Google chce oficiálně určovat inflaci na základě internetových nákupů

Diskuze čtenářů k článku

avatar
17. 10. 2010 07:55

To, co se určuje spotřebitelským košem (tj. statistikou), je CPI a CPI není to samé co inflace. To jen na upřesnění.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
13. 10. 2010 16:22

A já si myslím, že to naopak má dost velký smysl. Bude to něco jako BigMac index. Bude se sledovat inflace skutečně tržního prostředí a bude krásně vidět, jak inflaci zvyšují zásahy státu - právě nájemné, zdravotní služby, cena elektřiny, pošta a jiné faktické nebo sktuečné státní monopoly.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
13. 10. 2010 16:29

A mimochodem - jak uvedl jeden americký ekonom - výsledkem této krize je to, že nikdo (ve smyslu finančníci) nic neví. A nedá se nevzpomenout na ty pokusy, kdy náhodný výběr byl úspěšnější, než rady nebo doporučení různých odborníků.

Je vůbec s podivem, že je na světě takových odborníků, renomovaných nejen ratingových agentur, auditorů apod. a přesto je všechny ta krize tak překvapila.

A přesto se dnes finančníci řídí těmi ratigny, hodnoceními apod. i když se ukázalo, že jsou vycucané prstu.

Nevím, jestli to není trošku off - ale už dříve mne napadlo, že ty dnešní předpovídací finančníci, různé ratingové agentury apod. je něco jako čarodějnictví - snaží se uhodnotu budoucnost, protože člověk touží po tom, znát budoucnost - všechny ty predikce různých finančních ukazatelů jsou v podstatě hadačstvím nejisté budoucnosti. A je dost jedno, jestli vycházím z rozházených kostí, hvězd, numerologie nebo posloupností nějakých čísel, minulého grafu apod.

Proto si myslím, že to sledování Googlu má daleko větší význam, než 99 % finančních poradců, analytiků, agentur, komentátorů apod.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 10. 2010 13:32

ty naprosto pletes do hromady 2 veci - mereni inflace se tyka skutecne probehle zmeny ceny ktera se zaznamenava a statisticky meri CSU. tohle nejsou zadne predpovedi ani odborne odhady.

odhady inflace cela CNB, mimojine, ale to nema nic co delat s jejim merenim. tady byla rec o 'jednodussim' mereni, protoze zpracovani takove analyzy zmeny cen trva CSU i nekolik mesicu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
13. 10. 2010 10:53

statisticky zajimave, v praxi ale nepouzitelne, pro mereni inflace. maximalne tak pro nejake marketingove vyzkumy.

hlavni problem vidim v tom ze modelovy nakup, tzv. spotrebitelsky kos, se sklada hlavne z vyrobku zakladni lidske potreby, jako rohlik, kylo masa, mleko, najemne, a nic z toho google merit nemuze. ten se muze zamerit leda tak na nejake internetove obchody, ktere ale o inflaci reknou velice malo. pro firmy ale muzou byt vyzkumy i tak zajimave, pro narodni ekonomiky uz ale ne.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
13. 10. 2010 11:19

Ale to co nabizi google neni nastroj, ktery bude vychazet z spotrebitelskeho kose. Vas agrument ma logiku. Je treba si ale uvedomin, ze objem financi, ktere projdou zkrze internetove nakupy je obrovsky. Pokud to dosadite do Vaseho modelu a prestaneme do toho zahrnovat klasicky spotrebitelsky kos, dojtede k tomu, ze by tohle mohlo byt docela zajimave.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět

Jenomže spousta produktů se veřejně přes internet neprodává. Kolik lidí si zdravotní péči v nemocnici (oběd v restauraci, návštěvu kadeřníka...) koupí přes internet? Kolik produktů pro průmyslovou výrobu (např. turbíny) se prodává veřejně přes Internet?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor