Autonomní auta se budou orientovat jinak. Vědci se inspirovali smartphony

Autonomní auta se budou orientovat jinak. Vědci se inspirovali smartphony

Autonomní auta používají na orientaci v prostoru kromě GPS i takzvaný lidar (light detection and Ranging). Ten určí polohu auta tak, že rozeznává okolní objekty a porovnává je s existující 3D mapou prostředí. Vědci z Univerzity v Cambridge napodobili orientační systém automobilů pomoci levnějších zařízení – kamer běžných smartphonů.

Informaci přinesl web univerzity. Detaily nové technologie vědci prezentovali na mezinárodní konferenci o počítačovém vidění v Santiagu.

Levnější a přesnější technologie

Výzkumníci vyvinuli na orientaci v neznámém prostředí a určení přesné polohy dva nové systémy. První, který dostal název SegNet, snímá záběry neznámého prostředí kamerou smartphonu. Kategorizuje objekty a v reálném čase je třídí do dvanácti kategorií jako jsou silnice, označení ulic, chodci, budovy nebo cyklisté. Poradí si se světlem, stíny i nočními záběry. Běžně označuje správně více než 90% pixelů.

Klepněte pro větší obrázek 
Kategorizace objektů pomocí systému SegNet. (Zdroj: Cambridge University)

Předešlé systémy využívaly drahé laserové nebo radarové snímání, přesto v reálném čase nedosahovaly tak vysokou přesnost.

O schopnostech technologie se můžete přesvědčit na webových stránkách univerzity. Stačí nahrát vlastní snímky a software vyznačí jednotlivé kategorie objektů. Systém je však zatím naučen rozeznávat pouze fotografie ze zastavěných oblastí nebo dálnic, kde tvoří velkou část vyobrazené plochy.

Orientace mnohem přesnější než GPS

Schopnosti třídění objektů získal SegNet učením. Vysokoškolští studenti nejprve ručně označili každý pixel na 5000 vzorových fotografiích, které se systém dva dny učil rozeznávat, aby byl schopen reálného provozu.

Přestože má SegNet vysokou přesnost rozpoznávání, ještě není připraven na samostatné řízení automobilů. V dopravě se však zatím může využít jako výstražný systém na prevenci kolizí.

Druhý systém pracuje na podobném principu a má za úkol zjišťovat přesnou polohu. Zaznamenává geometrii prostředí, pomocí které dokáže například určit, zda se smartphone nachází na východní nebo západní straně budovy i tehdy, když se obě strany zdají identické.

Systém byl zatím testován v centru Cambridge, kde se ukázalo, že je mnohem přesnější než GPS. Pracuje podobně jako zařízení v autonomních autech Googlu, které porovnávají zaznamenané údaje z okolí s předem připravenými 3D mapami.

Jak se smartphony učí „vidět“:

Nejprve na vysavačích, pak na autech

„V posledních letech se v oblasti umělé inteligence a robotiky objevuje mnoho výzkumů," řekl spoluautor druhého systému Alex Kendall. „Vyvinuli jsme technologii, která zjistí, co se kolem vás děje a kde se právě nacházíte. Poprvé však byla při takovém systému použita metoda hlubokého učení."

Podle vedoucího výzkumu profesora Roberta Cipolly budeme tuto technologii v blízké budoucnosti vídat pouze na jednodušších zařízeních jako jsou například robotické vysavače. Dokud lidé začnou důvěřovat autonomním vozidlům, mohou výzkumníci nové systémy vylepšit, aby byly vhodné pro různé typy autonomních robotů.

Diskuze (12) Další článek: Nalaďte si vánoční hudbu online. Na Youtube i Spotify

Témata článku: Technologie, Věda, Umělá inteligence, Roboti, Autonomní technologie, GPS na kolo, GPS mapy, Autonomní systém, Cyklista, Autonomní vozidlo, Počítačové vidění, Robotika, Autonomní řízení, Noční záběr, Okolní objekt, Cambridge, Neznámá budova, Detection and Ranging, Cars, Druhý systém, University of Cambridge, Neznámé prostředí, Auto GPS, Light detection, Samostatné řízení


Určitě si přečtěte

Osudová havárie Concordu: Před 18 lety přišel konec nadzvukových dopravních letadel

Osudová havárie Concordu: Před 18 lety přišel konec nadzvukových dopravních letadel

** Concorde byl nejrychlejším dopravním letadlem ** Atlantik dokázal přeletět za cca 3 až 3,5 hodiny ** Před osmnácti lety tragická havárie provoz těchto letadel prakticky ukončila

David Polesný, Jiří Černý | 39

Modelářský zázrak: Maketa raketoplánu Columbia, která létá jako skutečná raketa

Modelářský zázrak: Maketa raketoplánu Columbia, která létá jako skutečná raketa

** Model raketoplánu Columbia od českého konstruktéra umí i létat ** Obdivuhodný model si vzal 1600 hodin práce ** Podívejte se na fotografie ze stavby a prvního letu

Karel Jeřábek | 20



Aktuální číslo časopisu Computer

Jak nastavit a ochránit nový mobil

Velký test bezdrátových klávesnicí a myší

Počítače v roce 2019

Srovnání barevných laserových multifunkcí