Elektronické čtečky knih jsou z trhu vytlačovány levnými tablety

Když se elektronické čtečky knih před šesti lety objevily na trhu, znamenaly revoluci. Nyní se ale zdá, že jim dochází dech. Jejich prodeje klesají a na trh navíc přichází nová generace tabletů, které se cenou začínají čtečkám blížit a navíc toho umí mnohem více, píše deník The Wall Street Journal.

Americká poradenská společnost IDC nedávno odhadla, že celosvětové prodeje čteček knih se loni propadly na 19,9 milionu. To je o 28 procent méně než v roce 2011. Oproti tomu se loni prodalo 122,3 milionu tabletů.

Konkurenční firma IHS iSuppli přišla s jinými čísly, trend v nich zachycený je ale velmi podobný. Prodeje čteček prý dosáhly vrcholu v roce 2011 a loni klesly dokonce o 36 procent na 14,9 milionu. Společnost odhaduje, že v roce 2015 se po světě prodá jen 7,8 milionu čteček.

Jednou z příčin klesajících problému je to, že zákazníci, které už čtečku mají, obvykle nepociťují potřebu pořídit si novější model. To potvrzují sami uživatelé. „Funguje výborně, skutečně nemám žádný důvod kupovat si nový,“ řekla o svém dva roky starém Kindlu od Amazonu Julie Curtis, poradkyně pro drogově závislé. „Pokud bych někdy chtěla něco lepšího, nejspíš bych si koupila tablet, třeba Kindle Fire.“

Graf.png
Vývoj celosvětového prodeje čteček knih podle IHS iSuppli

V letech od svého vzniku se čtečky stále zlepšovaly. Vypadají lépe, lépe se na nich čte, dokážou rychleji „listovat“ knihou a samotných knih se do nich vejde mnohem více, než v jejich počátcích. Schopnost připojit se k internetu umožňuje rychle stažení knih, novin či časopisů. Právě poslední funkce byla podle Sarah Rotman, analytičky společnosti Forrester Research, skutečně zásadní. „Zákazníci dostali přímo do své ruky digitální výkladní skříň a díky tomu se z elektronických čteček stal fenomén,“ řekla americkému deníku.

Lidé čtou stále, ale na tabletu

Technologie a chutě zákazníků se ovšem od uvedení prvních čteček posunuly. Lidé nepřestali číst, ke čtení elektronických knih ale stále častěji používají tablety. Samotné elektronické knihy jsou přitom stále populárnější. Podle průzkumu agentury Pew Research Center loni alespoň jednu e-knihu přečetlo 23 procent Američanu, o rok dříve jich bylo jen 16 procent.

Tablety přitom nezvládnou jen čtení knih, ale poslouží i jako sofistikovaný internetový prohlížeč, herní konzole či fotoaparát. Nabízejí barevnou obrazovku, oproti které disponují čtečky jen černobílým displejem s pomalým obnovováním. „Pro mnoho zákazníků jsou univerzální tablety lepším řešením, především s ohledem na cenu, za kterou jsou nyní k dostání,“ uvedl Tom Mainelli u IDC. Podle něj se čtečky stanou zbožím pro vyhraněnou a omezenou skupinu uživatelů.

Na americkém trhu se sobě ceny lépe vybavených čteček a tabletů začínají blížit. Například Amazon prodává svou nejdražší čtečku o 20 dolarů levněji než tablet Kindle Fire. Také v Česku činí rozdíl jen asi 500 korun, čtečky disponující jen základními funkcemi jsou ale stále o více než polovinu levnější.

Zdroj: E15.cz

Diskuze (83) Další článek: Evropa má sedm nových digitálních pravidel

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,