NVidia právě zvedla oponu nad grafikou GeForce 6800, o které se řada věcí věděla dlouho dopředu, stejně tak ale byla stále ne plně potvrzená. Doplněno o oficiální prezentaci.
GeForce 6800 byla původně označována jako NV40 a pro nVidii znamená výrazný útok na první místo v grafických kartách. Doposud nVidii celkem úspěšně hobluje ATI svým Radeon 9800XT, GeForce 6800 by ale měla nevýrazný výkonnový nárůst otočit v jasnou dominanci nVidie. ATI pochopitelně také má své karty, vyloží je ale s několika denním zpožděním Trumf ATI by se měl jmenovat Radeon X800 Pro přičemž koncem května by měl být uveden přímý konkurent GeForce 6800 s označením Radeon X800 XT. O srovnání výkonu těchto dvou nových generací zatím moc informací není. Zákulisní informace hovoří o těsném vítězství nVidie, objevily se již dříve také první výsledky testů GeForce 6800, které i přes nevyzrálé ovladače slibovaly extrémní výkony.
V prvé řadě GeForce 6800 má své dva hlavní zástupce – GeForce 6800 a GeForce 6800 Ultra. Už základní verze nabídne velmi slušné výkony, rychleji taktovaná verze Ultra pak bude jen pro skutečné extrémisty. Karta Ultra bude totiž vyžadovat ne jedno, ale rovnou dvě doplňková napájení s doporučeným výkonem zdroje 460W, rovněž zabudovaný chladič svou velikostí spolehlivě obsadí dva sloty a současně kvůli nutnému nasávání vzduchu do chladiče bude ještě další uvolněný slot vřele doporučován.
Základní GeForce 6800 přitom bude používat jednoslotové řešení a jen jedno doplňkové napájení. To vše při nižší ceně a výkonu, který na řadu měsíců bude bohatě postačovat. Neměla by se tak úplně opakovat situace s prvními kartami GeForce FX, které byly zbytečně hlučné a nenabízely dostupnější alternativu. Pokud se tak masivní verze Ultra na trhu neprosadí, základní verze dokáže stále dobře bodovat.
Oficiální slajdy z prezentace nVidie
Jádrem GeForce 6800 je nový grafický čip vyráběný 0,13mikronovou technologií v továrnách IBM. Tento čip obsahuje 222 miliónů tranzistorů a je tak velmi zdatným konkurentem například Pentia 4 Extreme Edition. Hlavním lákadlem tohoto čipu je celkem 16 pipeline, tedy kanálů pro paralelní zpracování pixelů na obrazovce. Každý tento kanál má navíc dvě jednotky pro shadery – malé kousky programů, které se starají o fotorealistické efekty. Shadery jsou navíc nově verze 3.0 (to ATI u své novinky nenabídne) a umožňují tak větší volnost při programování, například větvení. Zatím to ale na podporu ze strany softwaru jen čeká a upřímně lze čekat další dvě generace grafických karet, než začnou být Shadery verze 3.0 reálně používány.
Parametry |
GeForce 6800 |
GeForce 6800 Ultra |
Označení |
NV40 |
NV40U |
mil. tranzistorů |
222 |
222 |
technologie |
130nm, IBM |
130nm, IBM |
frekvence jádra |
400 MHz - |
400 MHz + |
paměti |
GDDR 3 |
GDDR 3 |
sběrnice paměti |
256-bit |
256-bit |
kapacita paměti |
256 MB |
256 MB |
taktování paměti |
550 x 2 MHz |
600 x 2 MHz |
Pipeline |
16x1 or 32x0 |
16x1 or 32x0 |
Floating point |
FP16, FP32 |
FP16, FP32 |
RGMS |
Ano |
Ano |
RGAA |
4x |
4x |
DirectX |
DirectX 9.0c |
DirectX 9.0c |
Pixel Shader |
PS 3.0 |
PS 3.0 |
Vertex Shader |
VS 3.0 |
VS 3.0 |
OpenGL |
1.5+ (2.0) |
1.5+ (2.0) |
Ohlášení |
4.13.2004 |
4.13.2004 |
Na trhu |
konec května |
konec května |
Cena |
399 dolarů |
499 dolarů |
Výrazně vylepšen bylo také vyhlazování, který již nebude výraznějším limitem výkonu a bude jej možné bez obav stále používat. (RGAA znamená Rotating Grid AntiAliasing, RGMS pak Rotating Grid MultiSampling). Podle prvních testů výkonu nabízí GeForce 6800 při zapnutém plném antialiasingu mírně vyšší výkon než GeForce FX 5950 bez zapnutého vyhlazování.
GeForce 6800 v kostce |
Řada ForceWare 60+ |
Podporuje 256bitové GDDR3 s frekvencemi přes 550MHz (1.1GHz DDR) |
NVIDIA CineFX 3.0 s podporou Pixel Shader 3.0, Vertex Shader 3.0; Displacement Mapping a Tone Mapping v reálném čase; až 16 texturv jednom průchodu, 16bitové a 32bitové plovoucí řádové čárky, sRGB textury, DirectX a S3TC komprese; 32bpp, 64bpp a 128bpp renderování; spousta nových vizuálních efektů |
NVIDIA HPDR (High-Precision Dynamic-Range) na technologii OpenEXR s podporou FP filtrů, texturování, prolínání a vyhlazování |
Intellisample 3.0 pro 16xAA, vylepšená komprese; HCT (High-resolution compression), nové bezztrátové kompresní algoritmy pro barvy, textury a Z buffer ve všech režimech, rychlé mazání Z bufferu |
NVIDIA UltraShadow II pro čtyřnásobný výkon v hodně stínovaných hrách (jako Doom III) ve srovnání se staršími čipy. |
Vylepšené možnosti výstupu - integrovaný videoprocesor, hardwarový MPEG decoder, WMV9 akcelerátor, adaptivní deinterlacing, video signal scaling and filtering, integrovaný dekodér NTSC/PAL (až do 1024x768), Macrovision copy protection; DVD/HDTV to MPEG2 dekódování až do 1920x1080i; dvojitý integrovaný 400MHz RAMDAC pro až 2048x1536 při 85Hz; 2 x DVO pro externí TMDS a TV dekodéry; Microsoft Video Mixing Renderer (VMR); VIP 1.1 (video input); NVIDIA nView |
NVIDIA Digital Vibrance Control (DVC) 3.0 pro správu čistoty barev a obrazu |
Podporuje Windows XP/ME/2000/9X; MacOS, Linux |
Podporuje poslední DirectX 9.0, OpenGL 1.5 |
16-pipeline superskalární architektura s 6 vertex moduly, |
Podpora PCI Express x16, AGP 8x |
222 millionů tranzistorů |
400MHz frekvence jádra |
Použité paměti jsou nové DDR-3 nabízející při taktování až 600 MHz špičkový výkon. Zpočátku se použije 256MB paměti, v budoucnu se ale počítá i s 512MB kartami. Paměti DDR-3 se přitom dostanou i do nižších současných verzí karet.
Karty s GeForce 6800 logicky nabídne celá řada výrobců, už ale nVidia nebude mít takovou exkluzivitu a čím dál více firem v souvislosti s přechodem na PCI Express do svého portfolia přidává i řešení od ATI. Karty se na trhu neobjeví ale současně s dnešním uvedením, budou jen ohlášeny a na trhu je najdeme až za pár týdnů. Logicky ale již jen pouhé uvedení a první texty budou mít vliv na současné ceny špičkových karet, jejichž příplatek za exkluzivní rychlost brzy vezme za své. Grafické karty s GeForce 6800 se budou pohybovat okolo 12 000 za základní verzi a okolo 15 000 za verzi Ultra. Je ale možné, že zejména v krátkém úvodním období omezené dostupnosti na trhu budou karty dražší.
PS: článek budeme průběžně doplňovat o další oficiální informace.