Důsledky případu Grokster: dalším na řadě BitTorrent?

Diskuze čtenářů k článku

anonym  |  05. 07. 2005 20:49

Bittorent nelze zakazat. Je to jen popis protokolu, dál je to služba stejně jako web nebo ftp. Nevim jak fungoval(je) Gokster, ale pravdepodobne mel nejake centrum. Bittorent nema nic, kdyz se ted rozhodnu ze neco na svem pc nasdilim, tak to udelam a nikoho k tomu nepotrebuji. Stejne jako kdyz si tam rozjedu ftp server nebo http.

Torrent je narozdil od vymennych siti skutecne hojne vyuzivan k sireni legalniho obsahu. Treba Mandriva Linux byva k dispozici ke stazeni pres torrent nekolik tydnu predtim, nez na ftp. Duvod je prosty, opravdu to vyznamne setri linky poskytovatele. Asi proto jde do toho i Microsoft (samozrejme s necim vlastnim, prece nebude pouzivat to co vsichni ostatni :))

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
edois, edois  |  05. 07. 2005 10:28

tesim se, az to dopadne tak, ze zakazou cokoliv, co umoznuje sirit nelegalni obsah, tzn. i http, ftp, pop3, imap, smtp atd. atd... a bude se moct pouzivat jen nejake micro$ofti cosi s nejakym stupidnim drm a clovek bude muset platit a platit a platit, protoze bez toho drm to bude nelegalni

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
xXx  |  04. 07. 2005 20:54

Zakáží jendu síť a vznikne jich 5 dalších
A navíc u nich nebude známý tvůrce, takže nebude koho žalovat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Azazel  |  04. 07. 2005 21:44

jenomže když to začně být opravdu nelegální, tak se takové sítě začnou velice rychle likvidovat

i když to tak někomu může připadat, tak internet není divoký západ - a ve chvíli, kdy se začne k P2P sítím přistupovat jako třeba k virům, tak je to jejich konec...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Franta Klusák-pěkný hnusák  |  04. 07. 2005 22:07

Ale přece o zabezpečení proti virům se stará každý vlastník PC sám.
Internet jako takový nebrání průtoku ničeho nikam.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ge0rge.., Ge0rge..  |  04. 07. 2005 22:20

No pravdou je, ze i to se muze zmenit, pokud se prihodne zmeni legislativa. A v zemi kde se podobne upravy zakonu delaji prakticky na zakazku financne silnych lobystickych skupin (ne snad ze byt tomu u nas v EU bylo jinak - viz zakony o SW patentech, ktere pravdepodobne projdou v te nejhornsi mozne podobe) je moznost neceho takoveho velmi realna.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
trewq  |  04. 07. 2005 22:17

No, a jak se virům daří....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
http, ftp  |  05. 07. 2005 00:52

presne tak... trewq - rana do cerneho

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
http, ftp  |  05. 07. 2005 00:50

no to tezko warez obecne (hry, filmy, programy) se daji stahnou VELMI MNOHA zpusoby, neni problem mit aplikaci, ktera pobezi jako p2p sit a bude vyuzivat treba ftp protokol nebo pouzivat pop3 nebo treba http je to vsechno jen hromadka portu a nikdy nikdo to nemuze zastavit, museli by totiz kazdemu kdo se kdy dotkl popripade planuje dotknout PC tak rovnou tyhle lidi pro sichr zavirat :) chtel bych videt cloveka co providelne pouziva PC jak nema nic nelegalniho... Vono staci mit trial/shareware programu a nedodrzovat licencni podminky (odinstalace po 30dnech atd...)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
edois, edois  |  05. 07. 2005 11:37

> chtel bych videt cloveka co pravidelne pouziva PC jak nema nic nelegalniho
tak se na me prijedte podivat :) debian gnu/linux plus spousta opensource aplikaci.. uznavam, ze nejakej ten film nebo hudba se ve filesystemu najde, ale nelegalni to neni neb to dale nesirim ;)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
JR Ewing  |  08. 07. 2005 11:08

taky se pridam, dokonce se stejnou distribuci :) krome toho, ze fileserver je plny hudby, ale to jsou jen zalozni kopie pro osobni potrebu

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Borecek  |  04. 07. 2005 19:04

Slunicko asi uz pracuje. Tak at lidi neblbnou ztohoto uzasneho clanku. Big torrent narozdil od Grokster neprovozuje zadnou sit jen jako program toto umoznuje tak jak plno
jinych prog. vybaveni. Sit ridi tracker(kterych je spousty) s jejiz provozem nemam autor programu nic majetkove ani zamestnanecky spolecneho je to ciste jen programator. Ktery ma ruzne aktivity jen ne jako majitel ci zamestnanec nejake site.
Spor u Grokster nebyl o konkretnim programu, ale oficialni siti s urcitymi vlastniky zijici z reklam a tak dal. Tkze jediny kdo muze byt v nesnazich jsou zrizovatele a mijitele trackeru pro sit big torrent, ktere uz jsou davno stihani viz supernova a dalsi,
ale samozrejme ne samotny program natos jeho tvurce, jak se stalo napriklad jednomu z programatoru programu P2P site winny v Japonku, ale to je zas uz jina historie.
PS: jedna z poslednich verzi clientu BT uz ma prvni krucky behu i bez centralnich trackeru, takze jen otazka casu kdy bude cely system bez jakekoliv centralizace provozu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
kernel_panic [passed]  |  04. 07. 2005 19:15

jsi informačně trochu pozadu a neumíš si dát do souvislostí důsledek rozhodnutí v případě "Grokster"... :)

a detail...je to Bit Torrent...Big je někdo jinej :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Borecek  |  04. 07. 2005 21:10

Rozhodnuti soudu se tyka zodpovednosti provozovatele site (nikoliv tvurce programu). Konspiracni souvyslosti necham na tvurcich sci-fi do te doby nez padne u soudu USA stejmne rozhodnuti jak v pripade winny u Japonskeho soudu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
kernel_panic [passed]  |  04. 07. 2005 21:51

to není o konspiraci...i sebemenší prádelna peněz potřebuje vykazovat nějaký výsledky, pokud nechce, aby byla "zrušena"...

bittorrent je současná jednička v publikování a distribuci warezu všeho druhu...o tom není sporu...a na základě toho je potřeba exemplárně zničit autora takové technologie (evil), aby byl vytvořen dostatečný zastrašující příklad a výkaz určité činnosti organizací, zabývajících se ochranou autorských práv (godly blessed america)...likvidace torrent trackerů je jen dílčí placebo a veškerá odborná komunita ví, že touhle cestou k žádnýmu posunu omezení porušování autorských práv nedojde...je potřeba chytit nějakou větší mediální rybu...

a k tomu poslouží důkazy o záměrech autora BT vyvinout technologii, primárně určenou pro distribuci warezu...ikdyby si je měli vytvořit...

za takové situace v prospěch B. Cohena rozhodně nehraje určitej výrok, kterýho se měl dopustit před několika lety...protože teď na vyšťárají i sebevypranější prochcaný spoďáry z dětství...a proč ??? protože se to momentálně hodí jejich účelu a cílům...

pokud toho dosáhnou, pak mohou postavit globálně všechny torrent trackery do ilegality bez ohledu na to, co se na nich distribuuje...a o to jde...nikomu se nechce donekonečna likvidovat warez doupata, když mrknutím oka vznikne pět nových... :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
trew.x, trew.x  |  04. 07. 2005 18:30

Stejne je to vsechno kravina...proc by mel jit za neco tkaovyho do vezeni? Pude reditel BMW do vezeni za to ze sem mym BMW (kdybych ho mel :) srazil 5ti clenou rodinu? Je to volovina...Amici se nudi a tak vymejslej blbosti...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
kernel_panic [passed]  |  04. 07. 2005 18:39

ne, ale zavřou tě, pokud si otevřeš půjčovnu "aut na srážení pětičlenných rodin"... :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Mark  |  04. 07. 2005 21:59

Ano, presne tak. Pouziji prirovnani odlisne abych demonstroval situaci kolem BitTorrentu. Rekmene ze nekdo navrhne format (rekneme na bazi XML) pro uchovani podoby elektronickych knih (tj. paralela s protokoly BitTorrentu - jejichz autor je napadan za sve "vtipky") - pojmenujme jej treba "DocBook" . Na zaklade teto specifikace vznikne rada OBECNYCH TEXTOVYCH editoru schopnych tento format upravovat a treba DocBook soubory i tisknout. Jsou to desitky programu od opensource software az po komercni editory s ruznymi primarnimi vyuzitimi (tj. paralela k siroke skale P2P klientu vyvyjenych subjekty ktere nemaji s autorem specifikaci BitTorrent site nic spolecneho navrzenych proste a jen obecne pro distribuci dat metodou P2P). Postavi soud vsichny autory uvedeneho software a jejich uzivatele mimo zakon jen proto ze autor specifikace prohlasuje, ze ji navrhl pro uchovani nelegalnich kopii autorskym zakonem chranenych del? Co kdyby autori skutecneho DocBooku se urekli, nebo jim ruplo v kouli, opravdu by to melo pro vsechny ty autory odvozeneho software takove katastrofalni nasledky jake se planuji v pripade BitTorentu?

Myslim si ze v tomto pripade muze byt zastaven vyvoj nanejvys jednoho z klientu a v pripade opensource dokonce jen tim autorem ktery jej distribuoval za ucelem sireni nelegalniho software. Pokud totiz spravne chapu precedenc ktery vznikl pripadem Grookster,e pokud by vyvoj opensource software Azureus (priklad) prevzal nejaky novy vyvojar s "cistymi umysly" precedenc na nej uz nemuze byt uplatnen a tezko lze zalovat jen ty nuly a jednicky tvorici program samotny.

Zkratka BitTorrent ma opravdu dobre sance uspet protoze, si nedovedu predstavit jak by odsouzeni autora specifikaci protokolu nebo nektere z aplikaci mohlo byt automaticky duplikovano na autory jinych klientu pro tuto sit. Navic autori novych BitTorrent klientu si jiste daji pozor na to aby se precedenc Grookster na ne nevztahoval (staci jen dat si pozor na jazyk a do aplikace vmontovat nejake to varovne okno ve stylu "vyuziti teto aplikace jako nastroje k neautorizovanemu sireni autorskym zakonem chranenych del se autorovi prici a zasadne s takovym vyuzitim nesouhlasi" za cimz muze nasledovat sibalsky smajlik aby bylo jasne pro ty co umi cist mezi radky jak to autor myslel)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Mark  |  04. 07. 2005 21:34

Odpoved je jednoducha, a jsem si jist ze i vy sam ji tusite. Vsechno je totiz o penezich, takze polozte si nasledujici otazky: vydela nekdo slusny balik €/$ tim ze zrusi stavajici leadery P2P ? (napoveda: nemusi to byt jen subjekty zastupovane spolkem M.A.F.I.A.A., ale co treba ti kteri se nyni pokousi do tohoto popularniho segmentu, se spozdeni sobe vlastnim, dodatecne vtoupit - viz avalanche ?) , a konecne vydela snad nekdo penize (tedy snad krome spotrebitelu samotnych, kteri by je patrne usetrili ?) na tom ze zrusi vyrobu automobilu pod stejne chabou argumentaci jaka je pouzita proti P2P technologii? Jiste ze ne. A o t-t-t-tom to je

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
norwi  |  04. 07. 2005 16:19

Tento čláken - >"podpořit a spáchat digitální pirátství",
Tak nevím, podle odkazu na minulý článek o sporu (viz níže), dokonce autor říka něco uplně jiného.
minulý článek -> "Cohen nikdy slovně nepodpořil využívání BitTorrentu k nelegálním účelům, původně jej zamýšlel jako nástroj, který ulehčí vytíženým linkám poskytovatelů legálního obsahu. Nové rozhodnutí soudu by mu tak nemělo přinést problémy."
Četl autor vůbec ten manifest, vždyť každému musí být jasné, že i největší blbec by neřekl veřejně, že krade. A to že díky BitTorentu můžu kamarádovy nasdílet video z mé dovolené a nemusím nikde složitě hledat ftp, ještě neznamená, že BitTorent používam k nelegálním účelům.
Doprdele, vždyť kdybych takhle překrucoval informace, tak řeknu živě se živý pouze překrucovaním faktů alhaním a nebudu daleko od pravdy.
 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Metatron  |  04. 07. 2005 18:11

živě se živý a konec světa se blížý (jinak: v pritomném čase užíváme zásadně měkké i)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
macek  |  04. 07. 2005 18:23

Asi používá tu gramatiku od MS :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
kernel_panic [passed]  |  04. 07. 2005 18:27

jakožto novinář se publikováním pravdy neuživíte... :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
mol  |  04. 07. 2005 14:39

proč dělat zprávičku o něčem, co už je mnohem precizněji popsáno v článku? http://www.zive.cz/h/Uzivatel/AR.asp?ARI=124613

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
koffr, koffr  |  04. 07. 2005 16:15

navíc to vyšlo v jeden den

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor