AVG roste a cílí na mobilní bezpečnost

AVG Technologies po vstupu na burzu NYSE uvádí novou sadu aplikací AVG 2013. Chce nabízet jednoduché produkty, míří na mobilní zařízení a chrání před sledováním osobních dat.

Connect.cz z New Yorku: Hodnota akcií původem české bezpečnostní společnosti AVG Technologies sice od letošního debutu na burze spadla o více než 20 procent, v ostatních číslech ale firma roste a do budoucna chce v podobném trendu pokračovat. „Počet našich uživatelů meziročně narostl o 30 procent na aktuálních 128 milionů,“ vzkázal novinářům v jednom z newyorských hotelů výkonný ředitel společnosti J. R. Smith a zároveň oznámil uvedení nové řady aplikací AVG 2013 na trh. Ty tradičně reagují na aktuální bezpečnostní trendy a zároveň pokrývají prostor na trhu s ochranou mobilních zařízení.

„Klasické počítače už si nějakým způsobem chrání 95 procent uživatelů, u mobilních přístrojů je to ale pouhých 10 procent,“ cituje aktuální propočty Omri Sigelman, který do AVG přišel v rámci akvizice mobilní bezpečností společnosti Droidsecurity, jenž jako první v historii nabídla první bezpečnostní balíček v rámci tehdejšího Android Marketu (dnes Google Play).

Prostor na 14miliardovém trhu

Pro výrobce bezpečnostních aplikací se s tím, jak velice rychle roste počet mobilních zařízení (jen Androidů je každý den aktivuje více než milion), otevírá poměrně lukrativní trh. Podle analýzy Global Industry Analysts bude trh s mobilní bezpečností do roku 2017 představovat velikost 14,4 miliardy dolarů a AVG se na tuto skutečnost připravuje. V rámci nové řady aplikací nabízí nástroje pro iOS, Windows Phone a především pro Android.

Klepněte pro větší obrázek
Na mobilní útočníky jsme připraveni. Omri Sigelman z mobilní divize AVG.

Zatímco pro mobilní Windows a přístroje od Applu jsou bezpečnostní aplikace od AVG k dispozici zdarma, v případě platformy Googlu je kromě volně dostupné verze v nabídce také placená alternativa za 10 dolarů. Android je totiž nejenom podle AVG kvůli své otevřenosti a penetraci nejvíce ohroženou platformou. „Mobilní zařízení jsou globální záležitostí a díky tomu je možné napadnout jakéhokoliv uživatele,“ upozorňuje Sigelman. Jako příklad ukazuje napadnutí přes QR kódy, doporučení na stažení škodlivé aplikace přes sociální sítě nebo dolování osobních údajů skrze trojany a SMS.

Kritici nicméně namítají, že v současné době nejsou mobilní hrozby tak výrazné, jak bezpečností firmy hlásají a že se řeší problém, který neexistuje. Podle AVG nicméně není problém pouze ve škodlivých kódech, které se do zařízení mohou dostat, ale také je nutné zabezpečit telefon například proti krádeži a ztrátě. Kvůli tomu jsou to bezpečnostních balíků implementovány funkce, jež umožní třeba zapnutí kamery na dálku, smazání dat, sledování a další. „Navíc s tím, jak se mobily začnou měnit v osobní peněženky, jejich atraktivita pro útočníky ještě naroste,“ myslí si Sigelman.

Firma s brněnskými kořeny prozatím nezveřejňuje, jak velikou část z jejich příjmů tvoří právě mobilní produkty. Chlubí se ale tím, že v rámci Google Play jsou její aplikace ve své kategorii vůbec nejstahovanějším artiklem ze všech.

Řešit problém osobních dat

Zatímco mobilní trh je pro všechny bezpečnostní hráče novou a otevřenou hrou, na jejíž pravidla je postupně potřeba přijít, oblast klasických bezpečnostních balíků už je nejenom díky své 95procentní penetraci obsazená a v celé záplavě produktů se těžko vybočuje. „Deset největších nástrojů detekuje hrozby z 99,99 procent stejně a liší se pouze v detailech,“ říká šéf virové laboratoře v brněnské vývojové centrále AVG Pavel Krčma. Důležité je proto odlišit se jinak.

Klepněte pro větší obrázek
Uživatelé nechtějí o antiviru vědět, takže jsme ho zjednodušili a zrychlili. Bezpečnostní evangelista AVG Tony Anscomble.

AVG se rozhodlo jít tou cestou, že samotný balík co nejvíce zjednoduší. „V Praze jsme sestavili tým odborníků na uživatelské rozhraní a ti vytvořili nový vzhled aplikaci podle požadavků uživatelů,“ popisuje přemýšlení společnosti J. R. Smith. Výsledkem je tak to, že by uživatelé AVG ve verzi 2013 měli do styku se samotnou aplikací přijít co nejméně a neměli by o ní vědět. Firma navíc celé rozhraní upravila do vzhledu Metro. „Jsme první antivir s ovládáním plně přizpůsobený dotykovým obrazovkám,“ chlubí se technologický šéf AVG Yuval Ben-Itzak a dodává, že český program každý den detekuje více než 100 milionů kybernetických hrozeb. Firma navíc připravuje verzi svého balíku pro nové rozhraní Windows 8, která bude k dispozici na Windows Store. Oficiální datum vydání ale prozatím tají.

Při rozhovorech se zástupci AVG se nejčastěji mluvilo především o ochraně soukromí uživatelů a jejich osobních dat. „Myslíme si, že data rozhodně patří do rukou uživatelů,“ popisuje Siobhan M. MacDermott, která se ve firmě touto problematikou zabývá. Webové služby a mobilní aplikace si dnes vzájemně vyměňují informace, sbírají data o uživatelích, zjišťují jejich polohu a mnoho dalšího. „Společnosti, které takové služby nabízí, neustále upravují provozní podmínky a pro uživatele je složité se v problematice schraňování jejich osobních dat vyznat,“ říká MacDermott. „A navíc neexistuje žádný světový standard nebo definice toho, jak zacházet s osobními daty tak, aby uspokojil všechny uživatele.“

AVG proto věří, že tuto díru může zalepit technologií Do Not Track, jíž nabízí jak na klasických počítačích, tak na mobilech. Tento nástroj aktivně sleduje služby, které s osobními informacemi pracují, a umožňuje sledování těchto dat vypnout. AVG tuto službu poprvé spustilo už před několika měsíci a aktuálně jí využívá 15 milionů aktivních uživatelů.

Zdarma a s radostí

Stejně číslo ostatně reprezentuje také počet zákazníků, kteří za produkty AVG platí. Z celkových 128 milionů uživatelů tak firmě přímo posílá peníze 15 milionů z nich, což je dáno tzv. freemium obchodním modelem, v rámci něhož jsou k dispozici základní verze zdarma a vyspělejší funkce pak za příplatek. Na stejné bázi chce firma operovat i nadále. „Hledáme cesty, jak na verzích zdarma vydělat. Rádi je takto nabízíme a budeme v tom pokračovat,“ sděluje nejvyšší šéf společnosti.

Česká firma si tuto praxi může dovolit mimo jiné díky příjmům od obchodních partnerů, jako jsou Google, Yahoo nebo mobilní operátor Verizon, kteří v celkových přísunech peněz do společnosti tvoří 35 procent. „Díky tomu můžeme jako jedna z mála firem na světě nabízet technickou podporu zdarma,“ pochvaluje si Smith. AVG má postavení u Googlu dobré i v dalším ohledu – při hledání fráze „free antivirus“ se objevuje na první pozici, následované rovněž českým Avastem, který také aplikuje freemium model a i on zvažuje vstup na americkou burzu.

Freemium model by se v AVG mohl rozvinout s rostoucí poptávkou po mobilních antivirech. „Zde se otevírají nové možnosti plateb přes mikrotransakce,“ myslí si Pavel Krčma. „Základní mobilní verze může být zdarma a pak bude možné si za malé poplatky dokupovat další bezpečnostní moduly.“

Nastavený obchodní model funguje. AVG v druhém čtvrtletí tohoto roku vykázalo příjmy ve výši 82,5 milionu dolarů, což je meziroční nárůst 25 procent. Za celý rok 2011 firma meziročně v tržbách rostla o čtvrtinu na 272,4 milionu dolarů a zisk narostl o rovnou polovinu na 100 milionů dolarů. Tento rok se počítá s růstem tržeb na 325 milionů.

Klepněte pro větší obrázek
Googlu a Facebooku se bojí i vlády po celém světě. Ale my vás před nimi ochráníme. Siobhan M. MacDermott.

AVG navíc při vstupu na burzu získalo díky prodeji akcií kolem 100 milionů dolarů, které plánuje investovat do akvizicí a pojištění další budoucnosti. Firma jenom za posledních 5 let koupila 12 firem a tato praxe bude důležitá také do budoucna. Nákup mladých společností je relativně rychlým a levným způsobem, jak co nejrychleji nasazovat nové a konkurenceschopné technologie.

K tomu má ostatně pomoci také interní výzkum a vývoj, který je, stejně jako vývoj samotného produktu, alokován prakticky pouze v Brně. „Máme menší týmy, jenž mohou přicházet s vlastními nápady a ty pak zkoušet uvádět do praxe,“ popisuje fungování brněnského vývojového týmu Krčma. Tyto týmy podle jeho slov nezapadají do klasické korporátní hierarchie a mají relativní volnost, i když nemohou pracovat úplně na čemkoliv, ale spíše na funkcích, které dokáží přímo vylepšit stávající řešení.

AVG celosvětově zaměstnává kolem 700 lidí a 400 z nich sedí právě v moravské metropoli, přičemž 200 z nich se věnuje vývoji a zbytek je pak rozdělen do call centra a podobně.

Prioritou společnosti stále zůstávají koncoví uživatelé a částečně také menší a střední podniky. Do větších korporací se ale vrhat nechce. „Tam už je trh hodně obsazený firmami jako Symantec nebo McAfee a vstup do enterprise sféry by představoval ohromné investice,“ vysvětluje Krčma.

Diskuze (14) Další článek: Microsoft a softwarová firma? Už desítky let dělá hardware

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,