Google chce oficiálně určovat inflaci na základě internetových nákupů

Google chce oficiálně určovat inflaci na základě internetových nákupů

Inflace je velmi důležitým ekonomickým ukazatelem, který prezentuje přirozený růst cenové hladiny, respektive pokles tržní hodnoty peněz. K jejímu určování se nyní používá klasická statistická metoda, při které se zjišťuje cena modelového nákupu v běžných prodejnách. Je to metoda zdlouhavá a než se výsledky zpracují, trvá to mnohdy několik týdnů. Centrální banky pak pozdě reagují na změny, a to celkové ekonomice pochopitelně neprospívá. Google nyní přišel s řešením, vytváří vlastní cenový index na základě internetových cen. Výsledek je průběžný a prakticky okamžitý.

Cenový index Googlu je nyní mezi ekonomy diskutován, mediálně na něj upozornil především článek Financial Times. Měřící metoda Googlu se podle všeho stane alternativou pro měření určitých oborů, ovšem oficiálně standardní měřící postupy zcela nenahradí. Na internetu jsou totiž jiné objemy různých druhů obchodovaného zboží, a přestože například u fotoaparátu a hodinek průběh inflace zhruba odpovídá oběma měřícím metodám, jinde se výrazně odlišují. A to by mohlo způsobovat problémy.

Rozhodně má cenový index Googlu smysl, vývoj inflace může ovlivňovat okamžitě a kromě samotných cen umožňuje sledovat i jiná kritéria, například průběh poptávky po určitých komoditách. Jako příklad uvedl ekonom Googlu Hal Varian poptávku po pojištění v nezaměstnanosti, která může reflektovat vývoj nezaměstnanosti v určitém regionu.

Diskuze (7) Další článek: Baku: Zbavte se smetí, které vám brzdí počítač

Témata článku: Google, Byznys, Inflace, Určitý obor, Nákup, Klasické hodinky, Běžný prodej, Ekonomický ukazatel, Základ, Google+, Různá alternativa, Index, Internetový nákup, Přirozený růst, Statistická metoda, Počítače HAL 3000 na Mall.cz


Aktuální číslo časopisu Computer

Test 9 bezdrátových reproduktorů

Jak ovládnout Instagram

Test levných 27" herních monitorů

Jak se zbavit nepotřebných věcí na internetu