Systém automatického řízení vozidla vyvíjí už řada společností, kromě Googlu, který stále testuje nebo společnosti Tesla Motors, jež už hardware instaluje do prodejních kusů vlastních elektromobilů, se o vlastní řešení snaží i další automobiloví výrobci.
Oblast systémů pro autonomní řízení pomocí umělé inteligence chce ale narušit čerstvý startup Comma.ai, který budí pozdvižení už od svého založení. Hlavním důvodem je zakladatel, který je sám o sobě výjimečný.
Jedná se totiž o mladíka s přezdívkou „geohot“, kterého jistě znají geekové používající produkty Applu. George Hotz se totiž stal prvním hackerem, který pomocí chyby dokázal v roce 2007 obejít ochranu iPhonu a ve vývoji nástrojů pro „Jailbreak“ pokračoval až do roku 2010. Geohot má ale za sebou hacknutí i zabezpečení PlayStationu 3 nebo Galaxy S5 od Samsungu.
Minulý rok web Bloomberg přinesl podrobnou reportáž o startupu Comma.ai, respektive o „geohotovi“, který vyvíjí automatický systém řízení doslova ve vlastní garáži na autě Acura ILX. Nyní ale získal podporu pro rychlejší vývoj v podobě menší investice 3,1 milionů dolarů od známé skupiny pro rizikový kapitál – Andressen Horowitz.
Protože do této doby vyvíjel celou platformu včetně hardwaru se čtyřmi dalšími zaměstnanci, chce za peníze najmout jen pár dalších lidí, ale rozhodně ty nejlepší z nejlepších. Jak se podařilo zjistit webu Recode, Hotz chce udržet tým co nejmenší a hledá inženýry, kteří jsou například schopní sami „naprogramovat Youtube za měsíc“ a podobně.
Cílový produkt se výrazně liší od všeho, o co se snaží ostatní automobilky. Výsledkem by totiž měl být kompletní kit na stávající i mírně starší automobily, který za velmi nízkou cenu kolem 30 000 korun umožní automatické řízení. Základem ale je, že auto musí mít elektronický plyn i brzdu a Hotz věří, že se s výrobci domluví na zpřístupnění API. Sám ale naznačil, že vzhledem k jeho schopnostech hackování nebude problém případně získat přístup do systému vozidla i neoficiální cestou.
Comma.ai chce vyvinout systém pro kompletní autonomní řízení a troufá si i na velikány jako Google nebo Tesla. „Tesla je určitě lídrem, protože už systém dodávají na trh v reálných vozidlech. „Oproti jiným hlavně dokážou řešení dotáhnout do konce a do produkce.“ upřesnil Hotz.
Jak jsme zmínili v podrobném článku, důležitým prvkem je sběr dat a jejich analýza. Hotz tak dodává, že pokud bude mít k dispozici více dat díky většímu počtu aut na silnici, vyhraje souboj proti Tesla Motors. Uvidíme, jaká bude realita a zda Comma.ai dokáže technologii a produkt dotáhnout a dodat na trh v použitelné a konkurenceschopné podobě.