Google během let stáhl náklady na svůj autonomní vůz o 90 %

Google před pár týdny oddělil vývoj autonomních vozů do samostatného startupu Waymo, jehož představitele nyní vyzpovídal Bloomberg. A na co ekonomické médium přišlo? Zatím není jasné, kdy Waymo uvede první komerční produkt.

Překážkou totiž není pouze chybějící legislativa, která bude muset v následujících letech teprve projít novelou, ale i cena. Tesla sice už své komerční vozy autonomní technologií vybavila, rozhodně to ale neznamená, že dáte nohy na palubní desku a přečtete si noviny. Tedy, udělat to samozřejmě můžete, ale slíznete za to pěknou pokutu. Jak v USA, tak v Evropě.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Wamo brzy do amerických ulic vyšle novou generaci autonomních vozů – vylepšených modelů Chrysler Pacifica

A pak je tu ještě ta cena. Když Google představil svoji první autonomní Toyotu Prius, veškerá extra technika počínaje laserovým radarem LIDAR a konče kamerami, palubním počítačem, snímači rotace kol aj. přišla přinejmenším v roce 2012 Google na částku přes 150 000 dolarů! Při dnešním kurzu to činí bezmála 4 miliony korun.

Google ovšem nechce dělat auta pro miliardáře, ale pro normální lidi. Jeho autonomní technologie by měla být jednoho dne stejnou samozřejmostí jako elektrické stěrače. A tak se v Googlu vrhli do návrhu vlastního hardwaru a postupem času podle Bloombergu stáhli náklady o 90 %. Týkalo se to zejména zmíněného LIDARu, který byl ještě před lety velmi drahou záležitostí, kterou používali zejména kartografové při leteckém modelování krajiny, a tak byla exotická i jeho cena. Teprve v posledních letech výrazně klesá a to i díky vizi autonomního automobilismu.

Klepněte pro větší obrázek
Takto vidí současná generace LIDARů od jednoho z největších výrobců Velodyne. Google používá LIDARy, které rozpoznají na chodníku jednotlivé chodce a jejich směr chůze, což je klíčové.

V každém případě, z opravdu autonomních vozů se stane samozřejmost opravdu až v okamžiku, kdy na ně bude připraveno dopravní právo, pojišťovny a nakonec i cenové kalkulačky. Těžko si totiž běžný spotřebitel koupí rodinný vůz za cenu rodinného domu.

Témata článku: Technologie, Google, Byznys, Umělá inteligence, Roboti, Automobily, Waymo, Alphabet, Bloomberg, Chrysler, Prius, Cars, Sensor, Toyota, Toyota Prius

9 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Borek Straka 11. 1. 2017 18:48:57
    Trošku přehlednější by bylo napsat, že náklady klesly na desetinu.
  • loobick 11. 1. 2017 7:20:10
    Když jsem koncem minulého týdne viděl řadu aut, která se probíjela...
  • František Staněk 10. 1. 2017 16:42:12
    autor nepochopil, že s nástupem autonomních vozů přestane mít smysl auto...
Určitě si přečtěte

Pojďme programovat elektroniku: Postavíme si titěrnou Wi-Fi meteostanici s lepším teploměrem než Netatmo

Pojďme programovat elektroniku: Postavíme si titěrnou Wi-Fi meteostanici s lepším teploměrem než Netatmo

** Dnes se podíváme na maličkou Wi-Fi destičku Wemos D1 mini ** A připojíme k ní barometrický a teplotní shield ** Poběží na ní web a nabídne i JSON API

18.  6.  2017 | Jakub Čížek | 27

Jak vybrat monitor k počítači: nenechte se zlákat nepodstatnými parametry

Jak vybrat monitor k počítači: nenechte se zlákat nepodstatnými parametry

** Na jaké parametry se zaměřit a kde vás výrobci chtějí nachytat ** Monitory se stále více specifikují pro konkrétní určení ** Náročný hráč nebo profesionální grafik mají různé požadavky

20.  6.  2017 | Tomáš Holčík | 31

Dlouhodobý test HTC Vive: co vám recenze o virtuální realitě neřeknou

Dlouhodobý test HTC Vive: co vám recenze o virtuální realitě neřeknou

** Ani hry se sebelepší grafikou vás nevtáhnou tolik, jako ve virtuální realitě ** Pro sledování filmů není VR ani zdaleka ideální ** I první generace je skvělá, stále však působí jako prototyp

20.  6.  2017 | Stanislav Janů | 19


Aktuální číslo časopisu Computer

Bojujeme proti Fake News

Dva velké testy: fotoaparáty a NASy

Co musíte vědět o změně evropského roamingu

Radíme s výběrem základní desky