Generální ředitel českého O2 na sklonku ledna otevřel otázku filtrování internetových reklam ze strany operátora a potvrdil, že podobný krok zvažuje jako volitelnou službu pro zákazníky.
České O2 není zdaleka jediné, stejný krok totiž oznámil i operátor Three, který na starém kontinentu poskytuje své služby ve Velké Británii a Itálii. Podle Three reklamy zatěžují internetový provoz, a tak připravuje systém, který bude automaticky blokovat takové, které vyrušují a jsou irelevantní.
Tím to však nekončí. Jelikož Three pohlíží na reklamy jako na datově náročný provoz, uvažuje i o tom, že by od reklamních systémů (třeba od Googlu) vybíral speciální poplatky, aby jejich reklamy doručil až do cíle.
Lákavé, ale v naprostém rozporu se síťovou neutralitou
Ačkoliv by se jistě podobná služba nejednomu surfaři líbila, principiálně jde o cestu do pekel, podobný přístup je totiž v naprostém rozporu s filosofií síťové neutrality. Ta předpokládá, že veškerý obsah na internetu si je rovný a o tom, v jaké podobě se dostane do koncového zařízení, by měl rozhodovat pouze surfař a nikoliv ISP.
Pokud totiž začne operátor blokovat reklamu, znamená to, že mu dovolíte, aby analyzoval váš vlastní obsah, který stahujete z internetu. A po blokaci reklam mohou později přijít další zásahy typu QoS. Jinými slovy, pokud si zákazník zaplatí internetovou linku s rychlostí třeba 100/50 Mb/s, operátor by se měl zajímat o jednu jedinou věc – aby podobný přenos ve své vlastní infrastruktuře skutečně nabízel.
Není a nesmí tu být od toho, aby kontroloval jednotlivá spojení a případně i pakety. Ostatně i váš dodavatel elektrické energie se nestará o to, jaké konkrétní spotřebiče jeho elektřinou napájíte – jediným limitem jsou prahové hodnoty vašich domovních jističů, tedy analogie zaplacené rychlosti u ISP.