Facebook, Apple, automobilky a další. Kdo koupí Here mapy?

Facebook, Apple, automobilky a další. Kdo koupí Here mapy?

Minulý týden se ve Finsku pohnuly ledy. Tedy ve finské Nokii… Naráz padlo oznámení o koupi společnosti Alcatel-Lucent a o „zvažování možností, jak naložit s divizí Here Maps“. Přeloženo do srozumitelného jazyka to znamená, že Nokia jedná o prodeji svých map, a tak není divu, že v médiích hned začala padat jména. Jedná se pouze o spekulace, fundované odhady, chcete-li, ale pět možností, o kterých se mluví nejvíce, jednoduše dávají smysl…

  1. Facebook. Už dávno to není jen firma, která svou službou spojuje lidi a vydělává na reklamě. Facebook se pouští do zcela odlišných služeb, vyvíjí vlastní technologie, takže proč nemít kvalitní mapovou službu? Využití se rozhodně najde.
  2. Apple. I tohle dává velký smysl. Apple budoval vlastní mapovou službu od nuly a stále to není žádná velká sláva, takže proč si nepomoct tímto způsobem? Odhad ceny Here Map zní na tři miliardy eur, což jsou pro Apple (s trochou nadsázky) drobné.
  3. Konsorcium německých automobilek: BMW, Audi, Daimler (a další). Auta mají velký dluh v aplikací moderních internetových služeb, mapové a navigační služby dnes výrobci draze licencují, takže proč nevyřešit problém koupí vlastních map?
  4. Uber („taxislužba ve smartphony“). Mapy mají k provozu moderní taxislužby blízko, ale nenapadá mě moc důvodů, proč by kvůli tomu musel Uber kupovat Here. Ostatně v posledních komentářích k akvizici se už Uber neobjevuje.
  5. Nejmenovaná private equity z USA. Soukromý kapitál, velká neznámá.

Here Mapy bývají považovány za úspěšný byznys, ale můžeme na to mít i zcela opačný pohled. Už jsem zmínili diskutovanou prodejní cenu: 3 miliardy eur. Když ale Nokia v roce 2008 kupovala Navteq (posloužil jako základ mapové divize), zaplatila 8,1 miliardy dolarů. Navzdory všem dalším investicím je pokles hodnoty značný. Dává tedy smysl, prodávat Here právě teď, když se začíná dařit (meziročně příjmy divize vzrostly o 15 %)? Analytici tvrdí, že Finové chtějí podpořit síťový byznys v boji proti Huawei a Ericssonu.

Témata článku: Byznys, Sociální sítě, Mobility, Automobily, Mapy, Here Maps, Velká sláva, Audi, Velký smysl, Velká neznámá, Here, Taxislužba, Daimler

Určitě si přečtěte

Budoucností Windows 10 je Fluent Design. Takto bude jednou vypadat celý systém

Budoucností Windows 10 je Fluent Design. Takto bude jednou vypadat celý systém

** Fluent Design je vzhled, do kterého postupně Microsoft převleče celý systém ** Staví na průhlednosti a velkých plochách ** Do Windows 10 se z části dostane už zítra při vydání podzimní aktualizace

Včera | Stanislav Janů | 93


Aktuální číslo časopisu Computer

Nový seriál o programování elektroniky

Otestovali jsme 17 bezdrátových sluchátek

Jak na nákup vánočních dárků ze zahraničí

4 tankové tiskárny v přímém souboji