Bizarní marketing a jiné podivnosti ve světě počítačů

Vytetovat si doménu na záda, nebo rovnou na čelo? Vyměnit svou ledvinu za iPad? Ukázat prsa kvůli pozvánce na Google+? Všechno je dnes možné...

Svět je plný podivností, které se nevyhýbají ani světu informačních technologií. Geekové a ajtíci jsou předmětem vtipů pro své drobné podivnosti a odlišnosti od běžné populace, z čehož těží i televizní seriály IT Crowd nebo The Big Bang Theory. Jiné bizarnosti se týkají marketingu počítačových firem. Přitahují velkou pozornost a tím i reklamu značce.

V roce 2001 nabídlo on-line kasino GoldenPalace.com 100 000 dolarů boxerovi Bernardu Hopkinsovi za reklamu. Boxer si na záda dal dočasně vytetovat jejich webovou adresu, která tak byla viditelná při zápase s Félixem Trinidadem. Reklama byla úspěšná, počet přístupů na web kasina se zvedl o 200 %, proto GoldenPalace.com pokračovalo s tímto způsobem propagace i při dalších akcích jako je U.S. Open či French Open.

Reklama vytetovaná na čelo

V 2003 posunul hranice 22letý Jim Nelson. Inkasoval 7 000 dolarů za tetování na týle své hlavy od americké webhostingové služby CI Host. Stal se tak prvním člověkem, který nosil permanentní tetování jako reklamu. GoldenPalace.com samozřejmě nemohlo chybět ani u tohoto reklamního segmentu, proto v roce 2005 Karolyne „Kari“ Smith dostala 10 000 dolarů za vytetování domény kasina na svém čele. Tyto peníze hodlá použít k zabezpečení vzdělání svého syna.

Nelson.jpg
Jim Nelson věří hostingové službě CI Host natolik, že ji propaguje kudy chodí

Několik prvních vlaštovek, které na svém těle poskytly místo pro reklamu, spustilo lavinu. Hodně lidí své tělo začalo nabízet k potetování, vznikly proto servery jako LeaseYourBody.com, TatAD.com, HumanBanner.com nebo LivingAdSpace.com, které zprostředkovávaly lidské billboardy. Nabídka však vysoce převyšovala poptávku.

karolyne.jpg
10 000 dolarů...

Kasino GoldenPalace.com má vůbec podivné způsoby sebeprezentace. Kromě výše zmíněného tetování po sobě nechává i pojmenovávat i různé bytosti. Počátkem března 2005 zaplatilo 650 000 dolarů za právo pojmenovat nově objevený druh opice. V učebnicích přírodopisu se tak dočteme o bolívijské opici „Madidi titi“, jejíž latinské jméno je „Callicebus aureipalatii“ - „aureipalatii“ znamená „zlatý palác“.

Koncem března 2005 Terri Iligan z amerického státu Tenessee napadlo, že ještě nikdo nezkusil prodat své jméno. Ihned tuto chybu napravila tím, že na aukčním portále eBay nabídla svou identitu k volnému pojmenování. GoldenPalace.com se opět chopilo příležitosti a za 15 199 dolarů se z Terri Iligan stala „golden-palace-dot-com“. Říkáte si, jak ji asi oslovují přátelé, děti nebo manžel? Můžou jí říkat například Goldie.

Tetování a použití člověka jako billboardu se nevyhnulo ani Česku. Letos v dubnu nabídnul vyhledavač Obědvat.cz 200 000 Kč za vytetování reklamy na čelo. Zájem byl tak velký, že společnost musela akci předčasně ukončit. Čelo tak nakonec bylo popsáno adresou serveru prvnímu z 263 zájemců. Willy, jak si říká 30letý muž z Ostravska, se do akce přihlásil, protože potřeboval peníze. Jemu samotnému tetování nevadí, má rád extravaganci, avšak jeho maminka jej prý nese těžce. Willy kromě peněz získal i rok stravování zdarma.

Obedvat.jpg
Willy se k potetování přihlásil jako první a získal 200 000 Kč.

Panenství za iPhone, ledvinu za iPad

GoldenPalace.com volí zvláštní prezentaci, cíl je však jasný – zařídit, aby se o něm mluvilo, aby se kolem něj vytvořil hype. Kolem čeho však hype již vytvořen je, jsou výrobky Apple. Jestliže jsou tedy podivnosti prezentace GoldenPalace.com jen marketingem, u Apple naopak marketing plodí další podivnosti.

Děti mají problémy se svými rodiči všude na světě. Dívka z Číny chtěla mobilní telefon iPhone 4, ale její otec jí ho koupit nechtěl. Ta tedy svůj „problém“ vyřešila svérázně – na Weibo, čínské obdobě Twitteru, nabídla své panenství za iPhone 4. O dívce nejsou známy žádné podrobnosti, uvedla pouze, že se narodila v 90. letech. Není ani známo, jestli se dívce někdo na její nabídku ozval.

iPhone.jpg
Jakou cenu má panenství? Najdou se i takové dívky, které by s kýmkoli měnili za iPhone...

I 17letý čínský mladík se potýkal s nedostatkem financí před koupí iPadu 2. Hledal proto na internetu, jakým způsobem by mohl svůj vysněný výrobek získat a narazil na nabídku 20 000 jüanů za ledvinu. Neváhal, nabídnul svou ledvinu za 22 000 jüanů (57 000 kč) a poté odjel do nemocnice ve městě Čchen-čou, kde mu byla vyoperována. Když jeho matka zjistila, co udělal, obrátila se na úřady. V Číně jsou však v černém trhu s lidskými orgány zapleteni i úředníci, takže překupníci orgánů nebyli objeveni.

Nahá prsa zdvojnásobí followery

Produkty jablečné firmy hrají svou roli také v akci skupiny, která si říká Putinova armáda. Ta podporuje kandidaturu ruského premiéra na prezidenta v roce 2012 svérázným způsobem. Klipem na YouTube vyzývá mladé slečny, aby Putinovu kandidaturu podpořily klipem, kde se svlékají. Nejlepší video získá iPad 2, nejkrásnější slečny mohou získat iPod Touch. Právě díky podpoře produktů firmy Apple se diskutuje o tom, že se jedná o virální reklamu. Diskutuje se o tom i na blogu poslance Putinovy strany Jednotné Rusko Kirilla Šitova.

Apple si rozhodně nemůže stěžovat, že by jejich výrobky nebyly obklopeny zájmem. Právě proto lidé pro výše zmíněné bizarnosti volili právě výrobky Applu, které přitahují pozornost. To Google a zařízení obsahující Android tolik netáhnou. Avšak v době, kdy byl hype okolo Google+ na vrcholu, nabídla na Twitteru @barborajosefina fotku svých prsou za pozvánku do této služby. Avšak podmínka, aby pozvánka byla doručena do jedné hodiny od uveřejnění, nebyla splněna, takže máme smůlu. Barboře se však počet followerů díky tomuto tweetu zvedl o 100 %.

Diskuze (22) Další článek: Vodafone k mobilnímu internetu nabízí cloudový Office 365

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,