GeForce FX 5900 Ultra: první benchmarky

První testy nejnovějšího grafického čipu od nVidie ukazují, že se dřívější vládce trhu znovu vrací na ztracené pozice. Není to ale návrat slavný ani jednoznačný. Lichotivé výsledky v některých testech jsou dané optimalizací právě pro GPU nVidie.

Vysoce konkurenční trh s grafickými kartami dostal nový impuls s uvedením čipu GeForce FX 5900 Ultra, který je poslední odpovědí nVidie na konkurenční produkty společnosti Ati Technologies. Kanadská Ati Tech sesadila nVidii z pozice výrobce nejvýkonnějšího grafického čipu a zahájila tak cenovou i výkonnostní válku. Ta stála zejména nVidii velké množství finančních prostředků, což se projevilo i na jejích hospodářských výsledcích za uplynulý rok. NVidia nyní hlásí, že s GeForce FX 5900 Ultra nabízí znovu nejrychlejší grafickou kartu na trhu, ale její vedoucí pozice má určité slabiny. Alespoň podle zatím dostupných testů.

Oproti předchozí nejvýkonnější kartě v nabídce nVidie nabízí FX 5900 nejen vyšší výkon, ale snaží se napravit zejména problém s chlazením supervýkonného čipu, který u starší verze způsoboval hluk podobný startující stíhačce. Nevýhodou ale zůstává fakt, že karta osazená čipem GeForce FX 5900 zabírá prostor určený dvěma běžným kartám a pro svůj provoz vyžaduje 300W zdroj. Cena GeForce FX 5900 a Radeonu 9800 Pro se pohybuje kolem 500 USD za kartu s 256 MB DDR RAM.

Testy podle PC World

Jedním z prvních, kdo mohl otestovat výkon nové karty, byl americký magazín PC World, který pro otestování výkonu použil hru Unreal Tournament 2002 a Serious Sam 2, pro srovnání nechal stejné testy proběhnout na starší verzi čipu nVidie FX 5800 a nejvýkonnější kartě od Ati Radeonu 9800. Výsledky testu ukázaly, že prvenství nVidie není nijak jednoznačné, při rozlišení 1280 x 1024 FX 5900 dosáhla oproti předchozí verzi výsledku lepšího pouze o 3 až 5 obrázků za sekundu. Větší rozdíl byl znát pouze pří extrémně vysokém rozlišení 1600x1200, kde FX 5900 oproti své starší sestře vedla o 11-14 fps. Porazila zde i Ati Radeon 9800, který dosáhl výkonu 123 obrázků za sekundu, zatímco nová nVidia zvládla vykreslit 138 obrazovek za sekundu. V nižších rozlišeních však vedla Ati.

Karty od nVidie zaostaly také v použití funkcí anti-aliasing (AA) a anisotropic filtering (AF), které zlepšují kvalitu obrazu. FX 5900 při nastavení 4x AA a 8x AF získala 130 fps, zatímco Radeon 9800 dosáhl výkonu 136. Čip FX 5800 byl testován při nastavení 2x AA, takže se výkonnostně vyhoupl nad Ati se 138 obrázky za sekundu.

Výsledky testu PC Worldu ukazují, že v současných hrách jsou na tom výkonnostně high-endové karty obou výrobců v podstatě stejně, rozdíly mezi 130 a 138 fps hráč jen těžko postřehne. Tvrzení nVidie se mohou jako pravdivá ukázat až v okamžiku, kdy se na trh dostanou aplikace, které dokáží plně využít speciálních technologií, které moderní grafické čipy podporují. Ze subjektivního hlediska recenzentů však vychází Ati výrazně lépe díky daleko vyšší kvalitě obrazu.

Zkáza 3 pro Ati

Jiný test provedl online server HardOCP (http://www.hardocp.com). Jeho redaktoři jako testovací SW použili nejnovější dostupnou vývojovou verzi připravované hry Doom 3, která patří mezi první vlaštovky s podporou DirectX 9 a tím pádem nových technologií, kterými disponují nejnovější grafické karty. Výsledky pro Ati nejsou příliš přívětivé, i když autoři testů připouštějí, že velký rozdíl mezi Radeonem 9800 a FX 5900 může být způsoben ovladači, které zatím nemusejí počítat s podporou DirectX9 her.

V běžném rozlišení 1024 x 768 dosáhla nejnovější karta nVidie výkonu 86,1 fps, zatímco Radeon 9800 ustrnul na 69,5 obrázku za sekundu. Při nastavení 4xAA, 8x AF byly výsledky 57,2 respektive 37,8 fps. Rozlišení 1280x1024 pak znamenalo výrazně nižší výsledky u obou karet – 58.1 pro nVidia FX 5900 a 47.0 u Radeonu. Mezera mezi oběma rivaly je o něco menší, ale i zde je nVidia stále přesvědčivá.

Otazník nad směrodatností celého testu vyvolává fakt, že Doom III je během vývoje optimalizován pro běh na grafických kartách od nVidie. Logo tohoto výrobce se sloganem „The Way It`s Meant to Be Played“ jste už možná viděli v nějaké hře sami. Oficiální partnerství s vývojáři her je dalším marketingovým tahem, který má přilákat zákazníky zpět k nVidii. I Ati Tech navázala podobné vztahy s některými menšími vývojářskými firmami. Potěšující zprávou ovšem je, že i pro uspokojivý běh her, které se na trh dostanou v průběhu letošního roku, bohatě postačí mnohem levnější grafické adaptéry.

Diskuze (31) Další článek: RIAA poprvé přiznala chybu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,