PR články

Geekové pomáhají

Geek – *definice z Urban Dictionary (Geek, narozdíl od šprta, nemusí být ten nejchytřejší, ale stejně tak jako šprt to není atlet, zato zkušený hráč počítačových her, vášnivý čtenář komiksů a chronický uživatel internetu.)

Firmy si stále častěji uvědomují, že si jednoduše nemohou dovolit ignorovat společenské dění kolem sebe. V opačném případě by to mohlo mít fatální důsledky nejen pro okolí, v němž působí, ale i pro vlastní podnikatelský úspěch a potažmo firmu jako takovou – a nejde jen o její mediální obraz. Zaměstnanci jsou jedním z hlavních pilířů úspěchu, na kterých podniky staví své dlouhodobé plány. Ti si však stále častěji vybírají svého budoucího zaměstnavatele nejen podle názvu pracovní pozice a výše platu, ale také podle toho, jak vypadá firemní kultura, a to jak uvnitř firmy, tak navenek.

svetluska.jpg

Málokdo bude s radostí a plným nasazením pracovat pro nadnárodní společnost, která se chová bezohledně ke svému okolí. Navíc je takové chování často prvním varovným signálem – pokud se chová takovýmto způsobem, kde může člověk brát jistotu, že se k vlastním lidem za zavřenými dveřmi bude chovat výrazně lépe?

Součástí firemní kultury proto bývá politika společenské zodpovědnosti. Jak to vypadá ve firmě, která to se svým dobročinným programem myslí vážně? A existují v tomto směru nějaká výrazná lokální specifika, nebo nadnárodní korporace razí jednotný přístup bez ohledu na kulturní odlišnosti zemí, v nichž působí?

Na tyto otázky jsme se zeptali Petra Johna, Site Operation Managera, a Michala Pernici, HR Managera, z českého zastoupení americké společnosti SolarWinds zabývající se vývojem softwaru pro IT management, která má téměř 10 let své hlavní vývojové středisko v Brně. SolarWinds své neziskové aktivity zastřešuje celosvětovým programem, který interně nazývají “Geeks that Give”. Společnost má své pobočky po celém světě a v rámci tohoto programu každá z nich vytváří aktivity, které pomáhají lidem v jejich bezprostředním okolí.

Společenská odpovědnost firem je často skloňované téma. SolarWinds se snaží jej naplňovat svým programem Geeks that Give. Co to ale znamená v praxi?

Petr: Geeks that Give je celofiremní globální iniciativa, která je primárně zaměřena na dlouhodobou podporu charitativních organizací, vzdělání dětí a mládeže, zdravotnictví a pomoc lidem se zdravotním postižením. V neposlední řadě se také zaměřujeme na ekologii. Každá pobočka však naplňuje vlastní plán pomoci i s ohledem na místní kulturní a společenská specifika. Všeobecně chceme ukázat, že jsme IT firma, která není lhostejná ke svému okolí a která chce pomáhat lidem kolem sebe.

Michal: Jak už Petr řekl, program Geeks that Give je zaměřen jak na dlouhodobou podporu, tak i na aktuální potřebu pomoci. Například kolegové z Filipín, konkrétně v Manile, dobrovolně odjeli vysazovat stromy v rámci obnovy místního pralesa. Aktuálně pak v době, kdy nedaleko naší centrály v Austinu udeřil hurikán Harvey a zasáhl město Houston, naše firma přispívá nejen finančně, ale i formou dobrovolnických hodin vlastních zaměstnanců.

Podle jakých kritérií se rozhodujete koho podpořit, kdy se zapojit a na čem se podílet v České republice?

Michal: Iniciativa jako taková je nastavená pro všechny pobočky SolarWinds velmi podobně. Ovšem její konkrétní naplnění je na každém z nás. My v Brně jsme si nakonec řekli, že každého čtvrt roku uspořádáme nebo se aktivně zúčastníme alespoň jedné charitativní akce v našem okolí.

S návrhy často přicházejí sami zaměstnanci. Jsou to totiž právě oni, kdo dobře ví, kde v jejich okolí je pomoc nejvíce potřeba. Není to o tom, že se firma rozhodne a přikáže ta tady působí spíše jako spojovací článek, jenž umožní propojit konkrétní lidi, kteří mohou pomoci, s těmi, kteří tu pomoc aktuálně potřebují.

Petr: Snažíme se vybírat akce, kde se může zapojit co nejvíce zaměstnanců. Nejde nám pouze o to poslat peníze na účet. Dalo by se říct, že těmi aktivitami chceme všem u nás ukázat cestu, po které pak mohou jít i sami ve svém volném čase, pokud budou chtít.

Znamená to tedy, že vaši zaměstnanci vzali tuto iniciativu za svou?

Michal: To bezesporu. Čím dál častěji se nám stává, že vedle těch, řekněme, koordinovaných celofiremních aktivit naši kolegové pomáhají také individuálně ve svém okolí či přímo konkrétním lidem. A tak se například starají o správu IT sítí ve školách nebo školkách, opravují jim počítače a další techniku, pořádají různé vzdělávací kurzy nebo externě přednášejí na univerzitách. Zkrátka přirozeně využívají to, co je jejich zálibou a současně prací.

Jak si můžeme představit podporu ze strany firmy, když se nejedná pouze o “zaslání peněz na účet”?

Petr: Většinou se jedná o formu spolufinancování. Tím je myšleno například navýšení částky sbírky organizované mezi zaměstnanci. Částka, která se vybere, je pak firmou zdvojnásobena a poté zaslána na charitativní účet. Krom toho se také zaměřujeme na podporu neziskových organizací, které mají jako svou náplň právě rozvoj dětí a mládeže, tedy například školy, školky, či jiné zájmové organizace. Těm jsme například letos darovali počítačové vybavení ve formě notebooků a periferií.

Jak velký vliv na to, kam pomoc poputuje, má americké vedení společnosti? Máte nějaký manuál, který by říkal, jaký typ akcí je vhodnější a podobně?

Petr: Americká centrála nás v těchto případech vůbec neovlivňuje. Respektuje nás jako samostatně funkční celek. Samozřejmě schvaluje celkový rozpočet, ale konkrétní rozhodování a schvalování probíhá lokálně na úrovni našeho senior managementu.

Michal: Vedení firmy si uvědomuje rozdíly mezi zeměmi a fakt, že to, co funguje v jedné zemi, nemusí fungovat jinde. Například v USA je charita a dobrovolnictví dlouhodobě a hluboce zakořeněno a tamní systém je velmi dobře propracovaný. Začíná na sousedské úrovni, pokračuje přes různé menší či větší lokální spolky a církevní charity až k velkým organizacím, které pomáhají na národní úrovni (např. Armáda spásy nebo organizace válečných veteránů). V České republice jsou zvyky jiné a vyžadují odlišný přístup. Proto máme volnost v rozhodování, do které akce se zapojíme.

Bavme se nyní konkrétně. Jak a komu firma SolarWinds pomohla v tomto roce?

Petr: Letos jsme obdarovali 9 neziskových organizací, které se věnují práci s dětmi. Těm jsme předali více jak stovku notebooků a k tomu další vybavení. Šlo o hardware, které z pohledu IT firmy už lehce zastaral, ale pořád to byly plně funkční počítače ve výborném stavu, jenž byly často výkonnější než to, co má většina z nás doma

Michal: Druhou významnou akcí byla naše tradiční podpora nadačního fondu Světluška, interně pojmenovaná “Geeks that give Light”, kde se více než 50 našich kolegů zúčastnilo Běhu pro Světlušku. Startovné vybrané na tomto běhu každoročně putuje na pomoc lidem se zrakovým postižením. No a do třetice se jednalo o hromadné darování krve, interně pojmenované “Geeks that give Life”, s účastí téměř 30 lidí. Některé týmy to pojaly jako svou akci, jiní prostě jen přišli podpořit dobrou věc. Potěšující je fakt, že téměř polovina účastníků byli prvodárci. A podle odezvy většina z nich nebyla v brněnském krevním centru naposledy.

krev.jpg

Co plánujete na poslední čtvrtletí tohoto roku a rok příští?

Petr: Na příští rok je ještě brzy. Plánování aktivit pro daný rok většinou začíná hned v prvním týdnu po Novém roce. Co se týká konce tohoto roku, máme něco naplánovaného, ale vzhledem k tomu, že to tentokrát má být překvapení i pro zaměstnance, tak bychom si to v tuto chvíli nechali pro sebe. Ale budou Vánoce a to je přece nejštědřejší období v roce.

Jak je vidět na příkladu společnosti SolarWinds, i v IT oboru, který je často veřejností vnímán jako specifické prostředí lidí žijících ve vlastním světě, existuje celá řada těch, kteří se umí rozhlížet kolem sebe a snaží se pomáhat a dělat tak ze světa o něco lepší místo. Nežijí jen ve světě jedniček a nul a milionů řádků zdrojového kódu. A možná právě proto je pojmenování iniciativy v rámci společnosti SolarWinds “Geeks that Give” pomerně příznačné.

Další článek: Soukromé nadzvukové letadlo pro boháče úspěšně prošlo prvními testy

Témata článku: