Facebook na Spolužáky a Lidé.cz prozatím nestačí

Populární Facebook oslaví pět let své existence. Celosvětový fenomén se rychle etabluje i v Čechách a chce se dostat mezi evergreeny jako Spolužáci, Lidé a Líbimseti.cz.

Celosvětově nejrozšířenější internetová sociální síť Facebook si pomalu získává značnou oblibu i u tuzemských uživatelů. Díky české lokalizaci se dostává do většího povědomí uživatelů internetu všech věkových skupin, avšak na nejpopulárnější sociální sítě z domácí produkce prozatím nestačí. Na tuto skutečnost upozornily Finanční noviny s odkazem na průzkum Mediaresearch.

Ještě v říjnu loňského roku obývalo Facebook kolem 100 tisíc českých uživatelů, v současnosti už je jich zde kolem čtvrt milionu. Z hlediska počtu uživatelů zaujímá slavná síť 8 procent celkového trhu. Prvenství si drží Spolužáci.cz od Seznamu, služba Lidé.cz od téže společnosti má pak pětinový podíl. Klesající tendenci zaznamenává dřívější veleúspěšná služba Líbímseti.cz, kde zůstávají především mladší uživatelé.

Facebook nabízí hned několik principů sociální sítě v jedné. Uživatelé se mohou seznamovat, hledat nové přátele, popisovat aktuální činnosti (a sledovat činnosti jiných), nahrávat a komentovat fotografie, hrát zajímavé webové hry, chatovat, účastnit se diskusních fór, přidávat se do fanklubů a k dispozici je celá řada dalších činností. Výhodou je jednoduchost a rychlost ovládacího rozhraní a pro české uživatele i velice rychle rostoucí komunita.

Facebook oslaví 4. února tohoto roku své páté narozeniny. Za dobu své existence si tato služba dokázala připsat stamiliony příznivců po celém světě a několik skandálů spojených zejména se ztrátou soukromí apod. Celkový počet uživatelů po celém světě se pohybuje okolo 150 milionů a díky postupným lokalizacím se toto číslo velice rychle rozrůstá. Zakladatel Facebooku, Mark Zuckerberger, se stal vůbec nejmladším milionářem v historii. Obchodní model postavil na jednoduché vkládané reklamě přímo v uživatelském prostředí.

Facebook pomalu dohnal svého hlavního konkurenta v podobě amerického MySpace, kde se setkávají především fanoušci hudby a všemožných interpretů. Umělci zde vystavují některé své nahrávky a videoklipy, uživatelé se pak mohou stávat fanoušky, diskutovat, získávat upozornění na nové akce atp. Koncept je poněkud odlišný, než je tomu u Facebooku. MySpace totiž využívá formát plně customizovatelných profilových stránek, kdežto jeho konkurent se soustředí zejména na sjednocení aktivit v rámci jedné domovské stránky uživatele. Zjednodušenou formu omezenou pouze na textové příspěvky o délce 140 znaků a případné obrázky přinesl Twitter.

Blog: Facebook: asociál na sociální síti

Podle odhadů je dost možné, že se Facebook brzy stane jedničkou i v našem domácím prostředí. Konkurenční služby nenabízí tak vyspělé a komplexní funkční modely, které dokáží zaujmout na opravdu dlouhou dobu. Mnozí uživatelé se shodují, že pokud Facebooku jednou dáte šanci a naleznete zde pár známých, už se těžko odchází. Někteří návštěvníci navíc aktivně nevytváří profil své osobnosti, ale pouze pozorují dění svých známých, díky čemuž se dá ušetřit značné množství času. Pozorovatel se nemusí aktivně vyptávat na aktuální život svých známých, jednoduše vidí jeho aktivity na Facebooku v přehledné a aktualizované formě.

TIP: Pokud máte profil na Facebooku, můžete se stát fanoušky Živě.cz. Naleznete zde i profily některých členů redakce Computeru a Živě.cz.

Diskuze (36) Další článek: Korea buduje superrychlý internet

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,