Hudební vydavatelé: Bezplatné Spotify by mělo skončit

Hudební vydavatelé: Bezplatné Spotify by mělo skončit

Stále více velkých hudebních vydavatelů se staví proti Spotify a tlačí na populární službu, aby zrevidovala svůj model bezplatného poslechu. Důvodem je především to, že bezplatný poslech způsobil znatelný odliv zákazníků, kteří kupují desky – ať už ve formě optických disků, nebo v elektronické formě třeba na iTunes. Výnosy z bezplatného poslechu financovaného pouze reklamou jsou přitom nižší.

Klepněte pro větší obrázek
Bezplatné Spotify. Podle vydavatelů kvůli němu už nechce nikdo kupovat muziku.

Spotify sice čas od času zveřejní nějakou tu statistiku, která dokládá, že si stále větší díl bezplatných posluchačů časem pořídí placený paušál, a služba tak vlastně vychovává platící zákazníky, společnosti jsou ale nesmlouvavé. Už loni na podzim se tak například šéf Sony Music nechal slyšet, že je čas provést revizi podpory podobných bezplatných streamovacích služeb a v podobném duchu se se podle Recode vyjadřuje i vedení Warner Music a Universalu.

Spotify se tedy může výhledově dostat do celkem svízelné situace, jednou z velkých zbraní hudebních vydavatelů je totiž upřednostnění jiných a placených služeb. Při velikosti Spotify si jej už sice asi nemohou dovolit jen tak ignorovat – opět by geometrickou řadou narostla míra pirátství, ale na Spotify by se mohla muzika objevovat třeba se zpožděním. Chcete poslechnout desku hned po vydání, aniž byste ji stahovali z pirátských sítí? Dobrá, ale jen na streamovacích službách s paušálem, které mají větší výnosy a dokážou tedy vyrovnat propad klasického prodeje.

 

Spotify

Služba nabízející streamovanou hudbu z internetu za paušál, anebo zdarma s reklamou.

  • spuštěno: 2006
  • sídlo: Stockholm, Švédsko
  • dostupnost: 64 zemí
  • uživatelů: přes 60 milionů, z toho 15 milionů předplatitelů
 

Komplikované situace chce využít Apple, který už s vydavateli nějaký čas jedná a rád by provedl restart hudební služby Beats, kterou koupil loni na jaře. Americký paušál by prý měl být nižší, než je za oceánem zvykem a tím by se Apple rád vrátil do hry. I když to totiž byl on, kdo s pomocí iTunes provedl před mnoha lety faktickou revoluci v distribuci muziky, nástup streamovacích hudebních služeb zcela zaspal a do hry vstoupil vlastně až loni právě po akvizici Beats. 

Diskuze (29) | Nevšední experiment: web, který se zničí, když si ho všimne Google

Témata článku: Byznys, Hudba, filmy, seriály, Spotify, SKO, Beats, Sony music, Warner music, Vydavatel, Hudební služba, Muzika

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Zachraňte nefunkční Windows

Jak nakupovat a prodávat kryptoměny

Otestovali jsme konvertibilní notebooky

Velký test 14 herních myší