Studium | Škola

Co učit středoškoláky o počítačích a internetu

Navazujeme na článek s diskuzí o náplni učiva informatiky na středních školách, který jsme vydali před několika dny. Michal Blaha nyní napsal na svůj web pohled, jak by podle něj měla vypadat moderní výuka zaměřená na počítače a internet, a dovolil nám ho publikovat na Živě. Redakce.


Jsou dny, kdy náhodný pohled na nástěnku jedné pražské střední školy spustí malou Twitter a Facebook lavinu.

Neuváženě jsem se na Twitteru pokusil navrhnout lepší témata než výše uvedená, ale diskutovat na Twitteru příliš nejde a Facebook se v diskuzi rozjel do mnoha různých směrů. Rozhodl jsem se svou představu sepsat konzistentně na jednom místě.

Počítače a digitální svět

Cílem středoškolského vzdělávání je připravit žáky na reálnou praxi či následné vysokoškolské studium. Předmět má vytvářet kompetence, má dát studentům tolik, aby se orientovali a dokázali chápat téma.

Digitální svět se velmi rychle mění, zpravidla není důležité znát perfektně jednu dvě aplikace (Word,Excel), nýbrž mnohem důležitější je znát základy a základní principy řešení obvyklých situací aproblémů. Mít dostatečně široký přehled o efektivních nástrojích a způsobech řešení. A být schopen jít do detailu a hloubky tak, kde to později praxe vyžaduje.

Vystudovaný středoškolák by měl být schopen najít efektivní způsob řešení problému, měl by být schopen zlepšit efektivitu svého zaměstnavatele, nikoliv ji vracet do roku 2000.

Všechna témata se probírají na základní úrovni, do detailu dle zájmu, zaměření či konkrétní potřeby studia. Čas na jednotlivá témata je přibližně shodný.

Jedná se o společný základ pro všechny střední školy s maturitou.

Digitální občan/identita

Základní pojmy o PC, sítích a telco: složka, aplikace, prohlížeč, Internet, pevné, mobilní a wifi připojení, SMS a zprávy přes aplikace, rozdíly zpoplatnění, ….

  1. Elektronická komunikace: email, různé messengers, aplikační zprávy. Etiketa, principy, účel.
  2. Prohlížeče jako aplikační terminál: Google Apps, IFTTT, Chrome Apps/ChromeOS (image edit, video edit, text edit, network print, video call, …)
  3. Sociální sítě a hry: Etiketa, principy, firemní a soukromé využítí, sdílení dat, monetizace. Facebook, Twitter, Google, Instagram, Snapchat, síťové a MMO hry, výběr podle aktuální existence a popularity.
  4. Digitální a sociální rizika a jejich identifikace, bezpečné a vhodné chování, sdílení osobních a cizích dat, autorské právo
  5. Zdrojování, ověřování zdrojů, hledání primárních zdrojů: Google/Seznam Search, Whois, Reverse Image Search, Wiki/Wikipedia (včetně publikování).
  6. Internetová ekonomika: platební nástroje (PayPal, GoPay, PayU), platební brány, mikroplatby, Bitcoin, monetizace obsahu, služeb, dat; bezpečné chování na webu, platby za obsah.

Dokumenty, data

  1. Lokální úložiště a cloudové systémy: principy, výhody, nevýhody, zásady chování, náklady, …
  2. Textové dokumenty: pořizování offline (Word, Pages), online (Google Apps, Office 365), souborové formáty, poznámky, mindmaps (OneNote, Evernote, ….).
  3. Tabulkové dokumenty: pořizování offline (Excel, Numbers), online (Google Apps, Office 365), souborové formáty, základní operace, scriptování/výpočty (ExcelGoogle Apps)
  4. Prezentace:pořizování offline (Powerpoint, Keynote), online (Prezi, Zoho show, ), souborové formáty, sdílení (SlideShare), správné prezentování dat, základy prezentování před posluchači
  5. Práce nad sdílenými daty: více lidí nad jedním dokumentem, verzování dokumentů, zálohování, přístupová práva
  6. Zpracování dat: Typy dat (text, obrázky, applikační formaty), offline / online konverze formátů, Import/Export dat, práce s archivy (ZIP, ..)
  7. Data: Validita, konzistence, úplnost, čištění a transformace (Excel, OpenRefine, Google Apps)
  8. Algoritmizace, logické myšlení: Stačí 2-3 lekce v Scratch. (nevěříte, zkuste si to s dítetem 9+ let, za 2 hodiny bude mít hotovou svou první hru. Vyzkoušeno)

Není skriptování v 3. či práce s daty v 7. příliš odborné? Není. Jde o základy. U skriptování jde o elementární modifikace dat (rozdělení, spojení textu, operace s čísly a texty, triviální workflow, …). U dat není cílem udělat z žáků expertní dataře, ale ukázat jim, co se v této sféře děje, jak se s daty pracuje, jaké nástroje existují a jak dokáží efektivně s daty manipulovat.

Bezpečnost

  1. Sociální sítě: hrozby, rizika, cyberšikana, osobní bezpečnost, zabezpečení.
  2. Osobní a firemní bezpečnost: online, offline hrozby, sociální inženýrství
  3. Obrana: pravidla chování, identifikace hrozeb (spam, phishing, viry)
  4. Technická obrana: VPN, antiviry, šifrování, HTTPS/SSL, osobní certifikáty, …
  5. Šifrování: symetrické, asymetrické šifry, hašování. Důvody, co a kdy šifrovat, etiketa, pravidla, nástroje, praxe.

„Šifrování? Nezbláznil jste se?“ Ne. Jde o základy. Nikoliv o pochopení interních mechanismů algoritmů, ale o schopnost základního používání nástrojů a vědět kdy a proč. Ne učit rozdíl mezi AES a RSA a jaké jsou tabulky pro SHA-512, ale jak poznají zabezpečené připojení (jinak než stylem “ten zelený rámeček nalevo).

Výše jsem popsal svou představu společného základu pro všechny.

Školy technicky zaměřené samozřejmě budou mít navíc ještě specializovanou výuku (dle zaměření) obsahující znalosti od elektronických součástek, přes architekturu počítačů a operačních systémů po analýzu, programování, projektové vedení atd.

PS: s částí názvů nejsem spokojen, v tuto chvíli se soustředím na obsah, než vhodné pojmenování.

Diskuze (47) Další článek: Netgear Nighthawk S8000: takový síťový switch jste ještě neviděli

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,