Google si nechal patentovat reklamní systém z Minority Report

Většina současných velkých reklamních systémů na webu funguje na principu PPC, tedy pay per click, kdy zadavatel za reklamu platí pouze v případě, že na ni webový surfař skutečně klepne. PPC systém doplňuje starší systém PPV, tedy jednoduše pay per view, kdy zadavatel platí už za samotné zobrazení reklamy a případně počet impresí banneru.

Nyní se o slovo hlásí Google, který jako jeden z prvních zpopularizoval model PPC. Firma se před pár dny dočkala schválení nového patentu s názvem Gaze tracking system. Ten popisuje hypotetický reklamní systém, který by pracoval s modelem PPG, tedy pay per gaze.

Gaze tracking system.png
Chytré brýle identifikují, na jakou reklamu se díváte a jestli se vám líbí

Gaze znamená pohled a Google si hraje s myšlenkou, že bude měřit, kdy se uživatel chytrých brýlí dívá na reklamu a jaká je jeho emocionální odpověď. Podle toho pak zadavateli naúčtuje nějaký ten poplatek.

Představte si třeba situaci, kdy máte na nose brýle Glass a jedete třeba v tramvaji. Tu vás zaujme nějaký reklamní plakátek. Se zájmem se na něj podíváte, brýle provedou automatický OCR sken nebo identifikují plakátek třeba pomocí nějaké speciální strojové značky (QR, aj.), a informaci o zhlédnutí pošlou na server.

Poté brýle změří reakci vašeho oka, z čehož usoudí, jakou reklama vzbudila emoci, tedy jestli jste se usmáli, nebo zamračili. Pokud se zamračíte, „proklik“ bude mít menší hodnotu. Pokud se naopak usmějete, bude to kvalitní „proklik“ a Google vypočítá vyšší CPC (cost per click) – nebo v tomto případě opravdu spíše CPG.

Zadavatelům reklamy by se něco podobného určitě líbilo, osobně si ale nejsem úplně jistý, jestli bych chtěl, aby mi jakýkoliv reklamní systém měřil oko a vypočítával emocionální odezvu. Až příliš mi to totiž připomíná prakticky identický reklamní systém, se kterým přišel už v roce 2002 snímek Minority Report.

Diskuze (33) Další článek: Vzdálené ovládání multifunkčních zařízení

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,