Autonomní lodě dorazí na oceány dříve než auta na silnice

Autonomní lodě dorazí na oceány dříve než auta na silnice

Kalifornské ulice už roky brázdí autonomní vozy Googlu a loni se přidaly i kamiony Mercedesu, které byly k spatření i na německých dálnicích. A budou to právě nákladní tahače s jednodušším – kyvadlovým charakterem dopravy, které jako první ovládnou roboti.

Nemusí to být přitom jen motorová vozidla, ale i lodě. O tom se v odborné komunitě hovoří už poměrně dlouho a praktická implementace by měla být i mnohem jednodušší. Nákladní kontejnerové lodě se pohybují výhradně ve speciálních koridorech a jejich plavba je stovky i tisíce kilometrů relativně monotónní.

92102444
Budoucnost nákladní námořní dopravy podle Rolls-Royce

Robotem ovládaná loď by se také mohla lépe ubránit nájezdům pirátů a nehostinným podmínkám. Útočník by jednoduše neměl na koho namířit svůj kalašnikov a rejdař by se zároveň nemusel bát, že během tajfunu přijde o posádku.

Nejdále je v těchto vizích zatím Rolls-Royce, který se vývoji robotického ovládání nákladních lodí věnuje několik posledních let. Soustředí se především na vzdálené řízení pomocí virtuální reality. Než tedy přijde plně autonomní provoz, Rolls-Royce předpokládá, že se budou tankery a další nákladní lodě ovládat podobně jako třeba velké vojenské drony.

Kapitán bude sedět v pohodlném operačním středisku tisíce kilometrů daleko a přidělené plavidlo bude během směny ovládat pomocí joysticku a kamer na lodi. Mohla by mu k tomu pomoci i helma pro VR třeba ve stylu Oculus Rift.

Oproti leteckým dronům by však taková virtuální realita byla poněkud fádní, uprostřed oceánů se totiž dlouhé hodiny prakticky nic zajímavého neděje. 

Určitě si přečtěte

Články odjinud