Co učit středoškoláky o počítačích a internetu

Můj názor  |  zobrazit i odpovědi (trvale)  |  řadit od nejstarších Komentáře nyní řadíme od nejnovějších.
Tímto odkazem můžete řazení změnit.
 |  nových názorů: 47

Názory k článku

avatar
13. 01. 2017 23:50

Mě na PC vždycky zajímal nejvíc hardware, to jak to sestavit a podobně. Tohle by mě asi ani nebavilo. Všechno co se pak dělá u toho PC za myší a klávesnicí je už jenom nutný zlo. I když co bych za to teď dal kdyby mě ve škole naučili základy programování.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
13. 01. 2017 22:40

A je to problém? Ať se učí tohle v informatice a ti co chtějí umět něco víc ať si vezmou ten seminář z programování.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
13. 01. 2017 16:05

No, s dovolenim si trochu pobrecim. Troufam si tvrdit, ze skola me pripravila dobre. Vetsina z toho, co autor uvadi, mi i po letech, co jsem toho dost zapomnel, neco rika. K tomu jsem na skole uspesne absolvoval ECDL, diky tomu mi odpustili cast prakticke maturity (bez ohledu na to, jak takovy student praktickou maturitu udelal, mel jistou cistou trojku, z Wordu, Excelu a Powerpointu jsme automaticky dostali plny pocet bodu; byla to jedna ze tri oborovych zkousek). Mam, myslim si, slusny zaklad programovani. Dlouhe az nechutne natahle zaklady algoritmizace jsem ocenil az v pozdejsich rocnicich. Pote Imagine logo, z ktereho jsme presli na VB.NET. Ten jsme prosli podle meho nazoru na stredni skolu dost detailne (krome comandline aplikace dokazu napsat i jednoduchou formularovou aplikaci). Dale jeste comandline C++. Po skole jsem zjistil, ze nemam problem pochopit jakykoliv jiny programovaci jazyk (vsechny, ktere me zajimaly, byly syntakticky podobne). Sam jsem se naucil s Linuxem, protoze jsem se do nej jako uzivatel dost zamiloval a vasen presla az v domaci hrani s pres internet zakoupenym 1U serverem. Neuplatnim se nikde. Kazdy ma akorat blby kecy, proc se teda k tomu VB.NETU nedoucim SQL, kdyz to kazdy pozaduje, jenomze clovek taky pracuje, ze? A kdyz se neuplatnim v oboru, je jasne, ze mam doted praxi spise v oborech, ktere muze delat kazda lopata a na kterych se vetsinou dela na dvanactky. Clovek se pak vrati sedrenej domu a jeste aby se ucil praci, kterou dela, SQL a jeste si k tomu rozsiroval ridicak. Vite, ono je to samozrejme spatne, ale i kdyz jsem se nakonec neuplatnil, ja mel jeste stesti a skola me skutecne necemu naucila. Ale smutny fakt je, ze vetsinou stredni skola nenauci nic. A s tim se v nasich firmach absolutne nepocita. Kazdy chce hned supermana, ktery umi vsechno za 10500 hrubeho. A nikdo tu neni ochotny si toho ajtaka vychovat. Jednu takovou firmu jsem potkal, ta byla ale tak silene postavena na jakemsi svem proprietarnim reseni, ze ucit se to znovu by bylo jako projit si stredni znova. Nehlede na to, ze nikde jinde to neuplatnim. Muj sen treba je pracovat ve velke serverovne, menit vadne soucastky za nove, zkratka se dostat k hardwaru, ktery si domu pravdepodobne neporidim, nejaka zakladni sprava a priprava serveru pro jine ajtaky, kteri si s nim uz budou hrat po softwarove strance. Jednu takovou praci jsem uz videl, bylo by to vcetne nocnich, coz by nebylo super jen proto, ze pri zapnutem serveru usinam. Ale nejak by se to snad s kyblem kafe dalo. Bohuzel mi to nejak nevyslo. Na druhou stranu, udelal jsem si papiry na nakladak, cimz jsem si splnil sen, ted premyslim, jak udelat profesak a privesy a pritom nekrast a pak se asi dam na drahu truckera. Ted me napadlo, treba budu jednou ridit ten kamion od Amazonu, kterej udajne budou pouzivat k obrovskemu nahravani dat pro firmy.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
13. 01. 2017 14:34

a viete kolko taky informatik na strednej skole berie? asi 500 eur cisteho cize asi 1/2-1/5 toho co informatik v sukromnom sektore. takze informatici niesu a ucia to samoukovia dejepisari a telocvikari.zaplate ucitelom dvojnasobok toho co dostavaju a potom mozte zacat pozadovat/ocakavat kvalitne vzdelanie pre nase deti.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
13. 01. 2017 11:40

Tohle je ale dost zásadní omyl. Protože zmíněný požadavek ". není důležité znát perfektně jednu dvě aplikace (Word,Excel), nýbrž mnohem důležitější je znát základy a základní principy řešení obvyklých situací a problémů." By boužel znamenalo je učit je nazpamět pouze teorii, kterou pak odkecají u zkoušky, aniž by vůbec měli představu jak se to dělá prakticky. To je asi takový stupidní požadavek, jako kdyby se měl soustružník naučit teoreticky "základy a základní principy řešení obvyklých situací a problémů u obrábění", ale na učilišti by nikdy u žádného soustruhu nikdy nebyl.
Ve skutečnosti je to právě naopak, právě díky tomu že (se/je) naučí prakticky pracovat s Wordem Excelem se naučí základní principy řešení obvyklých situací a problémů. Jestli to bude u jiného programu téže kategorie v menu o položku vedle, to si potom skutečně snadno najdou.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
13. 01. 2017 11:28

problem je jinde. Kdyz jsem chodil na prumyslovku, tak se tam probirala spousta veci od CPU po joypad. Celkem podrobne si myslim. Pamatuji si, jak do nas hustili ISO/OSI model, deleni siti pomoci masky atd.... Ale proste v 16-17 letech to clovek vstreba, ale nejak si to nedokaze predstavit v praxi. No a kdyz pak jste hozeni do reality, jste radi, ze tyhle veci jsou v hlave. Zapomenute, ale obnoveni je celkem pak uz sranda. A hlavne to vsechno do sebe zacne zapadat, coz jsem ve skole si obcas neumel dat dohromady...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
13. 01. 2017 09:12

Asi jediná věc, co jsem si z gymplu odnesl a je to použitelné i po dvaceti letech je, když nám učitel vysvětlil k čemu jsou styly, odstavce, nějaké zásady typografie, prozradil existenci nedělitelných mezer a tak.
Tohle k něčemu je, zatímco ovládání Wordu 6.0 nebo dokonce T602 je dnes irelevantní znalost.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
13. 01. 2017 09:00

Problém je, že se lidi už od mala setkávají jen s odpadem od Microsoftu(Windows počínaje, Office konče)..
Pak vyjdou školu a jsou nuceni si koupit tenhle šmejd SW od MS.Všechny proprietární srágory by měly z veřejného prostoru hodně rychle zmizet, protože díky nim neučíme děti jak používat počítač, ale učíme je používat Windows a Office.No jo, Microsoft si takhle krásně vychovává ovečky, přitom zrovna ve školství, není absolutně potřeba.Ještě že v okoli byla škola, kde maj všude nainstalovanou Fedoru, jinak bych nevěděl, kam s dětmi.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
13. 01. 2017 07:33

Jedna věc je učit děti to, co budou potřebovat, a druhá věc je učit je něco, co si zapamatují. Tedy něco, co je bude bavit. Je třeba dělat oboje, to druhé napřed. Děti by se měly především začít učit věci, které budou _teď_hned_ chtít dělat, a sice základní operace s fotkami, něco s videem, něco se zvukem. Něco o komunikaci a bezpečnosti (třeba formou soutěže, kdo co komu hackne - k tomu může být potřeba vhodný SW, ten komerční už je moc dokonalý).
Nicméně je taky pravda, že by ze školy měly odcházet se základními vědomostmi o tom, jak pracovat s běžnými programy. Pracovat v Powerpointu se naučí při dělání referátů do zeměpisu, základní věci v Excelu se naučí v praktikách z fyziky, ale v informatice by měly dostat základní návyky, jak pracovat se styly ve Wordu. Ano, používání stylů, to jim bude v životě k užitku při hledání obecných vs. konkrétních vlastností věcí.
A až budou umět s texty a obrázky pracovat, tak by jim informatika měla dát základní představu o tom, jak jsou v počítači uložena data - jak to je s textovými soubory v ASCII, Windows 1250 / ISO Latin 2, Unicode, Word. Jak se liší ztrátová a bezztrátová komprese, co to je DPI a podobně.
Je třeba postupovat od toho, co dítě chce a co vidí, k tomu, co je v útrobách stroje. Ne naopak.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
13. 01. 2017 07:31

Nic neučí, jak zacházet s Wordem a Excelem, to učí na většině středních škol v tzv. informatice. Žáci se nedozví jak funguje počítačová síť, z čeho se skládá a jak postavit počítač, jak fungují servery atd. Tedy nepodceňuji naše středoškoláky, ti se při hraní her od kamarádů dozví leccos (herní servery, protunelování přes router atd.), ale rozhodně je nic nenaučí ve škole. Takže místo "informatika" bych tyto kurzy nazýval spíše jako "seznámení s kancelářským softwarem pro sekretářky".

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (6)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
13. 01. 2017 07:15

Je to pěkné, ale tohle se nedá stihnout během střední školy, stačí tam mít několik méně chápavých žáků a ten učitel je rád, že mají aspoň 4ku z Wordu. Pokud by se učilo podle takových osnov, tak půlka žáků propadne z informatiky... Možná na gymnáziích by to smysl mělo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
12. 01. 2017 23:09

Ako ctenicko pekne. Ale - ludia zo strednych skol aj tak odchadzaju tupi jak bota. V praxi sa ale ukazalo, ze individualne vlastnosti/ctty cloveka mu vydlazdili cestu. Z mnohych co sa ucili na same 4-rky, 5-tky su dnes manazeri, team leadi atd. A zas mnohj jednotkari co sli aj na vysoku skolu robia podradnu robotu, a este su aj radi ked mozu niekomu sluzi

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
12. 01. 2017 22:49

Jo, tohle je super a je to přesně podle českého školství. Na českých školách se učí VŠECHNO a priorita se dává přece VŠEMU! Myslím, že zrovna lidi z IT by pak nemělo překvapit. že až absolvent vyleze, tak bez další soukromé průpravy ať už samostudiem nebo praxí ve firmách je ZCELA NEPOUŽITELNÝ, protože NEUMÍ NIC. Ono totiž když nastavíte prioritu na VŠE nebo nenastavíte prioritu na NIC, tak v obou případech je to stejné Tohle by zrovna lidi z IT měli chápat, protože už se s tím setkal každý administrátor čehokoliv.Osobně si myslím, že u oboru Veřejnosprávní činnost, kdy absolvent má být úředníkem je nejlepší zaměření pouze na základy uživatelského používání PC + Office co nejvíce do hloubky.Naopak třeba Instagram nebo hry na Facebooku bych zrovna budoucím úředníkům ani neříkal, že vůbec existují. Vždyť jenom Solitaire musel stát daňové poplatníky stovky miliard za promrhaný čas! A to ani nemluvím o tom kolik stojí kafíčko v kuchyňce a pokec u tiskárny Proto bych je místo toho učil raději time management

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
12. 01. 2017 22:36

Je potřeba si uvědomit, že obor Veřejnosprávní činnost není klasický ajťácký obor, ale obor spíš ekonomický a právní. IT tam rozhodně není tím nejdůležitějším. Takže fůra věcí z toho návrhu tam vůbec nemá co pohledávat, protože ti lidi to prostě nepotřebují nebo jen minimálně. Určitě fůra věcí je prospěšných, ale fůra se prostě pro daný obor nebere v takové hloubce, aby se o nich při maturitě dalo 15 minut aspoň trochu odborně mluvit.
A teď ještě to nejdůležitější, co si fůra lidí, kteří jsou mimo školství neuvědomují. Tou je setrvačnost školství. Nemyslím tím, že by učitelé odmítali novinky apod. ale to, že musíte mít učební plán napsaný tak, že je zkoušíte z toho, co brali poslední 4 roky. Takže pokud je nějaké téma např. v učebním plánu ve druháku a mezitím dojde ke změně v obsahu (objeví se něco nového zajímavého apod.), tak prostě se buď tomu musíte věnovat v době, kdy máte brát úplně jiné téma nebo to vynecháte a zařadíte až do budoucích ročníků (což je logicky častější způsob).
Jinak nechápu, proč by takový obor měl teda maturovat ústně z IT, dovedl bych si představit, že by maturovali z IT v rámci praktické zkoušky, kdy by něco vyrobili v textovém editoru, něco v nástroji pro prezentace, něco v tabulkovém kalkulátoru a něco v nástroji na úpravu grafiky.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
12. 01. 2017 21:51

Dost bodů je úlet ve smyslu, že o tom není co říct. Nebo je šifrování až za certifikáty. Co je telco, co jsou aplikační zprávy? Proč bych měl říkat něco o image edit nebo video edit u prohlížečů? Jaký to bude mít smysl, když se tam evidentně nevejde ani nic o grafice jako takové? Soukromé využití her? Nebo hledání primárních zdrojů? Ony nějaké na Internetu jsou? Jo aha, jako placené vědecké časopisy? Publikování na Wikipedii pro nejširší veřejnost? No, nevím... Máte vůbec představu, jak a co se dá učit? Zkusil jste to? A zkusil jste mít někdy 15 nebo 20 dětí různé úrovně najednou?
Když se učí, nemá smysl dělat Powerpoint, Keynote, Prezi, Zoho show, SlideShare atd. Výuka má něco ukázat. Rozebírat nekonečné množství variant je naprosto k ničemu, jen se to rozplizne. A kde na to vezmete čas?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (5)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
12. 01. 2017 21:46

Učit je programovat pro iOS a Android je dnes záruka zaměstnání už po střední škole, pokud ten student bude mít během studia realizovaný alespoň nějaký projekt (byť klidně nekomerční nebo koncept). Je po nich velký hlad, těžko se hledají. Kodéři a designeři mají taky celkem na růžích ustláno. Případně se věnovat interakčnímu designu, UX atd.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (10)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor