Za chytré se dnes označuje leccos, tak proč ne skútr. Když má chytrý pohon i dodávání energie a funkce má propojené s aplikací v mobilním telefonu, tak jasně!
Živě.cz z Tchaj-pej: Gogoro je chytrý elektrický skútr s ještě chytřejším systémem dobíjení. Byl představený letos v lednu na veletrhu CES, ale máš už za sebou tři roky vývoje. Se vstupem na trh autoři projektu neváhali a v Tchaj-pej už je dnes první prodejna těchto inovativních skútrů. Neváhal jsem a cestou na veletrh Computex jsem se na skútry budoucnosti zašel podívat. Věřím, že vás tato tematická odbočka od počítačů zaujme, nakonec s těmi počítači, respektive mobily a internetem, má totiž také něco společného.
Toto je Gogoro Smartscooter. Jen o samotný skútr nejde.
Skútr bez výfuku
Za projektem stojí Horace Luke and Matt Taylor, oba s kariérní historií u HTC a Microsoftu, kteří sehnali investory a prvních 100 milionů dolarů na vývoj. Vize elektrických skútrů, které nabídnou levný provoz a vyčistí města, se začala naplňovat.
S projektem začali právě v hlavním městě Tchaj-wanu, tedy v Tchaj-pej, kde je pro Gogoro ideální uplatnění – je to typická asijská metropole, kde je skútrů jak mravenců v mraveništi, zároveň moderní a vysokou kupní sílou. Pokud Gogoro uspěje tady, rozšíří se do dalších měst – prioritně v Asii, ale také v Evropě a jinde ve světě.
Elektrický skútr Gogoro v nově otevřené prodejně v Tchaj-pej
Nejprve k samotnému skútru – ten vychází z klasického tvaru a od tradičních skútrů jej odlišuje především absence spalovacího motoru a čoudícího výfuku. Pohon je řešen elektromotorem, který dává sílu přes osm koní a dokáže skútr rozpohybovat až devadesátikilometrovou rychlostí a na 50 km/h se rozjede za 4,2 s. Uveze dva lidi a v boxu pod sedlem i nějaké menší zavazadlo.
Pohled do útrob: jednoduchá konstrukce a elektrický motor s řemenovým pohonem
Právě pod sedlem jsou ale šikovně schované také dvě Li-Ion baterie. Jedná se o zásuvné moduly velikosti dvoulitrové PET lahve, které jsou ovšem hranaté a opatřeny masivním úchytem. Za ten můžete baterii vzít a během sekundy odejmout. Okamžitě můžete nasadit jinou nabitou baterii a jet dál. Dojezd je cca 100 km.
„Natankováno“ za pár sekund
Jenomže nejde jen o samotný skútr. Právě baterie a jejich rychlá výměna jsou druhým klíčovým prvkem projektu. Ten počítá s tím, že po městě vyroste hustá síť dobíjecích terminálů, ve kterých bude hromada připravených baterií. Uživatel skútru s téměř vybitými bateriemi dojede, rychle si akumulátory vymění a odjede. Výměna bude rychlejší, pohodlnější, bezpečnější a čistší než stávající tankování.
Video:
Idea je tedy taková, že by si uživatel koupil jen samotný skútr bez baterií a ty by si de facto pronajímal od města, které by ve svých ulicích síť dobíjecích stanic pro skútry Gogoro provozovalo. Vyšlo by to ve finále levněji než tankování pohonných hmot a samotný skútr by bez baterií mohl být o to levnější. Jenomže do naplnění tohoto ideálu ještě zbývá právě to nejpodstatnější – dobudovat síť stanic. A tak se prvotní majitelé skútru Gogoro musí o baterie a jejich dobíjení postarat sami.
Takto by měla vypadat dobíjecí stanice. Zde je poměrně malá, může být ale i libovolně větší. • A toto je samotná baterie
Třetím prvkem do trojlístku tohoto projektu je vedle samotného skútru a systému obíjení akumulátorů také mobilní aplikace. Tu má uživatel provázanou se svým skútrem a může na ni sledovat veškeré provozní údaje. Aplikace rovněž okáže analyzovat jízdní styl a doporučit, kdy a kde baterii vyměnit. Samozřejmostí je navigace na nejbližší dobíjecí stanici s akumulátory.
Mobilní aplikace najde cestu k nejbližší stanici s čerstvými akumulátory, hlídá stav akumulátorů a analyzuje jízdu.
Jinak už asi nepřekvapí, že přístrojová deska skútru je zcela digitální, že se startuje přes NFC a veškerá světla jsou z úsporných důvodů diodová.
Tesla na dvou kolech
Gogoro je promyšlené pojetí elektrického skútru budoucnosti a je velmi často srovnáváno s automobilkou Tesla. Ta dokázala nastartovat rozvoj elektromobilů a Gogoro má ambice podobně zapůsobit ve světě skútrů. Zatím to vypadá nadějně, protože projekt už není jen v říši snů, ale v skútry už si v Tchaj-pej můžete objednat.
Gogoro Smartscooter na oficiálních fotkách
Vzhledem k jednoznačným výhodám se snad podaří přimět i města k nezbytné finanční podpoře při rozjezdu a snad se najde i dost kupujících, kteří si budou ochotni připlatit za technologickou novinku. Obzvlášť v asijských městech přeplněných skútry se spalovacími motory by to mohlo velice pomoci. A v Evropě by to mohlo zvednou zájem o městskou dopravu prostřednictvím skútru.