Hlavní slabina roboaut? Jsou příliš slušná

Hlavní slabina roboaut? Jsou příliš slušná

Autonomní vozy bez řidiče se budou muset vypořádat s jednou zvláštní překážkou – až příliš strojeně dodržují pravidla, poněvadž to jsou opravdu jen stroje. Chybí jim lidský rozměr komunikace. O fenoménu se rozepsal New York Times, který cituje profesora z Wisconsinské univerzity Johna Leeho. Ten upozorňuje třeba na běžnou nonverbální komunikaci – oční kontakt, gestikulaci rukou aj. Člověk je zároveň přirozeně agresivnější, což nemusí být hned na škodu.

Klepněte pro větší obrázek
Letos v létě na kalifornské silnice vyrazila nová generace autonomních vozítek od Googlu. I když jsou už konstruovaná pro plně autonomní robotický provoz – nepočítá se ani s volantem, zatím to neumožňuje dopravní legislativa, a tak jízdu musí kontrolovat profesionální řidič.

Příkladem může být třeba vjezd na kruhový objezd. Zatímco lidský řidič zpravidla využije každé skuliny v provozu a na kruh vjede co nejdříve, robotické auto bude čekat dle předpisů zbytečně dlouho a ve špičkách bude blokovat provoz.

Podle některých teoretiků tedy může být v počátcích hlavní slabinou právě to, že bude chování autonomních vozů až příliš umělé. To by samo o sobě nebylo vůbec na škodu, problém ale spočívá v tom, že na to nejsou připraveni lidští účastníci provozu. Jsou to právě oni, kteří za roky testování vozů od Googlu způsobili všechny havárie. Minulý měsíc například řidič sedanu vrazil do autonomního vozu poté, co první vůz výrazně přibrzdil před přechodem.

Řešením tohoto nesouladu mezi čítankově korektním robotem a reálným člověkem by tak bylo snad pouze to, kdyby všechny vozy řídil robot a v rámci připravovaných protokolů vzájemné komunikace V2V by všichni bezdrátově koordinovali jízdu s okolím a s počítačovou přesností by optimalizovali veřejnou dopravu. Z provozu by tedy zcela vypadl složitě vypočitatelný lidský faktor, se kterým si chytrý autonomní vůz asi neporadí nikdy, protože jednoduše není člověk.

Témata článku: Google, Technologie, Roboti, Lidský faktor, Robotické auto, Reálný člověk, Dopravní legislativa, Autonomní vůz, Sedan, Řidič, Slabina, Profesionální řidič, Kalifornská univerzita, Autonomní provoz, Autonomní vozítko

Určitě si přečtěte

Velká podzimní aktualizace Windows 10 je tady: Co přináší Fall Creators Update

Velká podzimní aktualizace Windows 10 je tady: Co přináší Fall Creators Update

** Po půl roce je tu další aktualizace Windows ** A opět přináší hlavně hromadu drobných kosmetických vylepšení ** Podívali jsme se na ty nejzajímavější

17.  10.  2017 | Jakub Čížek | 185

Budoucností Windows 10 je Fluent Design. Takto bude jednou vypadat celý systém

Budoucností Windows 10 je Fluent Design. Takto bude jednou vypadat celý systém

** Fluent Design je vzhled, do kterého postupně Microsoft převleče celý systém ** Staví na průhlednosti a velkých plochách ** Do Windows 10 se z části dostane už zítra při vydání podzimní aktualizace

16.  10.  2017 | Stanislav Janů | 155

Jak funguje největší akumulátor v Česku: podívejte se do elektrárny Dlouhé Stráně

Jak funguje největší akumulátor v Česku: podívejte se do elektrárny Dlouhé Stráně

** Přečerpávací vodní elektrárna Dlouhé stráně je obdivuhodné technické dílo ** Stejná turbína vyrábí elektřinu i tlačí vodu zpět do horního jezera ** Strojovna elektrárny je zabudována v podzemí

19.  10.  2017 | David Polesný | 15

Nejlepší optické iluze: Z toho vám půjde hlava kolem

Nejlepší optické iluze: Z toho vám půjde hlava kolem

** Mozek se nechá snadno ošálit, a to mnoha způsoby ** Podívejte se na několik nejlepších optických iluzí ** Iluze dokazují, že vnímání reality může být značně zkreslené

16.  10.  2017 | Vojtěch Malý


Aktuální číslo časopisu Computer

Nový seriál o programování elektroniky

Otestovali jsme 17 bezdrátových sluchátek

Jak na nákup vánočních dárků ze zahraničí

4 tankové tiskárny v přímém souboji