TL;DR: YT si může dělat s videi v podstatě co chce a udělá to, včetně rozhodnutí o tom, co je a co není hezké, pokud to bude dobré pro jeho byznys.Plná verze.Už od pravěku inzerce (= papírové deníky) si inzerenti (minimálně ti větší a bohatší) pečlivě vybírali, na které stránce budou. Někdo chce mít inzerát v ekonomické sekci, druhý výhradně u sportu a třetí nechce být u divných sraček. Nejinak je tomu v době internetové a youtubové anebo si to firmy minimálně začínají uvědomovat. Holt kazí to kšefty, no.Google má hned několik možností, jak "bakaná" videa, která porušují pravidla komunity, zjistit. 1) Hlášení o nevhodnosti obsahu samotnými diváky (tzv. bonz tlačíko, "inappropriate¨content flagging") - je tam porušení kde čeho (násilí, sexualita, týrání dětí, zvířat...) když přijde více bonzů a min. si tipnu i jen jeden, někdo (admin) to video prolustruje a rozhodne. Nevšiml jsem si ale na druhé straně, že by na bonz tlačítku bylo vedle "násilí" třeba i "málo sluníčkové", jak se tady kdosi domnívá.2) Analýzou obsahu. Budete se možná divit, ale copyrightovaný obsah si už Google pohlídá už i do několika vteřin od publikace obsahu. Dělá se to analýzou zvukových samplů (nejvíc vadí muzika), ale když dá někdo film, tak má také jakýsi unikátní zvuk, třeba když Arnold řekne "I'll be back" je to zkrátka zvukově unikát a když to frknete na youtube vy, borci u Metro-Goldwyn-Mayer s tím určitě nebudou souhlasit.Je to mnohem snazší analyzovat než obraz, ale nepochybuju o tom, že i ten budou někdy analyzovat. Na otázku a proč je tedy YT plný muziky a filmů" je přitom snadná odpověď - držitelé jejich autorských práv buďto souhlasí s tím, že se k takto upirátěnému video automaticky přibalí reklamy, jejíý výnbosy jdou za nimi a ne za tím trotlem, co to uploadoval a nebo si o svá práva nepřihlásili a nedodali do systému své samply. 3) Teď si zkombinujte 1+2 - když někdo nasdílí hodně závadný obsah (řekněme že na videu umlátí kočku) a nasdílí mu to dalších třicet blbečků, nejenom že dokáže stáhnout ten originál, ale díky mechanismu 2) i veškeré jeho reuploady od teď až do skonání světa. Jestli s tím ještě nezačal, začne. Technicky na to má.4) Mimochodem techniku 2) vytvořili u Youtube až po té, co na ně okolí (vydavatelé) vyvinuli tlak a řekli buďto z toho, že tam kreténci nahrávají naši muziku a filmy budeme něco mít (na počátku to chtěli zakázat úplně, ale to moc nešlo), nebo Youtube přestane existovat. A v Youtube pak nikoli z lásky ke copyrightům, ale k penězům, takový systém analýzy chráněného obsahu vytvořili.5) Nejvíc sázím na tu analýzu videoobsahu. Kozy ven už pozná ve video málem studentský projekt, proč ne youtube. Najít ve videu fousatého dědka v prostěradle, jak za každým druhým slovem řekne "allahu akbar" není technický problém. Je to problém politicko-obchodní... Zatímco v UK se reklama u takového videa moc dobře prodávat nebude, v jiných regionech se něj mohou klipy na módní doplňky, řekněme například praktické vesty s mnoha kapsami, točit s neuvěřitelnou klikatelností. Schválně přeháním, ale snažím se tak poukázat na to, jak složitý a propletený problém to může být. A to zdaleka nemusí být nějaká kázání, ať už od muslimských nebo křestanských radikálů. Ukažte mi třeba jediného prodejce veganských pochoutek který by chtěl mít svou reklamu u videa z domácí zabijačky :)Další (poměrně snadná) možnost je analyzovat sentiment v diskusi pod videem (zda kupříkladu převládá znechucení, poměry lajků, sdílení a kde bylo sdíleno, sentiment komentářů u sdílení ... ) což jsou zase věci, které jsou už dnes zcela hotové, minimálně pro angličtinu. Takže když se někde objeví video, vzbuzující obecnou míru vysokého znechucení, systém to vědět bude. Plus samozřejmě klasické obchodní metriky (reklama která dobře šlapala u jiných videí má najednou u tohoto videa naprosto bídné CTR - není na to videu třeba něco závadného?)Ale to byly všechno otázky spíše technické (JAK zjistit). Neméně zajímavá je otázka obchodní (PROČ zjistit). Proč? Protože prachy. Nevím o tom, že by se Youtube kdy zavázal k tomu, že k něčímu monetizovanému videu bude povinně přibalovat reklamy. Když bude chtít, přibalí. Když nebude chtít, nepřibalí. Na to není žádný "demogratický nárok". To naopak vy jako autor musíte dodržovat pravidla komunity, jinak jde video do koše. Nespravedlivé? Nedemokratické? Nesvoboda slova? Ne. Prostě byznys. Google platí videoservery, Google říká co tam na nich bude nebo nebude a co bude vydělávat na reklamě a co ne. A taky co se objeví ve vyhledávání hned nahoře a co až na straně sto. To je vůbec jejich největší starost - nasypat ven videa v takovém pořadí, aby co co nejvíce vydělávalo. Vždyť je to druhý největší vyhledávač na světě. Oni se už z principu musí starat o to, co je "hezké" (= co vydělává) a co ne a jak se to časem mění.Předchozí odstavec byl důležitý k tomu, abychom se dobrali k nápovědě na vaše nechápání "jak má google automaticky zajistit, zde se někomu nějaký obsah nelíbí". Odpověď je jasná: hlavně rychle, hodně rychle. Google si sám z výše uvedených důvodů rozhodne, co je "hezké" a co "ošklivé" a k tomu hezkému napaří jeden typ reklam a k tomu "ošklivému" druhý typ reklam nebo také vůbec žádné. Je to jen a jen byznys. Když bude hromada inzerentů říkat "nechceme naše reklamy u škaredých videí" a když bude tam hromada velká, Youtube s nimi dá řeč a zjistí, u čeho inzerovat chtějí a u čeho moc ne. Tedy co je to "škaredé". A sytém si k tomu přizpůsobí. A sere pes na to, jestli hezké = sluníčkové nebo ne.
Názor byl 2× upraven, naposled 23. 03. 2017 19:33