BSA vysvětluje tvrzení o kontrole pirátství daňovými úřady

BSA vysvětluje tvrzení o kontrole pirátství daňovými úřady

Minulý týden vydalo BSA tiskovou zprávu, která opět rozpoutala plamenné diskuze. Větší pozornosti se jí dostalo především proto, že jí v nezměněné podobě vydalo i Ministerstvo financí. Zpráva zmiňovala, že finanční úřady prověřují nákup hardwaru, ke kterému není doložen legálně nabytý software, a takový nákup následně nemusí započítat jako uznatelný základ ovlivňující základ daně. BSA má za úkol odrazovat od nelegálního užívání softwaru, ale snaha o důraz na odrazující výstrahu, se mnohdy odrazí na špatném pochopení textu. Média si zprávu přeložila všelijak, my třeba takto, ovšem leckde jste se mohli dočíst o tom, že BSA utiskuje open source a finanční úřady vám mohou udělit pokutu za nákup hardwaru provozovanému na volně dostupném softwaru.

Na BSA se zřejmě snesla hromada stížností a žádostí o vysvětlení, dočkali jsme se proto nové tiskové zprávy, která postoj BSA vůči open source vysvětluje. Přikládáme bez úprav:

Legální je jakýkoli software, který je užíván v souladu s licenčními podmínkami a u něhož jsou respektována práva autorů, samozřejmě je tedy legální i software poskytovaný k užívání s licencí open source. V tiskové zprávě v žádném případě není řečeno, že legálním softwarem je myšlen pouze komerční, tedy uživatelem placený software. Mimochodem, BSA je v oblasti licenčních modelů či technologických platforem vždy striktně neutrální.

„Záleží samozřejmě na každém subjektu, od koho a za jakých finančních, provozních, případně dalších komerčních podmínek, tedy včetně příslušných licenčních ujednání, si vybere jím zvolené programové vybavení. Vždy tak ale musí být učiněno v souladu s licenčními podmínkami, které se k danému softwaru vztahují, a musí být respektována autorská práva,“ uvedl Jan Hlaváč, tiskový mluvčí protipirátské organizace BSA (Business Software Alliance).

Výraz legální software je použit ve svém základním významu, to jest software, který je užíván v souladu s právy autora, jež jsou popsána v licenčních podmínkách či v obdobném dokumentu. „Licenční ujednání musí být dodržována u jakéhokoli typu softwaru, bez ohledu na to, zda je software při pořizování poskytnut zdarma, nebo za úplatu,“ uvedl Hlaváč.

Hardwarem bez (legálního) softwaru je myšlena výpočetní technika, u které není možno doložit legálnost nabytí softwaru: „Ať už dokladem o nabytí (faktura, účtenka, převodní smlouva atp.) či doložením, že v počítačích je skutečně nainstalován například software, který je možné užívat zdarma,“ dodal Hlaváč.

Ze softwarového pirátství nemá užitek nikdo, ani výrobci softwaru, ani vývojáři či open source komunita. Firma, organizace či jednotlivec nelegálně užívající či distribuující software poškozují nejen výrobce dotyčného softwaru a autora, ale eventuálně poškozují i vývojáře softwaru. „V důsledku jsou kráceny příjmy státního rozpočtu na neodvedeném DPH a na dani z příjmu od výrobců a dodavatelů softwaru, a to včetně těch, kteří dodávají a následně zajišťují správu softwaru poskytovaného pod licencí open source,“ uzavřel Jan Hlaváč

Témata článku: Právo, Pirátství, BSA, Plamen, Software 602, Úřad, Pirát, Špatná podmínka, Účtenka, Daň

Určitě si přečtěte

Tesla chce změnit nákladní dopravu. Její elektrický náklaďák má ohromující parametry

Tesla chce změnit nákladní dopravu. Její elektrický náklaďák má ohromující parametry

** Tesla představila elektrický kamion ** Má obdivuhodný výkon i dojezd ** Prodávat by se měl už za dva roky

17.  11.  2017 | Vojtěch Malý | 228

Nejlepší notebooky do 10 tisíc, které si teď můžete koupit

Nejlepší notebooky do 10 tisíc, které si teď můžete koupit

** I pod hranicí desíti tisíc korun existují dobře použitelné notebooky ** Mohou plnit roli pracovního stroje i zařízení pro zábavu ** Nejlevnější použitelný notebook koupíte za pět a půl tisíce

16.  11.  2017 | Stanislav Janů | 54

Do 20 let nebude nikdo vlastnit auta, říká zkušený šéf několika automobilek

Do 20 let nebude nikdo vlastnit auta, říká zkušený šéf několika automobilek

** Bývalý šéf a expert z několika velkých automobilek se vyjádřil k budoucnosti tohoto průmyslu ** Do 20 let „nikdo“ nebude vlastnit auta ** Veškerá doprava bude řešená pomocí velkých logistických platforem

15.  11.  2017 | Karel Javůrek | 75


Aktuální číslo časopisu Computer

Otestovali jsme 5 HDR 4K televizorů

Jak natáčet video zrcadlovkou

Vytvořte si chytrou domácnost

Radíme s koupí počítačového zdroje