Auta Googlu bez řidiče: 2,7 milionů km a 11 drobných incidentů

Google auto detekovalo jízdu v protisměru

Šéf programu autonomních vozů Googlu Chris Urmson se rozepsal, jak je na tom řízení automobilů bez řidiče po šesti letech vývoje a testování na amerických vozovkách. Dnes se po nich pohání více než dvacítka aut z Mountain View, které dohromady v autonomním režimu nacestovaly okolo 2,7 milionů kilometrů. V průměru ujedou 16 tisíc kilometrů týdně, což odpovídá roční jízdě typického amerického řidiče.

Podstatné je ale to, že během této doby došlo podle Googlu celkem k 11 menším nehodám. Při žádné z nich nebylo hlášeno zranění a údajně se jednalo o kolize, které nezpůsobil autonomní vůz – jen jim ještě nedokázal předejít.

Klepněte pro větší obrázek
Software se musel vypořádat i s noční jízdou ostatních v protisměru. V nákresu je patrné, že software jízdu v protisměru odhalil (označený fialový box) a mohl upravit jízdu.

Z každé z nich se ale dokázal poučit a jeho umělá inteligence tedy získala další vzor lidského chování. Na základě těchto dat  dnes dokáže software automobilu předvídat pohyb ostatních na silnici. Urmson tak popsal třeba případ nebezpečně se pohybujícího cyklisty, kdy automobil správně vypočítal jeho následný pravděpodobný směr jízdy a zavčas zastavil.

Klepněte pro větší obrázek
Vůz má sice zelenou, zleva se ale nebezpečně blíží cyklista (azurový box). Software podle pohybu odhadnul jeho trasu (červená linka) a raději přibrzdil.

Jinou ukázkou schopnosti předvídat složitou situaci na křižovatkách je případ vozu, jehož trajektorie byla kolizní se směrem vozu Googlu a ten tak mohl zavčas uzpůsobit řízení.

Klepněte pro větší obrázek
Fialový vůz nebezpečně vyjíždí z křižovatky. Software vozu to s předstihem detekoval a mohl upravit vlastní jízdu.

Většinou za kolize mohlo špatné řízení ostatních a nepozornost – telefonování a v jednom případě dokonce i hra na trumpetu za volantem. Přestože se autonomní vozy stále učí, jeden drobný incident bez zranění na čtvrt milionu naježděných kilometrů není vůbec špatné skóre.

Teď už stačí pouze dalších několik desítek let, aby se automobilová A.I. naučila stejně dobře jezdit na libovolné komunikaci planety – nejen na těch dobře zmapovaných asfaltkách severní Kalifornie.

Témata článku: Google, Technologie, Umělá inteligence, Automobily, Seat, Autonomní vůz, Automobilová inteligence, Lidské chování, Mountain View, Řidič, Cyklista, Trajektorie, Autonomní řízení, Incident

Určitě si přečtěte

Velká podzimní aktualizace Windows 10 je tady: Co přináší Fall Creators Update

Velká podzimní aktualizace Windows 10 je tady: Co přináší Fall Creators Update

** Po půl roce je tu další aktualizace Windows ** A opět přináší hlavně hromadu drobných kosmetických vylepšení ** Podívali jsme se na ty nejzajímavější

17.  10.  2017 | Jakub Čížek | 186

Jak funguje největší akumulátor v Česku: podívejte se do elektrárny Dlouhé Stráně

Jak funguje největší akumulátor v Česku: podívejte se do elektrárny Dlouhé Stráně

** Přečerpávací vodní elektrárna Dlouhé stráně je obdivuhodné technické dílo ** Stejná turbína vyrábí elektřinu i tlačí vodu zpět do horního jezera ** Strojovna elektrárny je zabudována v podzemí

19.  10.  2017 | David Polesný | 23

Přichází doba hypersonických zbraní. Hrozí zvýšené riziko jaderného konfliktu

Přichází doba hypersonických zbraní. Hrozí zvýšené riziko jaderného konfliktu

** Světové mocnosti vyvíjí nové, nesmírně rychlé zbraně ** Jsou schopné pokořit rychlost Mach 5 ** Tyto zbraně mohou zvýšit riziko rozpoutání válečného konfliktu

19.  10.  2017 | Stanislav Mihulka | 20


Aktuální číslo časopisu Computer

Nový seriál o programování elektroniky

Otestovali jsme 17 bezdrátových sluchátek

Jak na nákup vánočních dárků ze zahraničí

4 tankové tiskárny v přímém souboji