Google má auta, která nepotřebují řidiče

Diskuze čtenářů k článku

avatar
11. 10. 2010 11:03 | Microsoft Windows XP Firefox 3.6.10

parada ze se tim nekdo zabyva .. jen by me zajimalo co bude delat kdyz se zhorsi konektivita (prijde lag) apod :D jeslti se chova jako GPS ze jede dal rovne nebo zda ucpe silnici tim ze zastavi :)))

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
kroniak  |  11. 10. 2010 11:22  |  Microsoft Windows 7 IE 8.0

zabyvaju sa tym viacere firmy a timy. Len p. Cizek o tom nepise ;)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Hrdlodus  |  11. 10. 2010 12:32  |  Microsoft Windows XP Chrome 6.0.472.53

Protože se na toto téma zive.cz nezaměřuje.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
kroniak  |  11. 10. 2010 12:37  |  Microsoft Windows 7 Chrome 7.0.544.0

ty si sefredaktor ci ako? a tato je o com? IT v takomto projekte nie je? sa zobud...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
catman  |  11. 10. 2010 12:46  |  Unknown Opera 9.50

Prosime pastevce z Hornich uher, aby se chovali slusne, nebo odesli na zive.SK. tady na ne nikdo neni zvedavy.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Joint007  |  11. 10. 2010 17:03  |  Linux Chrome 7.0.531.0

Souhlasím s tím, že pokud jsme na českém webu, mělo by se tu psát česky. Ne abychom museli luštit pro nás hatlamatilku(ikdyž jí rozumím).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
chytraknactvrtou  |  12. 10. 2010 04:06  |  Microsoft Windows 7 Opera 9.80

meduna a catman: vypadnete odsud!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Joint007  |  12. 10. 2010 09:18  |  Linux Chrome 7.0.531.0

Za co? Vy jste snad někdy viděl na zahraničních serverech, aby tam každý psal svým jazykem?(myslím samozřejmě zahraniční návštěvníky)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
kroniak  |  12. 10. 2010 12:10  |  Microsoft Windows 7 IE 8.0

internet je medzinarodny... a aka je cestina krasna taky si ty odpad...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Joint007  |  12. 10. 2010 13:34  |  Linux Chrome 7.0.531.0

Lol, viděl jste na nějakém například anglickém serveru, aby tam někdo psal arabsky?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
12. 10. 2010 14:29 | Microsoft Windows XP Chrome 6.0.472.63

Ano viděl. Třeba na Youtube? Prober se chlapče. Buď rád, že si můžeš přečíst slovenské weby a budeš jim i rozumět. Alespoň trochu. BTW: Proč by tu Slováci měli psát česky, když ani Meduna to neumí?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Joint007  |  12. 10. 2010 14:33  |  Linux Chrome 7.0.531.0

Porovnávat celosvětový server, který je přeložen do X jazyků, se serverem zive.cz je značně irelevantní.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
kroniak  |  11. 10. 2010 11:37  |  Microsoft Windows 7 Chrome 7.0.544.0

napr. http://auto.pravda.sk/v-nemecku-po-prvy-raz-jaz... ...
ale to nie je take cool ako google ;)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
11. 10. 2010 11:05 | Microsoft Windows XP Mozilla 1.9.0.19

hehe ... aby nakonec z Googlu byla DARPA ... pokud se tak již nestalo ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
AndyF  |  11. 10. 2010 11:12  |  Microsoft Windows 7 Opera 9.80

Takze srazenych jelenu asi podstatne pribyde.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
11. 10. 2010 11:23 | Microsoft Windows 7 Firefox 3.6.10

Proč?
Počítač má mnohem rychlejší a lepší reakci než řidič. Řidič zpozoruje (vidí jen dopředu) nebezpečí, má nejméně sekundu prodlevu a pak instinktivně strhne volant do stromu. Počítač vidí radarem neustále 360 stupňů kolem sebe, prodlevu počítá v nanosekundách a ještě se stihne rozhodnout, kam to pošle. Buď se prosmýkne těsně za jelenem, nebo to ubrzdí, anebo to pošle přesně vypočítanou mezírkou mezi stromy do pole, bez ohrožení posádky.
A to nepočítám s možností, že si auta spolu mohou "povídat" a když začne brzdit někdo na začátku kolony, tak může celá kolona brzdit současně. Nebo se v krizové situace auta mohou dohodnout, kudy se vyhnout nenadálé překážce a nemusí se srazit.
Já bych se rozhodně cítil bezpečněji s počítačem za volantem než s některými mými kamarády. V této technologii vidím úžasnou budoucnost a doufám, že za pár let se bude využívat minimálně na dálnicích povinně (rychlejší a bezpečnější jízda, menší rozestupy, vyšší kapacita vozovky, automatická jízda kamionů... možnosti jsou úžasné)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
mcbure  |  11. 10. 2010 11:27  |  Microsoft Windows XP Chrome 6.0.401.1

No o těch nanosekundách bych být Vámi moc přesvědčen nebyl. Zřejmě problematiku umělé inteligence za volantem moc neznáte. Jinak pro Vaši informaci, nanoseknuda, to je 10-9 sekundy, tj miliardtina sekundy. Kdyby dokázal počítač zaregaovat na jelena v miliardtině sekundy, tak by se již dneska jezdilo bez šoférů... :)
Jenže ony ty reakční časy jsou kolem desítek milisekund až vteřin ;)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
11. 10. 2010 11:33 | Microsoft Windows 7 Firefox 3.6.10

Přesněji řečeno, ten počítač, který reaguje na "jelen na silnici" je opravdu rychlý. Ale ten počítač, který má z obrazu zjistit, že "vidí jelena,ten je na silnici v místě, kudy se pojede" to zas tak rychle nezvládá.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jendakol  |  11. 10. 2010 12:24  |  Microsoft Windows 7 Opera 9.80

Ba co hůř, když je tam jelen teď, tak tam zřejmě v době, kdy tam pojedeme, již nebude. Je ovšem třeba odhadnout, jakou rychlostí se pohybuje a jestli tedy tam bude opravdu v onen inkriminovaný okamžik. Čili se musí sledovat okolí opravdu 360° a to už potřebuje dost velký výpočetní ýkon...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
mcbure  |  11. 10. 2010 14:15  |  Microsoft Windows XP Chrome 5.0.375.55

Ono stačí sledovat jen to co sleduje běžný šofér. Jenže i to je dost výpočetně náročné. Pokud by stačilo jen držet auto na silnici a jet podle GPS, tak by se již jezdilo, stačil by kallmanův filtr a nějaké výpočty nad tím, ale ono je dneska potřeba provádět taky, jak tu bylo řečeno dříve, taky výpočty ohledně "světa kolem", a to tak rychle, aby byl "svět" - tedy identifikovaný model (plný objektů o kterýrch víme co jsou zač a jestli jsou na kolizním kurzu), k dispozici každých cca 5 ms (tedy ideálně 200x za vteřinu). Pak jsme schopni něco vymyslet a jsme schopni auto řídit.
Jenže dneska vytvořit ideální objektový svět z obrazu kamery je dost obtížné a identifikace a hledání kolizních vektorů zabírá dost času. Je nutno míti výkonné počítače a ty tu dneska nejsou, nebo alespoň nejsou v těch rozměrech, ve kterých by mohly být použity. Děs...
Ale miniaturizace to vyřeší brzy ;)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jendakol  |  11. 10. 2010 15:34  |  Microsoft Windows 7 Opera 9.80

S tím "stačí" bych byl trochu opatrnější - musíme brát v úvahu i okolí auta, které řidič nemá šanci kontrolovat (bezprostřední blízkost k autu, mrtvý úhel apod.). Ale jinak naprostý souhlas. Mimo to, počítač stejně dokáže vyhodnotit objekt pouze s nějakou pravděpodobností. Nejsem odborník a nemám proto opravdu spolehlivý přehled v této oblasti, nicméně myslím, že rozpoznávací algoritmy ještě nějaký ten čas potřebují. Bez ohledu na výpočetní náročnost...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
BlackRider  |  11. 10. 2010 18:41  |  Linux Mozilla 1.9.2.10

Myslim, ze kdyz je jelen na 180-ti stupnich, tak uz to ten pocitac nemusi zajmat ;D

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jendakol  |  11. 10. 2010 19:10  |  Microsoft Windows 7 Opera 9.80

To jde o to, jak je daleko Ale obecně máte, samozřejmě, pravdu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
11. 10. 2010 12:57 | Microsoft Windows XP Mozilla 1.9.0.19

... otázka je, zda vůbec existuje nějaký, který ono "jelen" říci dokáže .....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
AndyF  |  11. 10. 2010 11:38  |  Microsoft Windows 7 Opera 9.80

Jenze na to nestaci vypocetni vykon.
Staci se podivat a zavody v americke pousti, kde vetsinou auta ohromi nejaky balvan tak, ze do nej narazi. Ani ten nejlepsi pocitac nedokaze simulovat lidske zkusenosti a cvik. Staci aby prisel nahly mikrosplit, clovek ho ocekava dopredu, pocitac zareaguje az kdy se do techto podminek dostane(tedy pozde).
Nebo treba takhle: http://www.youtube.com/watch...
Clovek tez dokaze lip zareagovat na prodlevu brzd, turbo-lag nebo blondynu za volantem.
Na druhou stranu je pravda, ze za idealnich/laboratornich podminek bude pocitac lepsim ridicem.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Hrdlodus  |  11. 10. 2010 12:26  |  Microsoft Windows XP Chrome 6.0.472.53

S každým rokem se technologie zlepšují. Dnes při oněch závodech v poušti všechna vozidla bezpečně dojíždějí do cíle a rozhodující je již čas.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
catman  |  11. 10. 2010 12:54  |  Unknown Opera 9.50

v kolika pouštích te potkaji takove veci, jako nepredvidatelne chovajici se cyklista, ci ridic? Clovek prebihajici silnic? Clovek prechazejici silnici z poza prekazky? Zvire na silnici?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
tecquilka  |  11. 10. 2010 13:41  |  Linux Chrome 6.0.472.59

Ze zivota, vidim-li roh, a u nej prechod (resp. neni videt rekneme na vzdalenost 3+metru od prechodu za roh atd.), automaticky pribrzduji... nic co by se nedalo naprogramovat. Podle stylu jizdy auta predemnou se da celkem odhadnout chovani ridice.. dalsi vec co se da nakodit. Zkusenosti jsou z tohoto pohledu jen pravidla, kterymi se ridime, a daji se nakodit

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
mcbure  |  11. 10. 2010 14:16  |  Microsoft Windows XP Chrome 5.0.375.55

Pokud máte k dispozici objektový svět, který obsahuje identifikované objekty typu semafor, přechod, dům (potažmo jeho roh), pak přibrzdit již není žádný problém... Jenže vy ten svět nemáte. Máte jen hromadu vektorů a kulovku víte, co který vektor znamená. A vo tom to je.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
BlackRider  |  11. 10. 2010 18:48  |  Linux Firefox 3.6.10

Kdyz blbej fotak dneska dokaze rozeznat oblicej, tak proc by mel bejt problem rozeznat, semafor prechod atd? Ostatne dneska seriovy auta umej rozeznat znacku a z ni precist maximalni povolenou rychlost, kterou pak zobrazujou ridici na displayi...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
12. 10. 2010 16:12 | Microsoft Windows 7 Firefox 3.6.10

Ovšem pokud automat udělá chybu, nezbavuje to řidiče odpovědnosti :)
Vyhledávat v obraze 1-2 předem definované objekty je jednoduché. Identifikovat na obraze všechny objekty, přičemž množina těchto objektů je téměř neomezená, je úplně jiný úkol. Je to asi takový rozdíl, jako vypít 1-2 piva a vypít všechna piva na světě :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
BlackRider  |  12. 10. 2010 22:25  |  Linux Mozilla 1.9.2.10

Pocitac ale ma tu vyhodu, ze se nemusi omezovat pouze na obraz. Muze to kombinovat treba s radarem a mit tak lepsi prehled, o tom kde co je, nez clovek. Pokud se blizi k auto jelen, tak auto nepotrebuje vedet, ze jestli to je jelen nebo kun. Staci zjistit velikost, rychlost a smer pochybu a vypocitat jestli je na koliznim kurzu nebo ne.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
13. 10. 2010 07:42 | Microsoft Windows 7 Firefox 3.6.10

Pocitac potrebuje vedet, jestli to je kun nebo jelen, aby mohl odhadnout ne/vypocitatelnost chovani daneho objektu - pocitat kolizni drahu jen podle aktualni situace je malo: je nutne odhadnout moznost zmeny smeru i rychlosti, viz napr. deti, ktere vbihaji do silnice naprosto nepredvidatelne nebo srnky, ktere typicky do posledni chvile *stoji* v prikopu a vybehnou az tesne pred autem.
Dale je tu pozadavek, aby v pripade, kdy se nelze kolizi vyhnout, auto zpusobilo co nejmensi skodu - na to musi spolehlive rozpoznat, kde jsou lide (jako nejdulezitejsi a nejzranitelnejsi objekty), musi vedet, ze prejet kralika je neco jineho nez nabourat do srnky a ze nabourat do mladeho stromku je v pohode, zatimco nabourat do ocelove tyce/sloupku muze byt pekny prusvih... Jinymi slovy: musi naprosto spolehlive rozpoznavat obrovske mnozstvi objektu - a k tomu mame opravdu jeste hodne daleko.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
BlackRider  |  13. 10. 2010 08:43  |  Linux Mozilla 1.9.2.10

Tohle vsechno dokaze pocitac rozhodne lip nez clovek, kterej jen vidi, ze na nej neco bezi, pak casto zareaguje tak, ze misto aby toho kralika prejel, tak strhne rizeni a narazi do stromu...
Krome toho, tam kde behaj jeleni a jina havet tezko budou naky lidi ;) A odhadnout chovani zvirete nejde vubec. Proste pokud se neco blizi smerem k silnici, tak je nutny zpomalit... to je vsechno...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
13. 10. 2010 13:43 | Microsoft Windows 7 Firefox 3.6.10

Člověče, v ČR existují i místa - a je jich většina - kde jsou kolem silnice pole, stromy, lesy; a po těch silnicích občas někdo jede na kole nebo třeba i (!) JDE - fakt!
A okolo těchto silnic se, hlavně v noci, docela běžně potulují srnky.
Teď si to sečtěme: ano, na většině silnic v ČR lze potkat jak srnku, tak člověka... ó, jaké překvapení!
Takže ještě jednou: Počítač neumí (a ještě dlouho nebude umět) spolehlivě poznat člověka. To znamená, že se mu nebude umět (spolehlivě) vyhnout. Tím je počítač spolehlivě diskvalifikován, a to přesto, že existuje určitý typ situací, kdy by počítač teoreticky mohl zareagovat lépe než člověk (protože člověk podléhá stresu/leknutí).
Současně je ale potřeba říct, že ta schopnost počítače je čistě teoretická: na to, aby dokázal krizovou situaci vyhodnotit, nestačí ani dnešní HW, ani dnešní algorytmy. A nic nenasvědčuje tomu, že by se zejména ty algorytmy v dohledné době vylepšily natolik, aby počítač mohl být vpuštěn do běžného provozu. Ono totiž v běžném provozu jsou ty situace, kdy by počítač byl lepší než člověk, velmi vzácné - a naopak, situace, kdy počítač 'něco přehlédne', jsou dost pravděpodobné. Příklad: Pokud by byla pravděpodobnost správného rozpoznání semaforu 99,9% -a toho dnešní algorytmy zdaleka nejsou schopny- tak to znamená, že např. na každém semaforu na magistrále projede denně 100 aut na červenou... nic moc. Jenže řidič potřebuje spolehlivě rozpoznávat stovky dalších objektů - pravděpodobnost, že počítač udělá chybu, se při stovkách rozpoznávaných objektů mění o dva řády (0,1% pro jeden objekt => 9,6% pro 100 objetků, 18,1% pro 200 objektů atd...)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
BlackRider  |  13. 10. 2010 14:48  |  Microsoft Windows XP Firefox 4.0

Sorry, ale ja v lese v noci na kole nikdy nikoho nepotkal, takovejch sebevrahu je totiz velmi malo. A i kdyby tam nahodou nejakej ozrala jel, tak si muzes bejt jistej, ze si zver bude drzet velkej odstup...
Jeste jednou, pocitat nepotrebuje identifikovat spolehlive cloveka, protoze to nedokaze vetsinou ani clovek samotnej. "Proste tam neco je a bylo by blby do toho vrazit", to je ve vetsine pripadu jedina identifikace kterou je clovek schopen v rychlosti udelat a pokdu je tma, casto ani tu...
Pocitace uz desitky let dokazou vypocitat pravdepodobnost kolize milionu asteroidu pohybujicich se kolem Zeme, oproti tomu kolize srny s autem i s par pridanejma promnenyma (ten tvuj ozrala na kole, kteryho by clovek sejmul s temer 100%ni jistotou pokud by mu pred auto skocila srna) je absolutne nenarocnej vypocet. Stejne tak poznat semafor, je radove jednodussi operace nez rozpoznat lidskej oblicej, jako to uz par let delat i ty nejlevnejsi kompaktni fotaky. Rizeni auta by dneska zvladnul i procesor mobilniho telefonu. Jedinej duvod pro jeste takovy auta bezne nejezdej je velmi zdlouhavy testovani pro zajisteni maximalni bezpecnosti a to, ze s tim zakony zatim pocitaj.
Ostatne o co se tu snazim, kdyby sis precet ten clanek tak bys vedel, ze tyhle auta uz davno jezdej, jen sou zatim v testovacim provozu. V Kalifornii je dokonce uz i prvni zakon pro tyhle auta a to, ze auta bez ridice nesmeji prekrocit rychlost 60 MPH.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 10. 2010 08:15 | Microsoft Windows 7 Firefox 3.6.10

>> Sorry, ale ja v lese v noci na kole nikdy nikoho nepotkal, takovejch sebevrahu je totiz velmi malo.
Těší mě, že alespoň uznáváte jejich existenci. Jo, a já bych rád jezdil mnohem častěji, kdyby ovšem většina řidičů nejezdila jako kreténi (tj. stylem 'tady určitě jedu jenom já, vždyť jsem tady nikdy nikoho nepotkal').
>> Jeste jednou, pocitat nepotrebuje identifikovat spolehlive cloveka, protoze to nedokaze vetsinou ani clovek samotnej. "Proste tam neco je a bylo by blby do toho vrazit", to je ve vetsine pripadu jedina identifikace kterou je clovek schopen v rychlosti udelat a pokdu je tma, casto ani tu...
No jestli jezdíte tímhle způsobem, tak to potěš - jsem liberální, takže chce-li se někdo rozflákat o strom, budiž, je to jeho volba; ale ať mě při tom neohrožuje! :(
>> Pocitace uz desitky let dokazou vypocitat pravdepodobnost kolize milionu asteroidu pohybujicich se kolem Zeme, oproti tomu kolize srny s autem i s par pridanejma promnenyma je absolutne nenarocnej vypocet.
Samozřejmě že tohle samo o sobě *je* naprosto nenáročný výpočet - o tom žádná! Ale aby se ten výpočet *dal provést*, musí ten počítač nejdřív (správně!) rozpoznat, co kolem něj je - a to je to, na co počítače jsou a ještě docela dlouho budou krátké :(
Asi se mnou budete souhlasit, že rozpoznávat reálné objekty v reálném 3D světě bude nesrovnatelně náročnější než rozpoznávat omezenou sadu písmen (vytištěný text). Používal jste někdy OCR? I u těch nejlepších enginů je na každé stránce řada chyb - a to i u znaků, které jsou bez problémů čitelné...!
Takže co se týče řízení počítačem, jsou jen dvě možnosti:
A. Počítač dokáže rozeznat pouze aktuálně se pohybující objekty a počítat kolizní dráhy (podle aktuálního směru pohybu). OK, to je jednoduché, ale k bezpečnému řízení je to zoufale málo - když skočí do silnice dítě, tak ho prostě přejede, protože nepojede dost pomalu. A jestlipak stihne zareagovat na cyklistu, který 'z ničeho nic' začne objíždět díru u krajnice? Situací, které vyžadují předvídavost, jsou na silnicích spousty - zastavit s nulovou brzdnou dráhou totiž nikdy nepůjde...!
B. Počítač dokáže rozeznat potencionálně pohyblivý objekt (srna, dítě, lidé na zastávce) i v případě, že zrovna stojí a nehýbe se => dokáže odhadnout, jak se asi co bude pohybovat.
To, znamená, že *musí* umět poznat, co to je za objekt - je to nutná podmínka pro logiku, která bude odhadovat, jak se může/bude měnit směr a rychlost pohybu u všech objektů, které se pohybovat mohou (jinak by musel před každým stromem brzdit, protože by se 'bál', že mu skočí do cesty).
Mimochodem, takovýto kolizní algorytmus počítající s možnými změnami pohybu už bude sám o sobě výpočetně docela náročný (i když pořád mnohem méně než ta rozpoznávací část).
Takže sorry, ale tohle mobil opravdu nezvládne - a bez toho je automatika příliš nebezpečná :(

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
BlackRider  |  14. 10. 2010 09:45  |  Microsoft Windows XP Firefox 4.0

Aha, takze ty auta co jezdej po Kalifornii sou asi imaginarni co? :)
Ale, proc ne zij si dal v sedmdesatych letech minulyho stoleti a my ostatni budem v klidu drzet dal krok vyvojem...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 10. 2010 14:39 | Microsoft Windows 7 Firefox 3.6.10

Aha, a byl by nějaký odkaz na tu Kalifornii? Spokojím se i s něčím z posledních let, nemusí to být zrovna z 1980 :)
Mně se podařilo najít jen toto:
Fully autonomous driving requires a car to drive itself to a pre-set target using unmodified infrastructure. The final goal of safe door-to-door transportation in arbitrary environments is not yet reached though.
http://en.wikipedia.org/wiki/Driverless_car...
Ke Google autíčkům:
As of 2010, Google has tested several vehicles equipped with the system, driving 1,000 miles (1,600 km) without any human intervention, in addition to 140,000 miles (230,000 km) with occasional human intervention...
The system drives at the speed limit it has stored on its maps...
http://en.wikipedia.org/wiki/Google_driverless_car...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
simanek  |  11. 10. 2010 16:03  |  Microsoft Windows XP IE 7.0

Teda panove, chapu, ze tohle je IT web, takze o autech se tady moc nepise, ale jestli chcete diskutovat o automobilovych technologiich ve spojeni s IT, tak si o tom neco zjistete a myslim, ze se budete hodne divit, kde dnesni vozy jsou. Auta, ktere rozeznaji cloveka na prechodu a okamzite zabrzdi uz existuji - Volvo City Safety. Range Rover skenuje a vyhodnocuje vozovku 200 krat za vterinu a kdyz usnete, tak vas udrzi na ceste/dalnici, takze nevyjedete mimo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
AndyF  |  11. 10. 2010 17:12  |  Microsoft Windows 7 Opera 9.80

Proc ne, klidne si pojd podiskutovat.
IT technologie v aute jsou porad na prapocatku vyvoje(ted nemyslim hlouposti jako Blue&Me nebo iDrive).
Technologie jako BLIS a ruzne protiprokluzove syslemy jsou prima, ale maji tolik much, ze to az boli. Vem si treba ten protiprokluz-na ujetem snehu se proste nerozjedes.
Aadaptivni tempomat nebo Lane Assist jsou pouzitelne na dalnici(temer laboratorni podminky), jejich pouziti ve meste nebo na okresce skonci totalnim FAILem. Vem si, ze treba ridic ve sportaku pred tebou s Movitama to zadupne a pak ti budou vsechny elektronicke pomucky k nicemu, stejne pokud sam nestrhnes volant tak se mu podivas do kufru. Lane Assist te udrzi v zatacce o polomeru asi tak 200 metru, navic musi byt hodne vyrazne lajny.
A8 nejnovejsi generace ma prevodovku, ktera radi na zaklade informaci z GPS, vyskomeru atd. Na papire skvele, podle testovaci jezdcu hell.
Clovek bude v promenlivych a neocekavanych situacich vzdy chytrejsi a pohotovejsi nez stroj.
Nedavno jsem se projel v Ur-Quattru a rovnou rikam, vsechny tyhle technologie muzou tahnout.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
simanek  |  11. 10. 2010 19:04  |  Microsoft Windows 7 Firefox 4.0

Technologie jsou dale nez ESP a jestli dokazes udelat tohle, tak ti verim, ze jsi lepsi nez pocitac. A taky muzes mit 3 pokusy Ta technologie je skoro 4 roky stara
http://www.youtube.com/watch...
o par let pozdeji a to uz Mercedes prechazi do testovani na silnici
http://www.youtube.com/watch...
Ne kazdy ridic je tak dobry, aby byl vzdy za kazde situace ve strehu, natoz pak lepsi nez pocitac. Vyhodou pocitace je, ze potrebuje jen software, ktery se da lehce kopirovat. To u cloveka proste nejde. Takze ty muzes byt dobry ridic, tvoje dcera muze byt spatny ridic. U autopilotu se proste bude jen vyvijet nova verze software, az bude lepsi nez clovek. Stejne tak, jako clovek prohral sachy s pocitacem.
Ale abych nechytracil, tak to taky muze vypadat takto
http://www.youtube.com/watch...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
AndyF  |  11. 10. 2010 19:59  |  Macintosh OS X Opera 9.80

To video je famozni
Samozrejme za predpokladu, ze technologie bude dostatecne vykonna a spolehliva, ze budeme mit dobre znaceni a ze vetsina vozu bude rizena robotem se tyto vozy urcite prosadi. Bylo by super sednout do auta a nechat se odvezt jak taxikem. A ne, takhle parkovat neumim
Ale za tim, ze v primem souboji toho sameho auta s 1)ridicem a za 2)strojem bude v realnem zivote rychlejsi ridic si stojim.
Sachovy robot je jiny priklad, tak jde pouze o vyhodnoceni vsech moznych kombinaci a na predikci chovani soupere na zaklade naucenych sekvenci. To u blondyny za volantem nejde.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
BlackRider  |  11. 10. 2010 19:04  |  Linux Mozilla 1.9.2.10

Pises blbosti. S ASR vyjedes na snehu mnohem vic nez bez, s ABS zabrzdis mnohem rychlejc nez bez a ani rally ricic nedokaze to co ESP. Kdyz chces srovnavat automatickou prevodovku s manualem, tak si vyber neco co stoji za rec... treba prevodovku z Ferrari Italia (pouzivana v F1), ktera je nasobne rychlejsi nez clovek
Samozrejme novy technologie casto zaostavaj, ale vyvoj jde porad dopredu. Stejne tak i naprosta vetsina "neocekavatelnych" situaci se da naprogramovat podle zkusenosti mnoha ridicu a tak fungovat lepe nez clovek, kterej s takovou situaci nema zadny zkusenosti a nevi jak zareagovat...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
AndyF  |  11. 10. 2010 19:50  |  Macintosh OS X Opera 9.80

Blbosti tady pises ty. Kdyz uz chces delat machra, vyber si obor, ve kterym mas alespon trochu znalosti.
S protiprokluzem uz z principu na snehu nevyjedes nic, i v manualu mas napsano, ze na ujetym snehu se MUSI vypnout. Vloni v zime jsme to s kamaradem na horach neudelali a pak jsme tahali Mondeo ze zaveje.
ABS neni nic naprogramovanyho, to je soucastka, ktera funguje ON/OFF(zablokovana kola/nezablokovana kola). A je to mimochodem skvela vec.
ESP je dobra vec, pokud je spravne naladena. Treba V AR166 to spis nehodu zpusobi nez by ji to zabranilo(totalni nedotacivost->hozeni do roviny->pretacivost).
Prevodovka ve 458 je poloautomaticka dvouspojka, to neni cistokrevny automat(s hydrodynamickym menicem). Prevodovky ve Formuli 1 jsou robotizovane manualy.
Je sice pekne, ze jsou rychlejsi nez clovek(a to jen za nekterych okolnosti), ale chybi jim celkem zasadni dovednosti.
Samozrejme je mozne naprogramovat serii ukonu tak, aby se auto vyporadalo s 99% problemu, ale to 1% navic zpusobi to, ze vzdycky bude auto rizene clovekem lepsi.
Aby to nevyznelo nejako spatne, ESP, ASR, etc jsou pro bezne rizeni dobre, to auto je uzivatelsky privetivejsi. Jenze to zpusobi to, ze lidi ridi jako idioti. Casto vidim ridice, kteri se s autem vrhnou ukrutnou rychlosti do zatacky a proste cekaji, ze je ESP srovna.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
BlackRider  |  11. 10. 2010 21:58  |  Linux Mozilla 1.9.2.10

No tak to si zamachroval teda :D. Ze neumis ridit nesvadej na protiskluz ;), To ASR tam prave kvuli tomu snehu je. Tady to mas hezky po lopate vysvetleny (teda pokud umis anglicky): http://www.youtube.com/watch... Mimochodem ten chlapek v tom videu je bejvalej zavodnik F1.
ABS neni soucastka, ale elektronickej system, kterej vyhodnocuje prokluz kol pri brzdeni a pokud zjisti prokluz sepne mechanickou cast ABS ktera uvolnuje a obnovuje tlak v brzdach. Nad ABS je pak postaveny ASR i ESP a dokonce i mereni tlaku v pneumatikach. Kazdej ten system se pak lisi jen trochu jinym programem.
Ono i kdyz o necem vubec nic nevis, tak ze slova jako ze robotizovany a automatizovany jsou synonyma je docela obecna znalost. Cili "robotizovany manual" a "automat" je ve vysledku jedno a to samy a jakym konktetnim zpusobem je to realizovany je uplne putna.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
AndyF  |  11. 10. 2010 23:50  |  Macintosh OS X Opera 9.80

(ASR)Na videu to vypada pekne, zkousel jsi nekdy neco podobneho ve skutecnosti? Ja jo a reknu ti, ze pokud nejaky jelito vyjede koleje tak ti zadna elektronika nepomuze. Mimochodem je videt, ze se Tiffik dost snazi, aby elektronika vyhrala.
U ASR zalezi na implementaci a citlivosti, treba s Mondeem 3+elektronikou v hlubokem snehu nevyjedes ani houno. Proste ti to nenecha hrabat kolama, coz je na snehu dost pitomy, ze? Je moc pekny, ze za plynule jizdy dojedes dal(asi tak o deset metru), ale pokud se s tim chces v kopci rozjet, mas smulu. Tech propagacnich videi je vsude tuna, skutecnost je malinko jina. Na hory jsem jezdil Felicii bez posilovace atd a dojel jsem dal, nez frajeri s Passaty a temi Mondey.
Vis vubec, jak funguje ABS? Prokluz kol pri brzdeni je fraze, ktera je hodna zlateho ventilku. ABS funguje on/off, tam neni co vyhodnocovat-zablokovana kola->snizit tlak, tocici se kola->zvysit tlak.
Jestli tu chces mavat znalostmi, tak si ujasni pojmy jako robotizovana prevodovka, dvouspojkova prevodovka anebo treba automat s hydrodynamickym menicem. Vzdyt tato ustroji maji spolecne jen to, ze slouzi k prenosu tociveho momentu na kola.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
BlackRider  |  12. 10. 2010 07:58  |  Linux AppleMAC-Safari 5.0

A jak si myslis, ze ABS pozna ze se zablokovaly kola? Ridici jednotka ABS pomoci cidla hlida jestli se jedno z kol neotaci vyrazne pomalejc nez ostatni, pokud ano snizi tlak. Vazne je tak tezky vliz aspon na Wikipedii a precist si jak to funguje?
Stejne funguje I ASR. Pokud se jedno kolo toci rychlejc ASR ho pribrzdi. Jak to funguje, sem si krasne otestoval loni. Ne ze ti ASR nenecha hrabat, ono hrabe obouma kolama stejne a ne pouze jednim jako bez.
S Felicii samozrejme dojedes dal, ale to neni elektronikou, ale rozlozenim vahy.
Koukam, ze si porad nepochopil, ze robot a automat je jedno a to samy, takze to asi dal nema smysl resit...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
AndyF  |  12. 10. 2010 08:33  |  Macintosh OS X Opera 9.80

Ono debatovat o autech s nekym, kdo povazuje Selespeed a Tiptronic za stejne prevodovky je tezke.
A nenapsal jsem nahodou o ABS to samy? Napsal.
ASR je funguje pokud nejsou vylozene spatne podminky(hluboky nebo naopak dost ujety snih). V obou pripadech to udusi motor, protoze zadne kolo nebude mit trakci. Jen si spalis brzdove oblozeni. Treba ma tom lede Mondeo toci 1500 otacek a do toho brzdi jako o zivot. Nevyjedes nikam.
Proc Felda dojede dal je mi jasny, jen mi to prijde k smichu, ze ani vsemozne propagovana elektronika nedokaze zvitezit nad lehkym autem s citlivou spojkou.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Bennie  |  12. 10. 2010 09:29  |  Microsoft Windows XP Firefox 3.6.10

Nevím jak protiskluz funguje v Mondeu, ale v mojí Insignii mne z uježděného sněhu/ledu "vycuká" ven .... je to nastavené tak, že elektronika zabraňuje prokluzu, ale nikoliv na úkor trakce. Ono se tomu nadarmo neříká "protiskluz" ale Traction control.
Výsledkem je nikoliv to, že nechá protáčet kola na sněhu, ale právě naopak, reguluje přenos krouťáku na kola tak, aby se kola neprotáčela, ale naopak aby "chytala" trakci a auto se dostalo dopředu, byť jsou to "mikro-přískoky".
Minulou zimu jsem byl (spolu se sousedem s Imprezou co má samo 4x4) jediný, kdo u nás vyjel z parkoviště (je z kopce a výjezd je "logicky nahoře na kopci" a všude okolo obrubníky, ostatním jsme museli pomáhat ručo tlačit, aby se jim gumy chytly, za mne to obstarala elektronika a auto si vyjelo samo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
AndyF  |  12. 10. 2010 09:44  |  Macintosh OS X Opera 9.80

Prave v tom Mondeu je protiprokluz dost pitomy. Ona konbinace 225/50 R18, tezkeho motoru a predniho pohonu taky udela svoje, nakonec jsme ty kopce museli vycouvat.
Taky jsme cekali, ze nas to pri rozjezdu rozcuka a pak uz to pojede samo. U Mondea je to tak, ze v hlubokem snehu to jednoduse chcipne a na ledu to dovoli vytocit na 1700 rpm a do toho pribrzduje stejne jako u tebe. Pokud se to alespon trochu chytne, auto poposkoci dopredu, pokud to klouze opravdu dost, udusi se.
JInak ten samy kopec Felicie, Escorty a Octavie(i ty s ASR) vyjely v pohode.
Prinos techto systemu vidim hlavne v uzivatelske privetivosti-odpada davkovani plynu a citlive pousteni spojky, na ujetym snehu to je taky bezva(v prvnim prispevku jsem to napsal spatne, myslel jsem snih rozjety az na led).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
izak___  |  12. 10. 2010 12:05  |  Linux Mozilla 1.9.2.10

Tak oni maji pravdu asi vsichni )
skratky maji sice vsichni stejne, ale kazdy to ma nejak udelano, nekdo na okrasu, u jinych to i funguje ... tak je to s auty se vsim, i s blbym airbagem )

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
BlackRider  |  12. 10. 2010 09:44  |  Microsoft Windows XP Firefox 4.0

ty: ABS funguje on/off, tam neni co vyhodnocovat
ja: Ridici jednotka ABS pomoci cidla hlida jestli se jedno z kol neotaci vyrazne pomalejc nez ostatni, pokud ano snizi tlak.
No tak jestli tohle je to samy, tak se divim, ze vubec poznas rozdil mezi manualni a automatickou prevodovkou... jo vlastne nepoznas... no jo no...
ASR je primarne urceny pro vylozene spatny podminky, jako je led a ujetej snih. Akorat clovek musi vedet, jak se k tomu chovat a nedivit se, ze kdyz da na snehu plnej tak to nejede...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
AndyF  |  12. 10. 2010 09:48  |  Macintosh OS X Opera 9.80

Nejdriv si precti, co jsem o funkci ABS napsal, pak me cituj.
Tak mi ten rozdil mezi prevodovkami popis, at se mam cemu zasmat.
K ASR: proc to nejelo jsem napsal, myslim, ze clovek, ktery to ridil umi jezdit lip, nez 99% lidi. Na tom prikladu jsem chtel ukazat, ze za opravdu spatnych podminek si poradi lip clovek, jinak je elektronika ve vetsine pripadu dobry pomocnik.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
BlackRider  |  12. 10. 2010 11:17  |  Microsoft Windows XP Firefox 4.0

Ja citoval jen to, co si napsal ;)
K tem prevodovkam jen takova mala napoveda: automaticka prevodovka nema spojkovej pedal ;).
No a ja rikam, ze clovek nedokaze seslanout brzdovej pedal nekolikrat za sekundu jako ABS a nedokaze pribrzdovat kazdy kolo zvlast jako ESP, stejne tak nedokaze zajistit, aby se neprotacelo jen jedno kolo jako ASR a muze bejt treba nejlepsi ridic na svete...
Dneska uz i zavodni motorky pouzivaj traction control, a ze Rosi neumi ridit bych si asi rict nedovolil ;)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
AndyF  |  12. 10. 2010 11:31  |  Macintosh OS X Opera 9.80

S tim spojkovym pedalem je to hodne blba definice, ale budiz. Jinak mezi robotem ve stylu Selespeed a automatem jako Tiptonic je ohromny rozdil. Ale radi to samo, to je fakt.
Je pravda, ze pri smyku si asi tezko pribrzdim leve zadni kolo. V tomhle je prinos rozhodne pozitivni a umozni to beznym ridicum jezdit daleko bezpecneji.
Opravdu dobry ridic se do techto situaci nedostava, viz treba Seb Loeb
Ono cele tohle vlakno vyplynulo z toho, ze jsem mel vyhrady k adaptivnimu tempomatu, BLISu, Lane Assistu a inteligentni prevodovce. Proti ESP, ASR a podobnym pomocnikum jsem nerekl ani slovo(snad jen ze nejsou samospasitelne a ze vsech potizi cloveka nevytahnou).
No a pak se tu hadame jestli se s ASR ve snehu rozjedes nebo ne

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
BlackRider  |  12. 10. 2010 12:29  |  Microsoft Windows XP Firefox 4.0

Samozrejme rally ridicovi je ESP k nicemu, kdyz jede ve smyku skoro celej zavod :). Ale taky na to ma auto.
Ono jde o to, ze ESP, ASR a ABS sou velmi stary systemy (prvni ABS je z roku 1929) a za ty roky sou dost vyladeny. Kdezto Lane Assist, adaptivni tempomat a dalsi sou relativni novinky. Ten vyvoj jde dnes samozrejme diky pocitacum mnohem rychlejc a ty chyby se casem vychytaj i u tehle systemu. Plne automaticky rizeni necekam driv nez za 10 15 let, ale je to vicemene jen otazka penez. Ostatne bezpilotni letadla litaj uz celkem dlouho a i klasicky dopravni letadla sou rizeny pilotem pouze pri vzletu a pristani a to hlavne pro dobrej pocit cetujicich.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
12. 10. 2010 14:38 | Microsoft Windows XP Chrome 6.0.472.63

Jak jste přišel na to, že ABS zabrzdí rychleji než noha? ABS primárně nebrzdí rychleji a už vůbec ne na kratší vzdálenosti, ale umožňuje ovladatelnost vozu při maximálním možném brzdném účinku a to se vám nohou nepovede.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
BlackRider  |  12. 10. 2010 15:37  |  Microsoft Windows XP Firefox 4.0
Hrdlodus  |  11. 10. 2010 17:04  |  Microsoft Windows XP Chrome 6.0.472.53

Právě ony testy bezobslužných vozidel jsou prováděny na trase, na které jsou připraveny i aktivní překážky. Navíc se přesouvají z pouště do běžného provozu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
AndyF  |  11. 10. 2010 17:17  |  Microsoft Windows 7 Opera 9.80

To je pravda, ale porad jsou tyto systemy daleko pod urovni jakohokoli ridice.
Uz jen proto, ze zadny pocitac nedokaze zpracovavat 2x70MB/s datovy tok z oci, dalsi proud informaci ze sluchu, hmatu, zaroven vyhodnocovat situaci, sahat do pameti pro situace z minula atd.
V situacich, kdy lze pouzit naprogramovane rutiny bude robot lepsi, jindy(tedy v 99% pripadu) bude lepsi clovek.
Srovnej si treba automat(i DSG) versus manual. Sikovny ridic s presnou prevodovkou bude VZDY rychlejsi.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
12. 10. 2010 07:26 | Microsoft Windows XP IE 8.0

Myslíte daleko pod úrovní řidiče, který píše SMS a repráky v autě má puštěné na plné koule? Jsem si poměrně jistý, že KAŽDÝ takový specializovaný počítač dokáže okolní situaci vyhodnotit mnohem lépe...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Hrdlodus  |  11. 10. 2010 12:30  |  Microsoft Windows XP Chrome 6.0.472.53

Evropský projekt SARTRE se snaží na dálnicích západní Evropy zavést tzv. autovlaky. Řídit bude vedoucí vozidlo s profesionálním řidičem a dalších půl tuctu řidičů jedoucích za vedoucím vozidlem si mohou číst noviny. Zavádění do praxe plánují na rok 2013.
Projekt splňuje zmíněné podmínky: rychlejší a bezpečnější jízda, menší rozestupy, vyšší kapacita vozovky, automatická jízda.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
BlackRider  |  11. 10. 2010 22:16  |  Linux Mozilla 1.9.2.10

Kdyz jedu v Nemecku po dalnicich, tak mne napadly dve veci:
1) pro osobni auta je to kvuli kamionum nepouzitelny
2) pro kamiony by to melo byt povinny

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
izak___  |  12. 10. 2010 10:29  |  Linux Mozilla 1.9.2.10

no tak to neni, stejne jako ze automat neradi lip, nez ja.
Ony ty auta jezdi totiz pomalu ) ... kdyz potka jelena, tak se zamysli )
V tom projektu v nemecku to resili tak, ze auto melo termovizi a zastavilo, detekovalo predmet od nejake velikosti ... ovsem uz to nerozlisi psa od kralika, ci zajice ...
Ja se rozhoduji za volantem velice chladne, nestrahavam volant, zbytecne nebrzdim, rozhodne ne na vlhke vozovce ... kdyz neni jina bezpecna moznost, tak zajice normalne srazim ... coz by ten automat beztak neudelal a misto toho, by mi rozflakal auto.
No a taky viry by byly celkem srandovni vec ) ... nebo staci, kdyz si i M$ rekne, ze je to fajn napad, ze by taky mohl ridit auta ... to uz bych se pak bal chodit i po chodniku )

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
12. 10. 2010 07:11 | Microsoft Windows XP IE 8.0

To bych neřekl...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
simanek  |  11. 10. 2010 11:20  |  Microsoft Windows XP IE 7.0

Na autopiloty se opravdu tesim, automobilky to vyviji uz leta a nektere jsou opravdu daleko. Dokonce se v Nemecku zacali bavit o zmene zakona, protoze zpusobi-li autopilot dopravni nehodu, je nepostizitelny.
Kdo si kazde rano uziva dopravni zacpy cestou do prace a nebo 12 hodin rizeni cestou na dovolenou, ten autopilota asi chtit nebude. Ja se tesim na to, jak si sednu do auta, reknu: "Amsterdam" a budu si cist knizku, nez tam dojedem.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
xixo  |  11. 10. 2010 11:44  |  Linux Chrome 7.0.544.0

Co se dvanáctihodinové cesty na dovolenou týče, zařízení, které auto udrží bezpečně na dálnici, pokud člověka přepadne mikrospánek, mi naopak připadá k nezaplacení. V zácpě zase může laserový dálkoměr spolupracující s brzdami zajistit, že se nikomu cestou náhodou nepodíváte do kufru.
Pokud chci akorát říct "Amsterdam", poletím stejně radši letadlem

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
simanek  |  11. 10. 2010 15:53  |  Microsoft Windows XP IE 7.0

Vsak pisu, ze se na autopiloty tesim. Kvuli pohodli a bezpecnosti.
Jinak letet do Amsterdamu treba z Olomouce neni zase tak snadne a autem tam budete za stejnou dobu, jako by vam trvala cesta vlakem na hl. nadrazi, autobusem na Ruzyni, pak se odbavit, namackat se do letadla, pockat nez odstartuje, let, pristani, courani se na runwayi, pak si jeste pockate na tasky u baggage claim a nakonec se budete muset dostat z letiste do Amsterdamu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
macaxp1  |  11. 10. 2010 11:27  |  Microsoft Windows Vista IE 8.0

Docela se děsím představy, že by někde po veřejných komunikacích jezdil "autopilot". To bude vyžadovat úplně novou legislativu a precedent. Navíc to nemůže být postaveno na řešení od jedné firmy ale na nějakém standardu či normě, který taktéž dnes asi neexistuje. Takže v reálu za 10 let?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
mcbure  |  11. 10. 2010 11:28  |  Microsoft Windows XP Chrome 6.0.401.1

Jak znám naše zákonodárce, přijde legislativa s velkou slávou tak asi 10 minut po dvanácté :))

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
11. 10. 2010 13:08 | Microsoft Windows 7 Firefox 4.0

no já bych docela bral automaticků dopravu z hospody dom

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
lopaticak  |  11. 10. 2010 14:26  |  Microsoft Windows 7 Firefox 3.6.10

Tak tak, klidne i bez GPS jen pres naucenou trasu;)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
11. 10. 2010 13:12 | Microsoft Windows 7 Chrome 7.0.544.0

A tankovat bude kdo?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
fhucho  |  11. 10. 2010 14:06  |  Linux AppleMAC-Safari 5.0

ty

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
11. 10. 2010 14:12 | Microsoft Windows 7 Opera 9.80

Z IT clanku:Kdyby se tedy auta a jejich technologie vyvijela takovym tempem jako IT oblast mame dnes minimum mrtvych a motorům staci 0,3L nafty na 100km..tak to mozna dotahnou...
Auto piloty vidim realne za 10-15 let na magnetickych kolejnicich v asfaltu, tohle se mi zda moc brzy...vypocty budou ridicům dost pomahat ale clovek bude jeste dlouho sef..

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
11. 10. 2010 18:30 | Microsoft Windows 7 Opera 9.80

Myslím, že jste to vystihl naprosto přesně :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
lopaticak  |  11. 10. 2010 14:24  |  Microsoft Windows 7 Firefox 3.6.10

Uz se moc tesim na totalni zacpy silnic, az zas naky UKcko nekde prekopne optiku, protoze mu "panko sef" rekl, ze ma kopat tu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
AndyF  |  11. 10. 2010 14:37  |  Microsoft Windows 7 Opera 9.80

Mam doma krasnou knizku o autech cca z roku 1967(nemuzu si vzponemout na nazev). V posledni kapitole je popsan vylet rodiny za prarodici na Slovensko v jejich zbrusu nove Skode. Za Prahou najedou na dalnici a dal uz ridi jenom robot rychlosti 200km/h. Zacpy, havarie ani zadne stresy se nekonaji. Do Kosic dojedou raz dva a tam se podivuji nad "tradicnim zivotem", kde jim dedecek popisuje, jak kdysi museli do embecka tankovat benzin.
Tohle se melo odehravat v roce 1995.
Mame rok 2010 a kde nic, tu nic. A troufam si tvrdit, ze dalsich nejmene tricet let se nic podobneho neobjevi.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
simanek  |  11. 10. 2010 16:57  |  Microsoft Windows XP IE 7.0

No ja si pamatuji na film Vesmirna odysea 2001 a pocitac IBM Hal a taky kde nic, tu nic a to radeji nemluvim o roku 1997, kde terminatori ovladli svet
Dnesni autopiloty zvladaji pristani letadla a urcite by zvladly i rizeni auta. Jen na to komercne jeste neni cas.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
fatman  |  11. 10. 2010 16:57  |  Microsoft Windows Server 2003 IE 6.0

To už bylo v Neználkovi ve Slunečním městě
No ale bral bych to, vždyť stejně je 90% jízdy courání v koloně po městě a vzteklé kroužení po parkovištích nebo jízda (=mnohdy courání v koloně) po dálnici, rychlostce nebo rovná široká silnici I. třídy.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
12. 10. 2010 02:03 | Linux Mozilla 1.9.2.10

Ja si tiež spomínam na knižku od jedného pána, myslím že sa volal Jules Vern alebo tak nejak, ktorý napísal napr. 20 000 míľ pod morom a všetci to brali ako my dnes keď pozeráme na Star Track. Alebo si spomínam ako mi môj dedo hovorieval o cestách pešo do mesta na nákupy a o autách sa im ani nesnívalo. A aha, dnes mi neverí, že počítač majú aj susedia, sú v každej domácnosti a takmer každé zamestnanie vyžaduje vodičák a min. základné ovládanie PC.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor

Aktuální číslo časopisu Computer

Velký test Wi-Fi mesh

Nejlepší hodinky pro všechny aktivity

Důležité aplikace na cesty

Jak streamovat video na Twitch