Těmi komouši bych se neoháněl. Je to laciný a hloupý argument, který spíš ukazuje, že jste tu dobu nezažil. MS je v první řadě komerční firma, která je ze svých produktů živa. Tedy své produkty bude prosazovat reklamou, to je prostě přirozená součást. Dělat to pro pár nadšenců, kteří si to řeknou mezi sebou, dlouhodobě nejde. Ani Linux není výjimkou (a nenarážím teď prvoplánově na vaši ikonku, ale jde mi o to, že Linux je největší ikonou Open Source - a oprávněně). Vždyť Red Hat, Ubutnu, Suse a další měli nejednu reklamní kampaň a mnohé z nich byly úspěšné. A i díky těmto reklmním kampaním se MS měnil a mění. Ty kamapaně dostaly Linux mezi mnoho lidí, kteří do té doby o něčem takovém nevěděli. Zkrátka reklama není a priori špatná, jsou jen špatné některé konkrétní způsoby reklamy - debilní spoty, FUD, klamavá reklama apod. Nicméně reklama je stále cesta, jak dostat informace o produktu mezi mnoho lidí.Každopádně o reklamě to ale není. Upozorňoval jsem na změny přístupu MS jinde. Dlouhá léta platilo, že MS je typická ukázka metody zvané vendor lock in. Zejména u office to bylo hodně vidět - formát .doc, který byl veřejně nedokumentovaný, vnitřně šílený shit. Nicméně MS nakonec došel k tomu, že svůj formát postavil na XML, formát nechal standardizovat přes ISO a tím ho otevřel. Sice to pořád skřípe, nelze čekat zázraky, ale přesto je už dnes možné pracovat s MS formáty v jiném softwaru naprosto legálně a transparentně (tedy skoro). To je obrovská změna a není jediná.Stejně se MS otvírá i v jiných oblastech, IE implementuje většinu standardů, ve verzi 11 dokonce má přinést WebGL. Opouští mnoho proprietárních technologií, zveřejňuje specifikace atd. Kdo zažil MS v 90. letech, ten mi dá za pravdu, že dnešní MS je prostě jiný. Je to pořád moloch, ale už to není tak uzavřená a do sebe zahleděná společnost.Naopak mnoho firem, které začínaly jako garážovky (dnes se tomu říká start-up), se dostává do klasického přístupu korporace s mnoha úrovněmi řízení, s kecy o monetizaci (to je jedno z nejhorších slov dnešních frikulínů) a bojujícími s konkurencí (zatímco dříve se snažili poskytovat výhody v interoperabilitě). Ona je to svým způsobem daň za úspěch, je to období, které potká každou úspěšnou firmu, ale je to pořád hnusné období, které reálně znamená zhoršování služeb pro zákazníky a uživatele. Jo, narážím tím na Google, Apple (který si tím prochází už po několikáté), ale také Adobe, Amazon a další.Chápu, že se mnou bude mnoho nesouhlasit, klinou na mínus už jen kvůli osobní averzi k MS, ale to nic nezmění na tom, co říkám. Jak už zaznělo jinde: „můžeme o tom diskutovat, můžeme o tom vést spory a můžeme s tím nesouhlasit, ale to je tak všechno, co proti tomu můžeme dělat“.