Evropská komise: Google musí opravit čtyři chyby, jinak bude platit

Evropská komise: Google musí opravit čtyři chyby, jinak bude platit

Evropská komise už necelé dva roky vyšetřuje několik stížností zejména francouzských a britských firem, Microsoftu a dalších subjektů směřovaných na Google a jeho monopolní postavení. Dnes se k celé věci vyjádřil komisař pro hospodářskou soutěž Joaquín Almunia.

Komise dala ústy Almunii stížnostem za pravdu a ve čtyřech bodech stanovila úkoly pro Google. Pokud firma během několika týdnů nezareaguje, Komise by mohla na plné obrátky rozjet antimonopolní při, která v minulosti postihla třeba Microsoft. V takovém případě by mohla Unie Googlu udělit pokutu až v řádu miliard dolarů (do výše 10 % ročních příjmů).

Co tedy Komisi vadí?

1. Vertikální vyhledávače

Google dnes není jen základní obecný vyhledávač, ale také rodina mnoha tzv. vertikálních vyhledávačů. Jsou to vlastně specializované katalogy, třeba vyhledávač produktů. V minulosti si některé cizí specializované vyhledávače stěžovaly, že Google ve výsledcích zvýhodňuje právě své vlastní katalogy na úkor ostatních. Otázkou je, jak si toto zvýhodnění vyložit. Nemusí to být totiž jen pozice ve výsledcích, ale i způsob zobrazení – třeba tolik typické widgety s aktuálním počasím, což vlastně znevýhodňuje jinou meteorologickou službu, která se zobrazí jen jako odkaz.

2. Nepovolené kopírování

Další problém je už mnohem hmatatelnější. Některé vertikální vyhledávače se domnívají, že Google přebírá části jejich databází. Je pravda, že v minulosti několik takových afér proběhlo a toto by byl nejspíš oprávněný problém.

3. Vyhledávání Googlu na partnerských webech

Třetí problém souvisí se službou vyhledávání pro vaše weby, kterou si můžete umístit na své stránky. Podle Komise je problém v tom, že výsledky z Googlu na vašem webu jsou poté obalené reklamou AdSense, zatímco vy byste tento prostor mohli použít třeba pro reklamu od jiného poskytovatele, který je tak prý znevýhodněn.

4. AdWords je proprietární systém

Poslední výtka směřuje na reklamní systém AdWords. Komise může vidět problém v tom, že reklamní kampaně zadavatelů nejsou přenositelné na konkurenční reklamní systémy.

Celou zprávu v angličtině najdete na webu Evropské komise.

Témata článku: Google, Právo, Evropská unie, Format, Google AdSense, Google AdWords, Reference, Chyba, Roční příjem, Stížnost, Evropská komise, Vyhledávač, Reklamní systém, AdSense, Monopolní postavení, Specializovaný web

32 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Aleš Galgonek 24. 5. 2012 20:50:45
    v čem je problém vyfakovat EÚ, když je do americká firma?
  • Jirka Honců 22. 5. 2012 17:56:54
    To je těžké, někteří chtějí svět podle Google a jiní zase svět podle...
  • mcbure 22. 5. 2012 9:41:56
    Přátelé, monopol je svině a Google je monopol. I když se tváří jako anděl....
Určitě si přečtěte

Nový solární článek dokáže zachytit téměř veškerou energii světelného spektra ze Slunce

Nový solární článek dokáže zachytit téměř veškerou energii světelného spektra ze Slunce

** Vědci vytvořili nový typ solárního článku, který se pyšní neuvěřitelnou efektivitou ** Speciální trojrozměrná struktura dokáže zachytit téměř všechny vlnové délky světla ze Slunce ** Systém solárního článku využívá koncentrátorových čoček pro světlo

Včera | Karel Javůrek | 14

Další důkaz o existenci Planety 9

Další důkaz o existenci Planety 9

21.  7.  2017 | Jiří Černý | 3

Vrcholí bitcoinová občanská válka. Populární kryptoměně hrozí krize nebývalých rozměrů

Vrcholí bitcoinová občanská válka. Populární kryptoměně hrozí krize nebývalých rozměrů

** Všichni chtějí rychlejší a lepší Bitcoin ** Jenže každý má trošku jiné zájmy ** Spor může už za pár dnů skončit velkou krizí

16.  7.  2017 | Jakub Čížek | 74


Aktuální číslo časopisu Computer

Test 11 telefonů do 6 000 Kč

Postavte si a přetaktujte počítač

Srovnali jsme 7 sportovních kamer

Která zaměstnání nahradí roboti?