Evropské vydavatelské svazy zveřejnily obsáhlé prohlášení směrované Evropské komisi, ve kterém se snaží odvrátit konečnou dohodu komise s Googlem v rámci mnohaletého antimonopolního vyšetřování. Komisař pro konkurenceschopnost Joaquín Almunia již na jaře oznámil, že je dohoda fakticky hotová, s čímž se však nechtějí odpůrci ani v nejmenším smířit.
Evropským webům se nelíbí propagace vlastních služeb ve výsledcích Googlu. V tomto případě tak třeba zobrazení zboží z katalogu Nákupy Google (Google Shopping).
Odpůrcům dohody se nelíbí především propagace vlastních služeb Googlu v seznamu výsledků, což by mělo být jen kosmeticky upraveno. Především německá média zase dlouhodobě bojují proti zpravodajskému rozcestníku Google News, který přebírá údaje z jejich stránek, a mnoha dalším včetně českých vydavatelů pak vadí třeba vyhledávač obrázků, který zobrazuje fotografie v natolik dobré kvalitě, že už prý surfař nemá motivaci přejít na cílový web, kterému tak klesá návštěvnost.
Pod společné prohlášení se vedle německých, rakouských, řeckých a dalších organizací podepsala mimo jiné i tuzemská Unie vydavatelů. Cílem je zastavit původní Almuniovu dohodu a vrátit se k zasedacímu stolu. Pokud by je Komise vyslyšela, evropský antimonopolní spor o vyhledávač Googlu se může protáhnout na další roky.
Plné znění prohlášení