanál.

HbbTV jako univerzální platforma

HbbTV neboli Hybrid Broadcast Broadband TV či chcete-li ETSI TS 102 796 je iniciativou, která vznikla v únoru 2009 spojením dvou do značné míry konkurenčních projektů – francouzského H4TV a německého German HTML profil za účelem vytvoření jednotného standardu pro tzv. hybridní televizi (kombinace televize a internetu).

HbbTV v číslech

Každý rok se v České republice prodá kolem 700 000 (+/- 10 %) nových televizorů, přičemž zastoupení Smart TV v českých domácnostech je přibližně třetinové. Poměr stoupá každým rokem o 15 %. Vzhledem ke skutečnosti, že většina výrobců televizorů aktivně podporuje HbbTV standard, zastoupení HbbTV-ready televizorů vzrůstá rychlým tempem. Aktuálně je podle odhadu Českých Radiokomunikací na území ČR kolem půl milionu HbbTV-ready TV. V Česku HbbTV využívají prozatím TV stanice České televize a TV Óčko, většina ostatních vysílatelů ji testuje, nebo se k testování chystá.

HbbTV je přitom již od začátku na platformě nezávislý standard a na rozdíl od různých aplikačních platforem pro tzv. Smart TV zaručuje stejný výsledek na televizoru či set-top-boxu od libovolného výrobce a na libovolném zdroji TV signálu. Při využití HbbTV aplikací je tak jedno, zda se díváte na televizor od Samsungu, nebo Panasonicu a je jedno, zda se na danou TV stanici díváte prostřednictvím terestrického

HbbTV však není jen o tom poskytnout zpětný kanál pro okamžitou komunikaci s poskytovatelem obsahu. Jako takový umožňuje mnohem víc a do značné míry nabízí i lepší možnosti než jednotlivé Smart TV platformy. Navíc je to kanál, který je plně v režii televizních stanic.

Dodatečný obsah doručovaný prostřednictvím internetového připojení v rámci HbbTV může být na televizoru zobrazen v transparentní vrstvě přímo nad běžícím vysíláním anebo může toto vysílání zcela překrýt. Přítomnost HbbTV obsahu je obvykle indikována ikonou na obrazovce a k HbbTV obsahu se u drtivé většiny televizorů přistupuje po stisknutí červeného tlačítka na dálkovém ovladači.

Stisk jednoho tlačítka

Klíčovým faktorem, který dělá z HbbTV „next big thing“ v oblasti televizního vysílání, je ale možnost okamžité reakce diváka prostřednictvím dálkového ovladače přímo na jeho televizoru, a to navíc formou velice podobnou webovým stránkám. Divák, který sleduje vysílání a využívá HbbTV, je stále divákem započítávaným do sledovanosti „kmenového“ kanálu. Toto je zásadní rozdíl oproti klasickým Smart TV, kde je divák nucený opustit TV vysílání a přejít do nabídky aplikací.

Televizní stanice tak získávají možnost jak připravovat atraktivnější a úplnější program pro diváky, který je udrží déle před obrazovkami televizorů, tak možnost využít interaktivity pro okamžité vyvolání odezvy u diváků – ať již hlasováním, zapojením do diskuse anebo třeba u reklamy okamžitým nákupem zboží.

A právě pro reklamu je HbbTV doslova rájem. Dopad televizní reklamy se díky HbbTV totiž může zmnohonásobit. Primárním přínosem HbbTV je totiž možnost v reklamním čase zobrazit vyvolávací tlačítko, které pak v čase vymezeném pro inzerenta odkazuje na jeho speciální web, kde může divák po stisknutí obdržet například doplňkové informace o produktu z reklamní kampaně, slevový kód, či uskutečnit okamžitý nákup.

Ukázky využití HbbTV z vysílání České televize:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Doplňkové zpravodajství ve zpravodajské relaci
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Podrobné sněhové zpravodajství svázané s pořadem Panorama
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Podrobnosti ke sportovním přenosům

Jediným omezením ve využití HbbTV jsou limity kreativity zadavatelů reklamy. HbbTV pro reklamní účely mohou využít i vysílatelé, a to například k propagaci svého obsahu ať již v lineárním vysílání (upozornění na pořad běžící jako následující, na následující díl v případě seriálu atd.) či k obsahu, který je dostupný v rámci jejich vlastních placených služeb (například, že další díl seriálu je již nyní dostupný za mírný poplatek na určitém portálu).

HbbTV má i jisté nevýhody. HbbTV standard se neustále vyvíjí a s ohledem na pomalejší obměnu televizorů je nutné počítat s koexistencí více verzí standardu. Vývoj HbbTV aplikací, byť využívají HTML, navíc také není jednoduchý, protože je nutná znalost všech specifik jak standardu HbbTV, tak i samotného TV vysílání. Přípravu a rozvoj HbbTV aplikací tak obvykle zajišťují provozovatelé televizního vysílání – u nás České Radiokomunikace, které je vyvíjely napříkad pro stanici Óčko a nyní experimentují s pilotním HbbTV vysíláním pro TV Prima. S HbbTV se navíc pojí i rozsáhlé back-end systémy, zejména v případě poskytování obsahu na vyžádání. Investice do něj se ale televizním stanicím vyplatí, protože počet HbbTV televizorů rychle roste a HbbTV je pro ně nástrojem, jak zvýšit spokojenost svých diváků, podpořit jejich loajalitu k vysílateli a druhotně také zvýšit tržby z reklamy. 

Co nabízí HbbTV?

  • Rozšířený teletext – plnohodnotné zpravodajství využívající všech možností standardu CE-HTML (Consumer Electronics HTML), včetně fotografií. Ideální pro zpravodajství, doplňkové informace (k filmům, sportovním utkání apod.) či jiné zajímavosti.
  • Catch-up – možnost pustit si již odvysílaný pořad od začátku prostřednictvím internetového streamu
  • Video-on-demand – možnost přehrávání audio či video obsahu, včetně možnosti jeho zpoplatnění
  • Rozšířený EPG – elektronický programový průvodce doplněný nejen o textové informace, ale také o obrazové informace či o videa. Díky tomu je možné třeba přehrát si k filmům v TV programu trailery, přečíst si recenze apod.
  • Interaktivní a lokální reklama – televizní stanice může, podobně jako na internetu, zobrazovat reklamní bannery anebo v průběhu klasické TV reklamy přidávat odkazy např. na okamžitý nákup zboží v e-shopu, vyhodnocovat „click-rate“ apod. Jde tedy o klasickou výkonovou reklamu známou z internetu. Někteří provozovatelé vysílacích sítí jako např. České Radiokomunikace navíc umožňují reklamní vstupy řešit regionálně, až na úroveň města, nebo jeho části. To vytváří pro televizní stanice nové možnosti jak obohatit jejich obchodní modely a získat tak zpět aspoň část výnosů, o které přišly díky internetu. Takový druh reklamy potom díky přesnému regionálnímu působení bude zároveň levnější a pomáhá tak i inzerentům.
  • Hlasování – možnost pohodlného hlasování např. v diskusních pořadech, které se dříve složitě řešilo pomocí SMS či telefonování.
  • Hry – možnost provozu jednoduchých her na bázi HTML.
  • Funkcionalita sociálních sítí – možnost interaktivní komunikace s ostatními diváky v diskusních fórech apod. (z praktického hlediska ovšem vyžaduje mít k dispozici klávesnici, což některé televizory mají).
  • Funkcionalita tzv. „second screen“, tedy spárování např. s mobilním telefonem či tabletem, který pak může sloužit pro rychlejší výběr z nabídky pořadů.

 

Autor je manažerem produktového oddělení České Radiokomunikace

Diskuze (3) Další článek: Nový rekord v přetaktování - paměti DDR4 na frekvenci 4 GHz

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,