Facebook je číslo jedna v internetové reklamě. A myslí ještě dál

Tak už jsme zase o něco moudřejší. Minulý týden jsem popisoval několik nejasností kolem budoucnosti Facebooku a nyní přichází zpráva, která alespoň některé faktory zobrazuje v lepším světle. Facebook se totiž podle čísel eMarketer stal největším prodejcem internetové reklamy ve Spojených státech. Zuckerberg překonal Google, vynálezce moderní reklamy na webu. Ba co víc, v Palo Altu chtějí šlápnout na plyn a mají v plánu lidi na Facebooku udržet ještě déle, aby se reklamy dalo zobrazovat mnohem více.

Dostupná čísla říkají, že Facebook za tento rok z reklamy vygeneruje příjmy ve výši 2,19 miliardy dolaru. To je dost peněz, ale jak vydělávat ještě více? Jak udržet lidi na Facebooku déle? Taktikou Facebooku je přidávat nové funkce, chce ze své služby vystavět digitální centrálu vašeho elektronického a komunikačního života. Proto všechny ty nástroje pro sdílení obrázků, videí, komunikace přes e-maily a IM a v neposlední řadě chytlavé sociální hry.

Facebook jako přehrávač hudby

Dalším důležitým bodem má být hudba. Podle informací serveru Giga Om by Facebook měl už letos v sprnu představit novou službu, díky které budete moci poslouchat muziku z několika různých zdrojů. Ve vašem profilu se objeví nová záložka s hudbou a vy si budete moci vybrat, ke které službě se připojíte. Hlavním partnerem bude Spotify se zhruba 13 miliony skladeb, ale objevit se mají také další. Kdo ví, třeba se dočkáme také Last.fm, Pandory a jiných.

Facebook postaví takový vlastní Ping, se kterým Apple příliš úspechů neslaví. Vše bude mít sociální rozměr, uvidíte tedy, co poslouchají vaši kamarádi, hudbu bude možné doporučovat, komentovat, lajkovat, sdílet a kdo ví co všechno. To všechno za jedním účelem – zvyšováním spen-time (doba strávená na stránce).

Pokud budete na Facebooku poslouchat hudbu, nejspíše nebudete chtít odcházet. Na největší sociální síti světa tak budete trávit více času a zobrazíte více reklamy.

Screen shot 2011-06-20 at 17.40.36.png Screen shot 2011-06-20 at 17.40.50.png
Facebook chce vaše budgety na reklamu. Čím déle u něj budete a čím více aktivit u něj budete vykonávat, tím lépe pro něj.

Je dost možné, že přímo na hudbě Zuckerbergovo impérium vydělávat nebude. Z každé mikrotransakce uskutečněné v rámci Facebooku (například u her) si v Palo Altu naúčtují 30 % z ceny, podobně jako Apple. V případě hudby to ale nejspíše možné nebude. Služby jako Spotify a další totiž už tak pracuji s hodně nízkými maržemi a platit ještě dalšímu příživníkovi by pro ně nemuselo být tak úplně lukrativní. Pro Facebook tedy bude důležité především zvyšování onoho spent-time a generování více peněz z reklamy.

Nabízí se otázka, proč Facebook nevybuduje vlastní hudební službu, podobně jako třeba Google, Amazon a Apple. Protože je to běh na dlouhou trať, chce to zabezpečit autorská práva a je nutné počítat s obří úložnou kapacitou v datových centrech. A to prozatím v mladé službě nejsou peníze. Datová centra jsou nákladná věc a Facebook není bohatý Google, prozatím žije především z peněz investorů. I to je mimo jiné důvod, proč jsou fotky na Facebooku zmenšovány a proč se nijak výrazněji netlačí možnost sdílet videa.

Facebook nepotřebuje vybudovat vlastní databázi písniček, postačí mu, když se hudba z jiných zdrojů bude poslouchat u něj.

Diskuze (14) Další článek: WirelessNetView: Když chcete mít přehled o bezdrátu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,