Nová verze webového prohlížeče Opera podle číselného označení nepůsobí přelomovým dojmem, ale její vývojáři hovoří o výrazném pokroku. Opera se kromě jiného dočkala změn v renderovacím jádře. Pro uživatele verze zdarma přichystala Opera nové možnosti
Norská společnost
Opera Software ASA včera uvedla na trh po několika betaverzích novou verzi svého internetového prohlížeče, který je distribuován pod heslem „nejrychlejší prohlížeč na Zemi“. Verze 7.20 je druhou aktualizací od uvedení sedmičkové řady prohlížeče, která s sebou přinesla výrazné změny v samotném prohlížeči spolu s novými funkcemi jako je integrovaný e-mailový klient M2 nebo podpora zobrazování klasických HTML stránek na displejích malých přístrojů.
Není reklama, jako reklama
Seznam změn v nejnovější Opeře je poměrně dlouhý, ale nezahrnuje žádné zásadní změny.
Nejpatrnější a pravděpodobně nejvíce využívanou novou vlastností Opery je možnost, kterou mají uživatelé neregistrované verze sponzorované příjmem reklam. Těm nyní dává Opera Software na výběr mezi klasickými grafickými reklamami, které do prohlížeče podsouvá společnost Advertising.com. Možnost nahrazení grafických reklam textovými sděleními je samozřejmě něčím vyvážena. Reklamní sdělení od Google totiž vyžadují informace o IP adrese uživatelského počítače a URL stránky, na kterou uživatel přistupuje. Podle těchto údajů reklamní systém Googlu vybere přesně zacílenou reklamu, kterou odešle prohlížeči a ten ji zobrazí. V případě, že servery Google nebudou fungovat nebo pokud systém dojde k závěru, že je uživatel na stránkách obsahujících pornografii, zobrazí Opera místo textové reklamy vlastní banner, který je součástí instalace browseru.
avel od varpZ
Nejvíce si Opera Software pravděpodobně slibuje od nově uvedené podpory pro jazyky, které jsou psány zprava do leva jako je hebrejština nebo arabština. Tato zvláštnost v elektronickém světě příliš širokou podporu nemá, a tak může Opera snadno nasbírat body na trzích, kterých se týká. Pokud jste si ale neporadili s mezititulkem, tato nová vlastnost Opery vás těžko nadchne.
Hodně malých změn
V seznamu změn oproti předchozí verzi je několik stránek A4 popisujících nejrůznější změny v prohlížeči. Zajímavě vypadá například klávesová zkratka pro znovuotevření posledního uzavřeného okna v případě, že jste se buď spletli nebo unáhlili a rádi byste se k už ztracenému obsahu dostali znovu. Opravena byla i kolize zadávání speciálních znaků přes klávesu Alt do formulářů v prohlížeči s vlastním systémem klávesových zkratek, které Opera používá.
Novinkou pro verzi 7.20 je také uvedení podpory nasazení ve specializovaných provozech jako jsou informační stánky. V režimu Kiosk je Opera přizpůsobena práci ve veřejných systémech jako jsou třeba terminály pro přístup k databázím v knihovnách nebo známé elektronické jízdní řády na železničních nádražích. V režimu Kiosk tak Opera pracuje v režimu celé obrazovky, neumožňuje přístup do nastavení, ukončení aplikace a při pokusu uzavřít okno automaticky otevře nové s nastavenou výchozí stránkou. Na tu se také prohlížeč vrátí po předem definované době nečinnosti.
Vylepšená M2
Zásahů se dočkal e-mailový klient M2, který je součástí Opery od verze 7,0. Zdokonalen byl filtr proti nežádoucí poště, M2 nově obsahuje podporu standardů RFC2231, CRAM-MD5 a RFC2449. Dále obsahuje nová verze řadu oprav a drobných vylepšení práce popsaných opět v seznamu změn pro Operu 7.20.