Drony vytvoří rozšířenou realitu, na kterou si můžete sáhnout

Drony vytvoří rozšířenou realitu, na kterou si můžete sáhnout

Výzkumníci z kanadské Queen's University vyvinuli tzv. bitdronový systém představující interaktivní roj skutečných „levitujících“ objektů. S BitDrony se rozšířená realita tvoří pomocí skutečné, hmatatelné reality. Výsledky své práce prezentoval výzkumný tým na stránkách univerzity.

Klepněte pro větší obrázek

Systém sestává ze tří typů maličkých dronů: PixelDrony, ShapeDrony a DisplayDrony. Všechny jsou vybaveny reflexními značkami, aby je mohl v reálném čase identifikovat systém pro snímání pohybu. Ten zároveň zaznamenává i pohyb ruky uživatele a její dotek s jednotlivými drony.

  • PixelDrony jsou vybaveny jedním LED světýlkem a malým bodovým displejem. Provádějí jednoduché příkazy na základě dotykového podnětu.
  • ShapeDrony jsou obklopeny lehkou čtvercovou konstrukcí obalenou jemnou síťovinou. Slouží jako stavební kostky pro 3D objekty, které může uživatel v prostoru libovolně přemisťovat.
  • DisplayDrony nesou zakřivený dotykový displej s vysokým rozlišením, kameru a smartphone. Přijímají sofistikovanější příkazy a umožňují například vzdálenou komunikaci pomocí Skypu. DisplayDron automaticky sleduje a kopíruje všechny pohyby hlavy vzdáleného uživatele, který si tak může virtuální prostor prohlédnout a snadněji se zapojit do akce.

Skutečná manipulace v prostoru

Přiložené video zachycuje jednoduché příklady manipulace s drony. Uživatel se dotýká PixelDrona a otevírá tak souborový adresář, který je k němu přidružený. Když se adresář otevře, jeho obsah v podobě dalších PixelDronů - položek, se seřadí v horizontálním kruhu pod ním. Položky lze prohlížet jejich fyzickým otáčením do libovolné strany.

Ze ShapeDronů staví uživatel v reálném čase 3D model. Nejdříve je v prostoru umístí do základního postavení. Pomocí barevné škály na obrazovce DisplayDrona může měnit parametry jednotlivých ShapeDronů znamenající pravidla vztahů mezi nimi. Změna parametrů se projeví v různých barvách LED světel. Takto je možné vytvořit například pevné spojení mezi určitými ShapeDrony, aby kopírovaly vzájemné pohyby, nebo určit osu otáčení celého modelu.

Tisíce dronů

Představená technologie je prvním pokusem o tvorbu rozšířené reality ve hmatatelné skutečnosti. Ve své počáteční fázi představuje pouze nastínění možností, které se po jejím zdokonalení mohou podstatně rozvinout.

Systém tvoří zatím malý počet dronů, které jsou ještě příliš velké a v prostoru rozkolísané. Výzkumníci je však plánují zmenšit na velikost přibližně jeden centimetr a zvýšit jejich počet na tisíce, aby mohly tvořit i složitější struktury.

Autoři předpokládají budoucí využití technologie BitDronů při skutečném 3D modelování stavebních objektů nebo molekulárních struktur, hraní her, v robotice nebo k vizualizaci informací v reálném čase. Dostatečně však zatím neobjasnili, v čem je jejich reálně řešení lepší než třeba HoloLens, které vykreslí objekty do prostoru sice jen virtuálně, ale zato stabilně, bez hluku, bez omezených možností vykreslování a pouze s jednou nabíječkou... 

Témata článku: Technologie, Roboti, Drony, Rozšířená realita, UAV, Manipulace, Translate, Flying, Queen, Depth, Virtual Reality, Reality Show, Google Translate, Drony v akci

Určitě si přečtěte

Pojďme programovat elektroniku: Postavíme si titěrnou Wi-Fi meteostanici s lepším teploměrem než Netatmo

Pojďme programovat elektroniku: Postavíme si titěrnou Wi-Fi meteostanici s lepším teploměrem než Netatmo

** Dnes se podíváme na maličkou Wi-Fi destičku Wemos D1 mini ** A připojíme k ní barometrický a teplotní shield ** Poběží na ní web a nabídne i JSON API

18.  6.  2017 | Jakub Čížek | 27

Jak vybrat monitor k počítači: nenechte se zlákat nepodstatnými parametry

Jak vybrat monitor k počítači: nenechte se zlákat nepodstatnými parametry

** Na jaké parametry se zaměřit a kde vás výrobci chtějí nachytat ** Monitory se stále více specifikují pro konkrétní určení ** Náročný hráč nebo profesionální grafik mají různé požadavky

20.  6.  2017 | Tomáš Holčík | 28

Dlouhodobý test HTC Vive: co vám recenze o virtuální realitě neřeknou

Dlouhodobý test HTC Vive: co vám recenze o virtuální realitě neřeknou

** Ani hry se sebelepší grafikou vás nevtáhnou tolik, jako ve virtuální realitě ** Pro sledování filmů není VR ani zdaleka ideální ** I první generace je skvělá, stále však působí jako prototyp

20.  6.  2017 | Stanislav Janů | 19


Aktuální číslo časopisu Computer

Bojujeme proti Fake News

Dva velké testy: fotoaparáty a NASy

Co musíte vědět o změně evropského roamingu

Radíme s výběrem základní desky