Černobíle: Lesk a bída slevových serverů

Hromadné nakupování na slevových serverech je v kurzu. Jen u nás je takových webů kolem 200. Vyplatí se nakupovat na novodobých slevových letácích?

Slevy jsou fajn

Pavel Nygrýn: O slevových serverech jste už možná četli nějakou dramatickou historku a vůbec nepohybuji o tom, že bulvární tisk jich v následujících měsících ještě pár přidá. „Ty slevomaty“ jsou totiž úplně stejně nebezpečné, jako celý zbytek života – občas na nich potkáte podvodníka, občas někoho neschopného a občas se na nich můžete stát závislými.

Na start slevových serverů v Česku jsem čekal už od dob, co jsem poprvé psal o americkém Grouponu. Přišly později, než jsem čekal, ale odstartovaly mnohem dravěji, než jsem předpokládal. Ano, přiznávám se, že patřím k prvním zákazníkům – ostatně kdo jiný, než „lidé od počítačů“ si na počátku troufl novou služby vyzkoušet. Pokud si dobře vzpomínám, první věc, kterou jsem ve slevě pořídil, byla návštěva v suši baru (a já prostě suši rád).

Pokud by šlo jen o samotné slevy, není až tak moc nad čím jásat, ani se divit – vždycky budou převažovat služby nad zbožím a vždycky to budou služby určené spíše pro masy, než pro fajnšmekry. Do davu se trefuje líp a u služeb se dá lépe šetřit než u zboží – a samozřejmě jde především o to, aby se zákazník vrátil znovu.

Pochvalu si ale zaslouží služby dobrých slevových serverů. Pokud by šlo jen o „průtokové“ předání peněz na jednu stranu a kupónu na druhou, asi bychom brzy naháněli podnikavé vykuky. Provozovatelé serverů ale dávají docela dobré záruky na to, že za své peníze skutečně něco dostanete. Smutné je jen to, že první průšvihy už má tento mladý byznys za sebou.

Takže slevové server určitě doporučím, jako obvykle je tu ale nejedno „ale“. Stručně a jednoduše: Dejte přednost velkým a zavedeným, riziko potíží je pak značně menší. Nestaňte se závislými na každodenním zkoumání slev (a pokud se stanete, opovažte se smát důchodcům listujícím letáky supermarketů).V případě problémů se neváhejte domáhat nápravy, jsou to vaše peníze. Nečekejte zázraky, jde jen o byznys.

Obezřetně a s rozmyslem

jansedlak_ikona.jpgJan Sedlák: Co se týče slevových serverů, nejsem vůbec černobílý a nebudu je proto ve svém sloupku nijak hanit. Líbí se mi, jaký se kolem tohoto způsobu nákupů vytvořil byznys a rozčeřil internetové vody. Líbí se mi, jak dokáže pomoci obchodníkům a živnostníkům. Líbí se mi každý nápad, který na internetu nějakým způsobem funguje. Spíše bych rád upozornil na několik problémů, které s sebou klony Grouponu přináší.

Marketingové materiály slevových serverů hlásají, kolik dokážete při nákupu ušetřit. Faktem ale zůstává, že je to spíše naopak. „Slevomaty“ lákají k impulzivnímu nakupování. Výhodné nabídky vám přistávají každý den v e-mailové schránce nebo na Facebooku a lákají k okamžité koupi. Hodně lidí si něco koupí za výhodnou cenu, i když by si to jindy nekoupilo. Internetová generace se často pošklebuje lidem v důchodovém věku, kteří prahnou po slevových letácích z Lidlu, Tesca a dalších hypermarketů a každé ráno se rychle ženou vykoupit 50 pytlíků mouky za super cenu. Stejní internetoví všeznalci si ale často neuvědomují, že se chovají úplně stejně, pouze papírový slevový leták byl nahrazen elektronickou formou. Kupovat 50 pytlíků mouky, protože je ve slevě, není ekonomické, a stejně tak nemusí být ekonomický impulsivní nákup na „slevomatech“.

Pokud na slevových serverech nakupujete rádi, dejte si pozor na podvodníky. Na mnoho „podnikavců“ už došla řada a za jejich nekalé prodeje už je sebrala policie. U nás je kolem 200 slevových serverů a hromada agregátů a může být těžké vyznat se v tom, který je skutečně dobrý a neošidí vás. Z toho důvodu vznikla asociace slevových serverů, která řeší problémy s podvodníky, a její členové se zaručují, že za všechny uskutečněné obchody ručí. I když je tato asociace prozatím v porodních bolestech, určitě je dobré vybírat takové slevové servery, které v ní figurují.

Podle mnohých prohlášení mohou obchodníci na slevových serverech pouze vydělat. Mohou například umístit spíše nevýdělečnou akci, která jim pak má zvýšit povědomí o podniku a v budoucnu přilákat zákazníky znovu. Slevové servery mají být dobrý marketingový nástroj. Zde bych ale rád takové podnikatele a živnostníky upozornil, že „slevomaty“ sice mohou v počáteční fázi zákazníky přilákat, avšak to, že se vrátí, už není záležitostí slevových serverů, ale pouze záležitostí daného podnikatele. Je to stejné, jako například s webovým marketingem – můžete mít dobré SEO a přilákat na svůj web přes vyhledávače hromadu lidí. Pokud jim na tom webu ale nic nenabídnete a nezaujmete je, už se nikdy nevrátí.

Diskuze (8) Další článek: Stallman: Mobilní telefony jsou nástrojem Velkého Bratra

Témata článku: , , , , , , , , , , , , ,