Co (ne)přinesl Invex / Digitex 2006

V pátek se uzavřel poslední den veletrhů Invex a Digitex 2006. Každému návštěvníkovi brněnského výstaviště ve zlatých letech této akce neunikla zoufalá potřeba nového impulsu, který by veletrhy postrčil na vyšší úroveň návštěvnické atraktivity.

Redakce Živě strávila na výstavišti celý uplynulý týden. Těžko zpětně hodnotit, zda to stálo zato. Invex a Digitex rozhodně nebyly nezajímavé veletrhy alespoň z pohledu sběru materiálů pro budoucí články. Z pohledu návštěvníka, který se sem jede informovat o novinkách v IT, však vidíme, že se možná blíží doba, kdy veletrhům zaměřeným na IT, alespoň v podobě, v jaké se letos předvedl Invex, odzvoní. Typickému návštěvníkovi takového veletrhu totiž chybí lákadla.

Klíč je v návštěvnické atraktivitě

Invex i Digitex letos nabídly řadu titulů, na které stálo zato se přijet podívat, avšak nenabídly žádný takový, který by zvedl masy lidí z pohodlí domácích křesílek. Na veletrhu nebyla žádná skutečně významná osobnost ICT, nenašli jsme megalomanské stánky, doprovodné programy nebyly příliš záživné. Nepředbíhejme však a podívejme se na tyto výtky blíže.

Pokud chtějí organizátoři nějaké akce dosáhnout co nejlepší návštěvnosti, je třeba ji pro diváky zatraktivnit. Aby byl člověk z opačného konce ČR ochoten vážit cestu do Brna, musí být přitahován magnetem. Tím může být návštěva nějaké významné osobnosti světového formátu, která například přijede představit nový revoluční produkt své firmy. Ano, Jim Alchin je asi jménem poněkud nadsazeným, ale jako ukázka poslouží.

Kolik návštěvníků by bylo ochotno zaplatit třeba i vyšší vstupné za krátkou přednášku postavy takto legendární? Představme si, že jejím tématem by byla například nová Windows Vista. To vše spojeno s oficiálním spuštěním české marketingové kampaně k novým verzím vlajkových produktů Microsoftu v kulisách obrovského a honosného stánku této společnosti.

Na Invexu chyběl Microsoft, T-Mobile i Vodafone

Jaká však byla realita? Jim Alchin ani nikdo jeho formátu nepřijel, marketingová kampaň pro Windows Vista a Office 2007 čtyři měsíce před jejich vydáním nezačala. Nezačala proto, že Microsoft na Invexu vůbec nevystavoval! Kde jsou obrovské akce z předchozích let? Letos je nahradil nenápadný stánek v Business hall, kde jen několik zástupců společnosti čekalo na nové obchodní kontakty. Windows Vista se místo Invexu prezentují na roadshow, s níž Microsoft objíždí česká města.

Největší výrobce softwaru na světě. Invex, říjen 2006, Brno.

Není takovýto vývoj dobrou ukázkou toho, co současné IT veletrhy malého formátu bolí? Pokud Invex nedokáže být akcí typu a velikosti CeBITu, kde se výrobci předhánějí v prezentacích nových produktů, musí zaujmout jinak. V době internetu však nikoho neokouzlí veletrh v podobě prosté výstavky produktů. Za peníze a čas návštěvníků je třeba nabídnout více.

Výstaviště ve švech rozhodně nepraskalo

Po předchozích letech, kdy byl člověk nezřídka unášen davem proudícím uličkami pavilonů a kdy i volná prostranství připomínala přelidněné bulváry, byl letos pohled z (mimochodem prázdných) galerií nad výstavními plochami spíše smutný. Tlak v uličkách nedosahoval ani úrovně důležitých ulic v centrech Prahy či Brna. Na volných plochách pak bylo lidí tak málo, že se v záplavě asfaltu a betonu ztráceli.

Pondělí 9. 10. 2006, odborný den

Subjektivní dojem však může někdy klamat. Podle předběžných odhadů organizátorů činila návštěva celkem kolem 105 tisíc lidí. To je sice méně, než činily původní předpoklady (120 000), ale rozhodně nejde o údaj, s nímž by Veletrhy Brno měly být nespokojeny. Určujícím faktorem pro naplněnost akce ale není jen prostý prodej vstupenky, nýbrž i reálný čas strávený návštěvníky v areálu výstaviště. Ten, soudě dle zmíněné „prázdnoty“, nemusel být nikterak vysoký.

Středa, pavilon E
Pátek, pavilon B

Výstavní plocha se zvětšila o 6 %. Toto zvětšení však bylo na úkor plochy vyčleněné Invexu, neboť růst zaznamenal spíše Digitex. Počet vystavovatelů dosáhl 580, v čemž je započtena i zhruba stovka firem, které vystavovaly poprvé či po delší přestávce. Celkem se do Brna v řadách vystavovatelů sjeli reprezentanti 22 zemí. Počet vystavovatelů je však o poznání chudší například o veličiny typu již zmíněného Microsoftu či mobilních operátorů T-Mobile a Vodafone. Mnohem nenápadnější expozici přivezla i Telefónica O2. V letošním roce jsme zkrátka nenašli stánek, který by zastínil všechny ostatní ve stejném pavilonu.

Tam, kde se nabízely časopisy zdarma, byla i letos pěkná tlačenice.

Doprovodné akce

Program z hlediska doprovodných akcí byl nabitý zejména v odborných dnech, kterých se zúčastnilo přes 21 000 návštěvníků. Další doprovodné akce tak většinou již ležely na bedrech jednotlivých vystavovatelů, kteří se jich zhostili s plnou vervou. Pestřejší nabídka ze strany Veletrhů Brno by však jistě zvedla návštěvnost alespoň o několik procent.

Nakonec se tam většině líbilo

Přes všechnu kritiku nelze jednoznačně říci, že by Invex byl nepovedený či dokonce špatný. To v žádném případě. Jistě, záleží na osobním zájmu každého návštěvníka, ale i při každodenní návštěvě se v expozicích daly objevovat stále nové a nové zajímavosti. Dobrým důkazem budiž široký výběr vystavovaných produktů v našem Invexovém zpravodajství.

Mnoho výjimečných (ať již dostupností či třeba cenou) produktů člověk může osahat či alespoň vidět naživo pouze na veletrhu. Takový dojem z práce na tablet PC, s 3D skenerem za dva miliony či poslech reproduktorů za miliony tři jsou zážitky většině návštěvníků jinde reálně nedostupné. Otázkou i zde zůstává, nakolik jsou vystavovatelé mimo odborné dny vstřícní s aktivním předváděním svých produktů.

Mnoho negativních ohlasů se na pořadatele snáší každoročně. Snad se jim do budoucna podaří veletrhy zatraktivnit tak, aby opět dokázaly nalákat početné masy přecházející od jednoho zajímavého stánku k jinému, ještě zajímavějšímu. Těšme se na setkání na Invexu a Digitexu 2007.

Diamantové oko

Závěrem nabízíme výsledky dvou akcí, které provázely i tento ročník veletrhů. Časopisy vydavatelství Computer Press uspořádaly produktovou anketu Diamantové oko. Redakce časopisu Jak na počítač ocenila v kategorii nejlepší produkt pro domácího uživatele tiskárnu Canon Pixma MP510. Časopis Computer zaštiťoval nejlepší počítačový produkt, jímž se stal procesor Intel Core 2 Duo.

Virtualizační nástroj VMWare Server převzal ocenění od časopisu Connect! v kategorii podnikových informačních systémů, zatímco mezi mobilními zařízeními zvítězil a od časopisu Mobility převzal ocenění telefon Sony Ericsson W850i. Hráči z časopisu Doupě ocenili herní konzolu Microsoft Xbox 360.

Nejlepším audio/video produktem časopisu Home Cinema se podle očekávání staly milionové reproduktory Bower & Wilkins Nautilus, které byly k vidění v sestavě za 3,6 milionu korun v pavilonu A. Nejlepším produktem pro digitální fotografii byl časopisem DIGI foto jmenován program Zoner Photo Studio 9.

Křišťálový disk

Jednou z nejprestižnějších záležitostí Invexu a Digitexu bylo i vyhlášení produktové soutěže Křišťálový disk. V letošním ročníku byly oceněny tyto produkty:

V kategorii Profesionální hardware si prvenství odnáší digitální fotoaparát Hasselblad H2D-39. Druhá číslovka v jeho názvu určuje optické rozlišení snímače v megapixelech. Ocenění mezi profesionálním softwarem si odnesl B2B systém s příznačným názvem B2B4C od společnosti DELTAX Systems.

Prvním ze tří oceněných navigačních zařízení se stal přístroj Mitac Mio C710+, který vystavovala firma Sunnysoft. Více o triumfu navigací v Křišťálovém disku najdete na stránkách Navigovat.cz. Mio C710+ se stalo vítězem kategorie Komunikační technologie.

Technologií pro digitální domácnost se stal poněkud překvapivě notebook, byť neobyčejný. Na odděleném diskovém oddílu je připravený firmware, který notebook načte v případě, že jej chcete použít jako přehrávač multimédií, aniž by bylo třeba startovat dodávané Windows XP MCE: HP Pavilion dv6100.

Cisco Networking Academy získal cenu v kategorii Software pro domácnost, zábavu a vzdělávání. Cisco Networking Academy program (netAcad) se začal v České republice rozvíjet v roce 1999. Je to komplexní vzdělávací e-learningový program zaměřený na přípravu specialistů na IT technologie a počítačové sítě. Výuka probíhá kombinací e-learningových vzdělávacích materiálů, on-line testů a praktické výuky v laboratořích.

Druhým zástupcem navigačních zařízení je vítěz šesté kategorie, kategorie Digitální novinky očima žen. Garmin nüvi je GPS navigační přístroj doplněný o funkce cestovního průvodce (MP3 přehrávač, slovník, prohlížeč obrázků, turistický průvodce aj.). Výrobek je výjimečný svou velikostí při zachování smysluplné velikosti displeje (bez potíží se vejde do kapsy nebo kabelky), velice snadným ovládáním bez nutnosti číst návod a s elegantním designem.

Cenu generálního ředitele obdržel produkt našeho dominantního telekomunikačního operátora O2 Navigace, který umožňuje využívat mobilní telefon jako plnohodnotnou navigaci – umožňuje hlasovou a grafickou navigaci, výpočet trasy, navedení při sjetí z vybrané cesty a nový aktuální výpočet trasy, automatickou aktualizaci. Poskytuje pohodlný způsob, jak i na řadě běžných mobilních telefonů provozovat navigaci s podrobnými mapami. Protože mapy jsou stahovány až podle potřeby, toto řešení nemá požadavky na uložení map v telefonu, ani není třeba jejich pravidelná aktualizace.

Účetní roku

České firmy zaměřené na programování účetních programů zajišťovaly anketu Účetní roku. Společnost Cígler Software zde tímto titulem poctila pana Miroslava Bullu z firmy Sicar, který odjel hlavní cenou, Chevroletem Spark. Druhé místo obsadila Eva Brabcová z Preciosy, na třetím skončila Markéta Bárová reprezentující společnost Mede.

Diskuze (39) Další článek: Ke stažení: Poznejte zákonitosti vesmíru, staňte se DJem a ubraňte se spamu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,