Společnost České dráhy vydala v minulém týdnu zprávu, podle níž připravuje projekt tzv. Národní dopravní karty. Cílem projektu je představení kombinace multiaplikační dopravní karty a elektronické peněženky, pomocí níž si cestující budou moci nejen zakoupit jízdenku do vlaku, autobusu či na městskou dopravu, ale také občerstvení, noviny nebo kávu v nádražní hale.
Pro realizaci projektu byla zvolena technologická platforma MIFARE DESFire společnosti Philips. Podle plánů Českých drah by měla technologie znamenat "revoluční změnu systému prodeje a výdeje jízdenek".
Projekt je připravován již od loňského roku. "Jde o zcela unikátní projekt, který prokáže, zda jsou České dráhy schopny reagovat na nové trendy v obsluze zákazníků a zda budou dostatečně konkurenceschopné," uvedl Jiří Růžička, ředitel odboru strategie a informatiky Českých drah.
Součástí zaváděcího procesu bude nejprve testovací provoz v rámci zaměstnanecké sítě. Zaměstnanci, jejich rodinní příslušníci a důchodci budou moci bezkontaktní čipové karty, celkem asi 250 tisíc, využít nejen jako režijní průkaz k cestování po železnici, ale také jako služební a identifikační průkaz pro docházku a stravování. Později bude karta využitelná i jako elektronická jízdenka, elektronická peněženka a věrnostní karta u smluvních partnerů. Po ukončení ověřovací fáze by první tisíce cestujících mohly získat elektronickou kartu ještě letos.
Obvykle se nepouštím do komentářů zpráv, v tomto případě udělám výjimku: projekt je jistě krokem kupředu a mohl by znamenat zpříjemnění procesu pořizování vlakové jízdenky, otázkou však je, zda je taková investice opravdu nutná. Proč složitě zavádět novou kartu? Možná by šlo podobného výsledku dosáhnout pouhým vylepšením a rozšířením stávající velmi omezené možnosti zaplatit běžnou platební kartou.
Zdroj: Tisková zpráva