Firmy trestají zaměstnance za zneužívání internetu

Diskuze čtenářů k článku

Vráana  |  10. 11. 2003 19:52

U nás se přístupy na internet logují, ale šéfové nemají čas to kontrolovat. To spíš já se občas mrknu na jaké prasárničky to šéfové po večerech čumí.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
erwinius  |  11. 11. 2003 10:49

umna na Slovensku vo firme kde robim je to obdobne..mam tam poveseny squidguard....a pri prechadzani logov popridavam stranky, ktore uzivatelia "objavili"...
inak...klesla tym sledovanost...ale najvacsi frmol mam s emailami..typicky..kolegyne posle kolegyni u druheho PC v tej istej kancli kludne 6 megove video..a ta jej odpovie tak, ze zahrnie aj prilohu...bomba...xixi

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Corwin  |  11. 11. 2003 11:13

:) a ja na Slovensku v podobnych podmienkach zazivam aj take, ze klient ma alias jokes@ kam taketo veci chodia a kde sa preposielaju na realne konta..... a 6MB videa su uz bezne.... menej bezne je, ze to ludia poslu aj na alias a CCcknu to este explicitne na emaily kolegov a kolegyn :).... cize x2 :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Kaspery  |  11. 11. 2003 16:26

 mam take zkusenost s nedrizenym... nove naistalovany OS na novem pracovnim PC (prijem zakazniku) kolegyne byla na obede tak tam sedel sef, pak se vystridali a ja s kolegou kouknul do historie  nechapali jsme co toho za pul hodky stih

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
schuzka  |  11. 11. 2003 11:07

Brzo te chyti za osobni udaje.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jan Tharanis  |  12. 11. 2003 08:39

Problemem sledovani pristupu k Internetu se profesne zabyvam. Podle me zkusenosti vetsina strednich a velkych firem - v CR rekneme uz od 30 PC - pristupy k Internetu ze sve site sleduji a protokoluji. Stale vice je firem a instituci, ktere nasazuji sofistikovane systemy pro kategorizaci obsahu.

Filtrovani pristupu je uz take celkem bezne. Od jednoduchych systemu vychazejicich z ruznych blacklistu a whitelistu,opet az po sofistikovane systemy s analyzou a kategorizaci obsahu. Mnoho firem si uvedomuje, kolik je stoji zamestnanec travici pulku pracovni doby na xchatu.

To je realita v CR. Stejne jako vyvozeni dusledku ze zneuziti sverenych pracovnich nastroju. Vybavuji si pripad, kdy pristup na nevhodne stranky vedl k okamzitemu rozvazani pracovniho pomeru.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
paia  |  14. 11. 2003 14:26

nevim jak moc se touto problematikou profesne zabyvate, ale mate ponekud zkresleny pohled, sam jsem prosel nekolika ruznyma velkyma spolecnostma na pozocich administrator, bezpecnostniho spravce atd. a nikde jsem nezaznamenal, ze by existovala ucinna filtrace obsahu webovych stranek. takova filtrace je za soucasneho stavu uz velice slozite resitelna, jelikoz diky nevhodne filtraci muzete take omezit pristup na uzitecne stranky.
v tomto smeru by se melo spis zapracovat na personalisticke urovni a pracovniky motivovat k tomu, aby vyuzivali internet ke sve praci, aby si vyhledavali informace, vzdelavali se, atd... ostatne i ja sam jsem diky tomuto clanku ziskal nove informace, ktere jsou vice nez vhodne pro me pracovni zarazeni.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jan Tharanis  |  15. 11. 2003 13:07

To Paia:

Problematikou monitorovani a filtrovani pristupu k Internetu z podnikovych siti se intenzivne zabyvam priblizne deset mesicu. Muj pohled vychazi ze znalosti situace v priblizne dvou az trech desitkach vetsich firem a instituci. Dulezitym zdrojem informaci jsou pro mne administratori siti, se kterymi mam moznost na toto tema hovorit.

Zcela s vami souhlasim v otazce motivace lidi k praci. Ta by mela byt skutecne primarni. Ale realne - zejmena ve vetsich podnicich, statnich institucich a u zamestnancu v nizsi prijmove skupine se nejake forme kontroly nebo omezeni jako personalni ci jiny sef nevyhnete. Je to stejne, jako byste nepouzival dochazkovy system a spolehal na to, ze lide budou chodit do prace pro to, ze jim zalezi na prosperite podniku.

Otazka filtrovacich technologii je v ceskem jazykovem prostredi velmi zajimava. Mam otestovanu vetsinu produktu, ktere jsou celosvetovymi leadery v teto oblasti. U tech kvalitnich je spolehlivost zarazovani stranek do jednotlivych kategorii velmi vysoka. A to i pro ceske stranky. U testu, ktere jsem provadel, okolo 80 %.

Problem s neopravnene zabokovanymi strankami diky spatne kategorizaci je v praktickem dusledku velmi neprijemny. Je videt, ze se v problematice orientujete. Kvalitni produkty ho resi funkci oznacovanou jako "coaching". Pri prechodu na stranku, ktera je v rozporu s firemni politikou, se vam pouze zobrazi upozorneni. Aktivnim linkem muzete na zvolenou stranku prejit. Tato udalost je vsak zaprotokolovana v jednoduse analyzovatelnem logu.

Mohu se zeptat, ktera cast puvodniho clanku pro vas byla pracovne inspirativni?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
deda.jabko  |  10. 11. 2003 18:39

že zaměstnanci navštěvují pornografické stránky vyžadující e-mailovou adresu ---- tak tomu to vazne nerozumim, ja nevim, ale moc pornografickych stranek email pro svou navstevu nepozaduje (abyste nerekli, vim to, protoze je provozuju.... http://www.bananalinks.com) spis je to o celkove tuposti lidi, kteri pisou (pracovni) email kam se da (treba jeden z duvodu, muze byt formular na zasilani "detskeho porna" (se statnyma ctyricatnicema, nebo tim muze byt tato diskuze na zive.cz)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
whitebeard  |  11. 11. 2003 08:04

dobrá reklama), a k těm e-mailům, nemusíte navštívit jedinou pornostránku, uvést jediný e-mail a přesto dostanete fůru nabídedek na porno. Proč? Protože vašemu providerovi "teče" databáze. Pro mnohé z nich /nebo zaměstnance/ je to pěkné finanční přilepšení.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Neználek (jeden z mnoha)  |  10. 11. 2003 15:05

... až budou moct zaměstnanci v ČR trestat firmy za nezaplacené přesčasy...

Tolik NEzaplacených přesčasů, jako je v ČR, na západě nikdo nezná. Tak tam ať klidně trestají za zneužívání pracovní doby zaměstnancem v jeho prospěch (třeba internet), ale v ČR? V ČR by se měl udělat předně pořádek v placení přesčasů a ne, že firmám prochází tzv. "loajalita k firmě", kdy se prohlásí, že 3 hodiny přesčasů se bere jako loajální přístup zaměstnance k firmě a nebude požadovat tento čas platit jako přesčas. Spousta společností má podobnou větu ve vnitropodnikové směrnici... jenže tohle berňák vůbec nezajímá... a teprve pak bych řešil nějaké flákání zaměstnanců...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ználek  |  10. 11. 2003 15:34

Ty 3 hodiny jsou předpokládám denní nebo aspoň týdenní normou? Běžné pod 30 hod. měsíčně nejdu, pro firmu je to sámo grátis. Přes 40 hod. taky není výjimkou.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Neználek (jeden z mnoha)  |  10. 11. 2003 16:39

Asi tak, je to denní norma a komu se to nelíbí, tak ten může hned jít... Fakt dobrej přístup. Kdyby museli ty přesčasy zaplatit, asi by nebyly tak nízké mzdové náklady a kravaťákům by zkrátili odměny. Od známých taky vím, že běžná praxe v jiných firmach je, že si zaměstnanci jdou po normální pracovní době "odpíchnout" a pak se vrátí na pracoviště a makají dál. Ale co na to třeba bezpečnost práce, když už v podstatě nejsou na pracovišti, a něco by se stalo...?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
TNX  |  10. 11. 2003 15:46

Vzhledem k produktivite prace nasich zamestnancu muzou byt radi, ze jeste nedoplaci.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zelva  |  10. 11. 2003 16:13

zrovna jsem si přečetl v businness worldu, že za 41% promrhaného času může vedení, které neumí plánovat a rozdělovat práci lidem

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Yaroukh  |  10. 11. 2003 16:18

Ti ostatni samozejme, ze? :o) Jinak bych rekl, ze ta nizka produktivita je uz dost "odmenovana" nizkymi mzdami (v porovnani se zapadnimi zememi, kde tu vysokou produktivitu ?maji?) ... Takze otrocina navic uz se tim IMHO neomluvi.

Ale to je jedno; protoze jak si kdo ustele, tak si lehne - komu se to nelibi (a ma pocit, ze dostava malo a jinde by dostal vic), muze si to se zamestnavatelem vyrikat sam nebo jit rovnou jinam.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Neználek (jeden z mnoha)  |  10. 11. 2003 16:42

Ale jo, klidně můžeš jít o dům dál, ale jak se bránit tomu, když ti při ústním pohovoru klidně řeknou, že na přesčasy se v jejich firmě nehraje a co přetáhneš, to se bere jako loajalita, která se neplatí?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pleskot  |  10. 11. 2003 17:02

to je problém u potencionálního zaměstnance, vezmu nevezmu, takhle to aspoň víš předem, o to horší je to naopak  + tušíš, že na danou pozici se hrne x dalších lidí... je to věc volby, i když podmínky v ČR jsou pod psa a nelze je se západem srovnávat, ale co s tim uděláš? uděláš novou sametovou revoluci?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Yaroukh  |  10. 11. 2003 17:05

To je jeste dobry, ze ti to reknou pri ustnim pohovoru. :o) Horsi je, kdyz to po tobe vyzadujou pozdeji. Ale muzes se proti tomu branit tim, ze odejdes, kdyz ti neco takoveho daji k podpisu. Je to jenom na tobe, na kolik si cenis svuj volny cas.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
JaCk  |  11. 11. 2003 11:10

Když odejdeš, tak to se moc neubráníš.  Pokud zaměstnavatel porušuje pracovní smlouvu nebo zákony, tak je na něj třeba poštvat právníka a ne držet hubu nebo odcházet. Tady jsou lidé neuvěřitelně pasivní při obraně svých práv a proto se podmínky neustále zhoršují.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Yaroukh  |  11. 11. 2003 11:38

... takze misto novy prace budes mit naklady, ktery se ti nejspis ani nevratej.

Nerikam, ze bych na tom, cos' napsal, nenasel neco dobryho (navzajem se tak postupne vychovame - zamestnanci/zamestnavatele), ale myslim, ze kdyz bych zrovna obstaraval novou praci, nemel bych zrovna dobrey pocit z toho, ze jeste platim pravnikum ...
(Pripoustim, ze moje predstava o financnich nakladech spojenych se soudni pri je zkreslena.)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pavel  |  11. 11. 2003 12:30

A hlavně se těším, jak se o tebe zaměstnavatelé poperou, jakmile se proflákne, že sis dovolil na chlebodárce stěžovat...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Neználek (jeden z mnoha)  |  11. 11. 2003 13:45

Jo, asi tak! U nás je vůbec zvyk držet hubu a krok...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
JaCk  |  11. 11. 2003 15:46

Já bych svého zaměstnavatele za svého chlebodárce neoznačil, to je asi ten rozdíl mezi námi. Mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem je nějaký právní vztah a ten se musí (oboustranně) dodržovat. Přebytek dobré vůle se (rovněž oboustranně) nevyplácí. To mluvím z vlastních tvrdých zkušeností. Navíc jako zaměstnanec akciových společností jsem své zaměstnavatele nikdy neviděl a lumpárny na mě vymýšleli jiní zaměstnanci - manažeři. Moje zkušenost je prostě taková, že porušování svých práv se musí člověk od začátku důsledně bránit, jinak těch práv bude mít čím dál tím méně.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Yaroukh  |  11. 11. 2003 16:16

Souhlasim s tebou; ale nedokazu si predstavit, ze bych na sveho zamestnavatele posilal pravniky. Tak dobre na tom u eBanky nejsem. Zajimalo by me, jestlis' to ty uz nekdy udelal. :o) Mne to zatim prijde jako takova hezka teorie.
No hlavne si zatim nevzpominam, ze bych mel se zamestnavatelem nejaky problem v tom, ze by po mne chtel neco, co by nebylo ve smlouve bo cim by porusoval zakonik prace. (Vlastne na jednu takovou situaci si vzpomenu, ale to asi nestoji za rec: stacilo nekolikrat nalehani ignorovat ci zadanou praci odmitnout, a byl klid - ani zadne nutkani k rozvazacce jsem v tu chvili nemel, o pravnicich nemluve.)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Yaroukh  |  11. 11. 2003 16:18

Tedy ono to tenkrat doslo az k osobnimu pohorovu s "nejvyssim", ale nevymeknul jsem, a tim to skoncilo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
JaCk  |  12. 11. 2003 17:02

Právníka jsem ještě angažovat nemusel, stačilo jím pohrozit. Samozřejmě dost záleží na tom, nakolik je případná žaloba oprávněná nebo neoprávněná.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Be  |  11. 11. 2003 19:16

Existuje právní pojišťovna ( např. D.A.S. - původně auta, nyní daleko více) já mám za cca. 1500kč na rok právní pojištění rodiny které zahrnuje i děti ( a služebnictvo)včetně pojištění na pracovněprávní spory . Možná by pro některé z vás bylo vhodné preventivně se pojistit. Platí v celé Evropě.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
t54345t  |  12. 11. 2003 08:28

Pochybuji, ze v pripadnem soudnim sporu budes mit vic penez na pravnika, nez firma

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jan Tharanis  |  12. 11. 2003 08:20

Kdyz nebude flakani, citelne ubyde i prescasu BTW: nepises to nahodou z prace a v pracovni dobe?

Nerikam, ze se flakaji vsichni a vsude. Rozhodne ne. Ale te kamuflovane prace, cigarek, kavicek, privatnich telefonu atd. najdes nespocet. Vinu za ttuto situaci lze opravdu casto najit predevsim u managementu, ktery neni schopen motivovat lidi k praci a realne hodnotit jejich vykony. Podporit rozvoj a pozitivni atmosferu. Pokud pracujes v prostredi, kde je jedno jestli neco delas nebo ne, proste se to nepozna a nikdo si toho nevsima, radeji delat nebudes. Usetris si nervy i riziko chyby. Rozvoji celku to vsak tezko prospeje.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor