Se Samsungem to není dobré srovnávat. Tamní korporace fungují hodně odlišně od toho, jak jsme zvyklí to chápat. Korejské korporace jsou dost často spojením mnoha různých firem pod jednu hlavičku, přičemž ty firmy mají v některých ohledech velkou samostatnost a navzájem si konkurují, navenek pak vystupují jednotně třeba jen proto, aby získaly např. dodavatelské slevy z objemu, lepší přístup na cizí trhy, jednu distribuční síť apod. Jejich jednání je pro Evropana či Američana těžko pochopitelné - tam se klidně kvůli nákupu surovin či součástek spojí dva konkurenti, aby společně získali stejnou výhodu.A mimochodem - tohle jednání je vidět i v ČR u asijských (většinou vietnamských) prodejen. Ty prodejny podnikají každá na sebe, každý ten majitel má svoji vlastní právní subjektivitu, často si přímo konkurují, ale některé věci (typicky zeleninu) nakupují hromadně a rozvezou si to po několika obchodech (a co jsem slyšel, tak tam funguje i celkem drsná hierarchie, ke komu jde závoz jako prvnímu apod.). Takže Korejec se sice může narodit v nemocnici Samsung, chodí do školky a školy Samsung, bydlí v době, který postavila firma Samsung, jezdí autem Samsung, má elektroniku Samsung, pracuje ve firmě Samsung, je pojištěn u Samsungu, účty mu vede banka Samsung, nakonec umře a pozůstalost vyřídí Samsung. Přesto to není jedna firma. Některé divize jsou jednotnější, jiné roztříštěnější, někde více respektují jednotnou linii, někde je větší konkurence navzájem.Mimochodem - i kvůli tomuto systému nemůže Samsung být nikdy asijským Applem. Nemá a těžko s tímto přístupem někdy bude mít jednoho vizionáře s jedním systémem, s jednotným vývojem... Nemluvě o tom, že pro Korejce (a také Japonce a Číňany) není příliš pochopitelné naše upnutí na to, že vše má být v jednotném vzhledu. My vnímáme především celek a každý detail musí být tomuto celku přizpůsoben, aby celek zůstával jednotný, oni se zaměřují mnohem více na detaily, které jsou pro ně podstatné, a celek už tolik neřeší. Velmi dobře je to vidět na architektuře, automobilovém designu (viz ucelené řady evropských automobilek versus každý model jiný u asijských, které nejdou na evropský či americký trh).