Google koupil kvantový počítač pro pokročilý výzkum umělé inteligence

V roce 2011 se na trhu objevil první kvantový počítač od společnosti D-Wave, který bylo možné běžně koupit za cenu deseti milionů dolarů. I když se nejedná o skutečně použitelný kvantový počítač (D-Wave ho začal označovat jako „Quantum Optimizer“), umožňuje výzkum a práci s qubity. D-Wave Two má oproti první verzi (128 qubit) už 512qubitový procesor, je ho ale nutné stále chladit obřím chlazením, které zabere celou místnost.

TIP: První kvantový počítač stojí deset milionů dolarů

V některých případech lze i s takto prvními prototypy na bázi kvantové mechaniky dosáhnout zrychlení některých výpočtů a algoritmů až 10 000×. Google a NASA se proto spojili pod skupinou Quantum Artificial Intelligence Lab a společně koupili jeden „kvantový optimalizér“, který má sloužit pro výzkum v oblasti umělé inteligence a hledání optimálních řešení složitých úloh, které jsou pro klasické procesory příliš náročné.

dwave.jpg
Kvantový stroj s 512qubitovým procesorem zabere celou místnost, především kvůli velkému chlazení na bázi kapalného hélia (Zdroj: D-Wave)

Výzkum by měl sloužit pro zlepšení v mnoha oblastech – rozpoznávání hlasu, obrazu, vyhledávacích algoritmech nebo skládání proteinů. V oblasti kvantových počítačů se v poslední době objevuje řadu milníků, minulý rok bylo například poprvé realizováno kvantové počítání při pokojové teplotě.

Diskuze (63) Další článek: Lenovo již přijímá předobjednávky pro konvertibilní Yoga 11S