Facebook má už 1,86 miliardy aktivních uživatelů, na jednom z nich vydělá až 500 korun za čtvrtletí

  • Facebook zveřejnil rekordní finanční výsledek za poslední čtvrtletí
  • Příjem dosáhl na 8,81 miliardy dolarů
  • Hlavní zdroj příjmu tvoří mobilní reklama

Mezi největšími technologickými společnostmi, které v těchto dnech představili finanční výsledky za poslední čtvrtletí, patří pochopitelně i Facebook.

Stejně jako v minulosti, i tentokrát Facebook pokračuje ve velmi výrazném zvyšování příjmů, které je z drtivé části generováno reklamou, podobně jako třeba u Googlu.

Facebook má v tomto ohledu značnou převahu – jedná se stále o největší sociální síť na světě, na které jsou téměř „všichni“, i když existují i silní konkurenti například v Číně (QQ).

Skokový růst příjmů

V rámci čtvrtého čtvrtletí roku 2016 se podařilo Facebooku dosáhnout příjmu 8,8 miliardy dolarů, což je o neuvěřitelných 51 % více, než tomu bylo v minulém roce. Je vidět, že Facebook má stále obrovské možnosti v tom, jak může efektivně vydělávat na uživatelích pomocí reklamy a hlavně – jak zaujmout inzerenty k nakupování většího množství reklamy, ideálně za stále vyšší cenu.

Klepněte pro větší obrázek
Růst příjmů Facebooku v jednotlivých čtvrtletí

Takřka veškerý příjem Facebooku je tvořený reklamou, pouze 180 milionů dolarů Facebook získal jinými cestami, jako jsou různé poplatky a podobně. Pokud jde o další podrobnosti, nejvíce Facebook vydělává díky mobilní reklamě, která tvoří 84 % příjmů z reklamy. Kdyby tak Facebook spoléhal pouze na desktop, měl by pouze 16 % současných příjmů z reklamy.

Klepněte pro větší obrázek
Masivní růst příjmu z mobilních zařízení (Zdroj: Statista)

Jak je vidět z grafu, příjmy z desktopu se v průběhu let navíc příliš nemění, raketový vzestup příjmů Facebooku je tak primárně tvořen hlavně zmíněnou mobilní reklamou.

Růst uživatelů zpomaluje

Facebook už je na trhu dlouho, takže se nelze diviti tomu, že získávání nových uživatelů se stále zpomaluje, Přeci jen počet obyvatelů na této planetě je omezený a všichni nemají přístup k internetu. To se sice Facebook snaží řešit vlastními solárními drony Aquila, které dokáží pokrývat zapadlé oblasti internetem, projekt je ale stále ve vývoji.

V případě měsíčně aktivních uživatelů se Facebook dostal na počet 1,86 miliardy. Z tohoto čísla je přitom 1,146 miliardy uživatelů měsíčně aktivních z mobilních zařízení. Minulý rok ve stejném období měl Facebook celkem 1,591 miliardy uživatelů. Meziročně se mu tak podařilo získat přibližně 250 milionů nových měsíčně aktivních uživatelů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Pokud jde o skutečné „závisláky“, kteří Facebook používají minimálně každý den, těch bylo za poslední čtvrtletí 1,227 miliardy. Meziroční o přibližně 200 milionů uživatelů více.

Místa pro reklamu ubývá

Tím, že Facebook žije více méně pouze z reklamy, snaží se jí dostat k očím uživatelů co nejvíce. Hlavní stránka Facebooku je tak zaplněná a dnes Facebook vyplňuje reklamu jak po straně, tak i v rámci jednotlivých příspěvků na zdi.

Klepněte pro větší obrázek
Průměrný příjem Facebooku z uživatelů dle regionů a čtvrtletí

To má pochopitelně určitá omezení, protože uživatelé by asi nebyli rádi, kdyby každý druhý příspěvek tvořila reklama. Je tak otázkou, kam chce dál Facebook postupovat, zda dojde ke zvyšování cen za reklamu nebo k novým formám, které budou využívat osobní data uživatele ještě v pokročilejší formě.

V posledních měsících totiž Facebook představil několik nových formátů, mezi kterými je reklama uvnitř Messengeru, ve „Stories“ u Instagramu, uvnitř videí delších než 20 sekund nebo speciální selfie masky ve stylu těch od Snapchatu.

Video jako nová záchrana

Jedním z nových prostor pro reklamu je video, které se Facebook v poslední době snaží tlačit hodně dopředu. Podle Marka Zuckerberga se jedná o „megatrend“, který by mohl v budoucnu konkurovat v příjmech z mobilní reklamy.

Tomu nelze odporovat, problém je, že to už poměrně dávno zjistil Google a jeho Youtube, nebo v případě živého vysílání třeba Twitch, který nyní patří Amazonu. Trh videoobsahu je doslova přecpaný technologickými velikány, kteří se snaží získat uživatele na vlastní platformu a Facebook v tomto rozhodně nemá žádné výsostné postavení jako v případě sociální sítě a komunikační platformy.

Investice do virtuální reality se vrátí za dlouho

Facebook rovněž masivně investuje do nového segmentu, do kterého se pustil s akvizici Oculus VR za dvě miliardy dolarů – virtuální reality. Vzhledem k tomu, že tento trh je skutečně teprve na počátku, rozhodně nelze čekat, že z něho bude Facebook v dohledné době těžit nějaké významnější peníze.

V současnosti totiž jde především o velké investice do vývoje. Mark Zuckerberg vidí virtuální realitu jako perfektní řešení sociální interakce na dálku, ale i v blízkosti, když půjde o virtuální svět. Facebook chce mít v takové budoucnosti rozhodně své místo.

Foto: South by Southwest, (CC BY 2.0)

Diskuze (11) Další článek: Mobilní YouTube nyní dvojitým poklepáním dovoluje skoky ve videu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,