1) Zlato má hodnotu pořád. A kdyby státy násilím nebránily vznikům konkurenčních měn, pravděpodobně by nějaké konsorcium přišlo se zlatem krytou měnu a lidé by na ni začali přecházet. Přesně to se stalo a ten systém se jmenoval e-gold. Stát dlouho tvrdil, že mu konkurence nevadí, ale jakmile přesun lidí nabral na síle, pod falešnou záminkou e-gold zrušil a zlato zabavil (mimochodem - stejně tak v roce 1933 zlato lidem v USA znárodnil prezident dekretem).
Na e-gold mohli zaútočit, protože měl adresu, sídlo firmy, sklady zlata. Satoshi vymyslel bitcoin jako reakci na toto a to tak, aby nebylo na co zaútočit. Až někdy v budoucnu státy budou překonány, odzbrojeny, atd (asi moc velký optimismus), až bude zrušen zákonný monopol státní legální měny, tak pak bitcoin možná nebude třeba, lidé si na VOLNÉM trhu vyberou měnu, která jim vyhovuje (podle mě opět zlatou, ale to je samozřejmě jen názor).2) Banky samozřejmě mají nějaké podmínky. Přesto stále vytvářejí nové peníze z ničeho, měnová zásoba koruny, dolaru či eura je nekonečná, stále rostoucí, dokonce stále rychleji rostoucí. Pokud jste si třeba v roce 1993 dal stranou 1000 korun, tak vám od té doby k té vaší tisícovce banky vytvořily hádám tak aspoň 10 dalších ze vzduchu - co to asi udělalo s hodnotou té vaší? A k tomu ČNB v rámci intervencí vytiskla ještě další, takže tu vaši korunu na EURa (která se ovšem také po celou tu dobu masivně tiskla v rámci QE!) směníte v nevýhodném poměru 26:1.
Naproti tomu bitcoinů nebude nikdy více, než 21 milionů a tohoto definitivního objemu dosáhne až někdy v roce 2140. Bitcoinový účet vám žádná vláda nezablokuje, nezdaní, nepoužije jej na záchranu krachující banky, nenasadí vám na něj záporný úrok. Může vám ho zakázat vlastnit (tak jako to udělaly i ve "svobodných" USA a Británii se zlatem), ale prakticky nemá šanci tuto zvůli vynutit. Toto jsou důvody, proč i lidé z "vyspělých" demokratických USA a EU bitcoin žádají. Proč ho používají v Číně, Venezuele, Africe, Indii, atd... to je snad jasné - stát tam je s útlakem ještě o něco napřed.