Česká pošta zdražuje balíky, podraží internetové nákupy?

Česká pošta od 1. ledna 2009 zvyšuje ceny za doručení balíků. Zdražení se týká obyčejných i cenných balíků všech hmotnostních skupin. Oživeno, nová zjištění!

Balíky budou dražší

Přestože listovou korespondenci z velké části nahradily e-maily, nemůže si pošta stěžovat na nedostatek zákazníků, protože díky internetovým obchodům vzrůstají počty zasílaných balíků. Obchodování na internetu bují a balíků je čím dál více. Přesto, anebo právě proto, Česká pošta přistoupila ke zdražení balíkových služeb. Podle České pošty se jedná o změny, které budou pro zákazníky znamenat především zjednodušenou orientaci v nabídce, ale také výrazně vstřícnější přístup v dostupnosti některých poštovních služeb.

Nové ceny začnou platit od 1. ledna 2009 a navýšení se dotkne prakticky všech typů balíků. Mění se jen ceny za doručení balíků, příplatky (např. dobírka, neskladné, křehké, pilné...) zůstavají beze změn. Rovněž nedochází ke změnám tarifů v mezinárodních poštovních službách .

Balíkové zásilkyrok2 kg5 kg10 kg15 kg20 kg
Obyčejný balík200838 Kč44 Kč56 Kč69 Kč-
200943 Kč50 Kč64 Kč78 Kč92 Kč
Cenný balík200851 Kč56 Kč69 Kč81 Kč-
200958 Kč65 Kč77 Kč91 Kč107 Kč

Česká pošta zdražení zdůvodňuje takto: „U cen balíkových služeb České pošty, které jsou součástí neregulovaného prostředí tržní konkurence, dochází k mírnému cenovému posunu. Příčinou je zvyšující se cena práce a s tím související nárůst provozních nákladů Pošty.

Žádost o opakované doručení nově přes internet

Česká pošta přináší i pozitivní novinky pro příští rok. Maximální hmotnost obyčejného a cenného balíku a také zásilky EMS se zvyšuje z dosavadních 15 kg na 20 kg. Užitečnou novinkou je možnost žádosti o opakované doručení zásilky v případě nezastižení adresáta prostřednictvím Elektronické podatelny. Prostřednictvím elektronické podatelny lze provést žádost o změnu ukládací pošty, žádost o doslání konkrétní již uložené zásilky nebo žádost o opakované doručení.

Ceny za doručení zásilek navyšovala Česká pošta naposledy před rokem, kdy se kromě balíků zvyšovala cena i běžných psaní. Zdražení v případě internetových nákupů zaplatí ve většině případů zákazníci obchodů. Obchodník zpravidla nabízí poštovné zdarma až u nákupů v hodnotě několika tisíc korun, kdy lze poštovné pokrýt částí marže.

Celkové ceny za zboží objednané z internetových obchodů a doručené Českou poštou budou tedy ve většině případů o pár korun dražší. Jednotliví zákazníci nad takovou změnou pravděpodobně mávnou rukou, v celkovém součtu si ale pošta nemálo polepší. Letos by měla podle odhadu uzavřít rok se ziskem 300 miliónů korun.


Oživeno, nové informace:

Zprávu jsem původně napsal na základě zveřejněných informací České pošty. Později jsem se ale pustil do srovnání kompletních ceníků služeb z roku 2008 a 2009. Nový ceník s platností od 1. ledna 2009 přináší ještě další změny, které se internetových obchodníků dotknou více. Pro zasílání objednávek z internetových obchodů se totiž nejčastěji využívá služba Obchodní balík a také zde došlo ke zdražení. Konkrétní čísla ukazuje tabulka.

Obchodní balík
hmotnost20082009
2 kg79 Kč82 Kč
3 kg82 Kč85 Kč
4 kg85 Kč88 Kč
5 kg88 Kč91 Kč
6 kg91 Kč94 Kč
7 kg94 Kč97 Kč
8 kg97 Kč100 Kč
9 kg100 Kč103 Kč
10 kg103 Kč107 Kč
12 kg106 Kč110 Kč
14 kg109 Kč113 Kč
16 kg121 Kč125 Kč
18 kg125 Kč129 Kč
20 kg129 Kč133 Kč
22 kg133 Kč137 Kč
24 kg137 Kč142 Kč
26 kg141 Kč146 Kč
28 kg145 Kč150 Kč
30 kg149 Kč154 Kč

Opět se mění jen ceny poštovného, doplňkové služby včetně dobírky zůstávají na stávajících cenách. Co se ale změnilo radikálně, to jsou slevy poskytované při hromadném podání. Na první pohled došlo k jejich snížení, zároveň ale došlo k radikální změně množstevních hranic. Na této změně proto prodělají jen firmy, které posílají více než 20 tisíc balíků měsíčně. Ostatní si polepší a zvýšení množstevní slevy defacto vyrovná zdražení poštovného.

Slevy za měsíční objem podaných Obchodních balíků
20082009
množstvíslevamnožstvísleva
nad 100 ks5%nad 50 ks5%
nad 500 ks10%nad 100 ks7%
nad 1000 ks12%nad 200 ks8%
nad 5000 ks14%nad 300 ks9%
nad 10 000 ks16%nad 400 ks11%
nad 15 000 ks18%nad 500 ks13%
nad 20 000 ks20%nad 1000 ks18%

Poštovné za balíky tedy zůstane pro většinu internetových obchodů využívající k rozesílání objednávek Obchodní balíky České pošty stejné a není tedy ani důvod zvyšovat ceny poštovného jejich zákazníkům. 

Zdroj: Česká pošta, Finanční noviny 

Diskuze (45) Další článek: Worlds.com: Máme patent na internetový 3D svět a budeme se za něj bít

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , ,