Kalifornské ulice už roky brázdí autonomní vozy Googlu a loni se přidaly i kamiony Mercedesu, které byly k spatření i na německých dálnicích. A budou to právě nákladní tahače s jednodušším – kyvadlovým charakterem dopravy, které jako první ovládnou roboti.
Nemusí to být přitom jen motorová vozidla, ale i lodě. O tom se v odborné komunitě hovoří už poměrně dlouho a praktická implementace by měla být i mnohem jednodušší. Nákladní kontejnerové lodě se pohybují výhradně ve speciálních koridorech a jejich plavba je stovky i tisíce kilometrů relativně monotónní.

Budoucnost nákladní námořní dopravy podle Rolls-Royce
Robotem ovládaná loď by se také mohla lépe ubránit nájezdům pirátů a nehostinným podmínkám. Útočník by jednoduše neměl na koho namířit svůj kalašnikov a rejdař by se zároveň nemusel bát, že během tajfunu přijde o posádku.
Nejdále je v těchto vizích zatím Rolls-Royce, který se vývoji robotického ovládání nákladních lodí věnuje několik posledních let. Soustředí se především na vzdálené řízení pomocí virtuální reality. Než tedy přijde plně autonomní provoz, Rolls-Royce předpokládá, že se budou tankery a další nákladní lodě ovládat podobně jako třeba velké vojenské drony.
Kapitán bude sedět v pohodlném operačním středisku tisíce kilometrů daleko a přidělené plavidlo bude během směny ovládat pomocí joysticku a kamer na lodi. Mohla by mu k tomu pomoci i helma pro VR třeba ve stylu Oculus Rift.
Oproti leteckým dronům by však taková virtuální realita byla poněkud fádní, uprostřed oceánů se totiž dlouhé hodiny prakticky nic zajímavého neděje.