Už to budou čtyři roky, kdy se Instagramu za miliardu dolarů zmocnil Facebook. Se službou na sdílení fotografií z mobilů se během té doby nestalo nic zásadního a nový vlastník ji nechal žít po svém. Až do dneška. Na blogu Instagramu byla zveřejněna informace o připravované novince – chronologické řazení příspěvků se změní na výběrové řazení, jak to známe právě z Facebooku.
Instagram zatím funguje podobně jako Twitter na principu chronologického řazení všech příspěvků. Uvidíte všechny od všech, které sledujete, pěkně časově popořadě. Na Facebooku ovšem uvidíte jen výběr „toho nejlepšího“, který vám naservíruje algoritmus. Ten vybírá jen takové příspěvky, které by vás mohly nejvíce zajímat.

Výběr příspěvků je pro Facebook naprosto klíčovou funkcí. Zaprvé tím zvyšuje atraktivitu sítě pro běžné uživatele, kteří tak uvidí jen lákavější příspěvky a budou mít motivaci se častěji vracet, ale především je to nástroj pro inzerenty – že se váš příspěvek objeví ve výpisech příspěvků uživatelů, si totiž můžete koupit.
Na Instagramu se začne opatrně. Nyní je avizované pouze upravené řazení příspěvků s tím, že budou vidět všechny, ale ty atraktivnější se objeví jako první. Provozovatel to obhajuje tím, že fotografií a videí se na Instagramu šíří velmi mnoho a průměrně uživatel vidí jen 30 % z nich. Přitom to nemusí být ty nejzajímavější. Pořadí příspěvků bude algoritmus určovat podle vašich vlastních zájmů i obecné popularity.
Novinka bude zavedena v následujících měsících. Dá se očekávat, že dalším kokem bude filtrace příspěvků, takže se ve výběru už nezobrazí úplně všechny. A následovat bude obchodní model, kdy se za poplatek příspěvek ukáže všem.