Apple kašle na Mac App Store, odchází z něj přední vývojáři

  • Mac App Store dlouhodobě nefunguje a Apple s tím nic nedělá
  • Vývojáři i zákazníci mají stále horší podmínky k jeho využívání
  • I nejlepších aplikací se prodají směšné počty kusů

Z Mac App Store během posledních měsíců odešlo hned několik velkých vývojářů a noví se do něj nehrnou. Nakupování v integrovaných obchodech přímo v systému by přitom mělo fungovat stejně dobře jako na mobilních platformách, ale neděje se tak. 

Uživatelé v Mac App Store najdou potřebné aplikace rychleji, usnadní jim instalaci a bezproblémové budou i budoucí aktualizace. Vývojáři naopak mají zajištěný silný distribuční kanál s miliony potenciálních zákazníků včetně platformy pro zpětnou odezvu. Jenže žádná z těchto výhod očividně není tak silnou, aby Mac App Store opravdu fungoval. Není nakonec problém v prostředníkovi, který stojí mezi vývojářem a zákazníkem – tedy v samotném Applu?

Prokletý Mac App Store

Apple představil obchod pro svůj desktopový systém na začátku roku 2011, kdy na Macích běžel Snow Leopard. Mnozí v něm spatřovali obrovský potenciál pro vybudování nového ekosystému aplikací, který velmi rychle vzniknul na nových mobilních platformách. Jenže navzdory očekávání se ani po pěti letech nepodařilo Applu dostat do virtuálního obchodu ani zákazníky ani vývojáře největších aplikací. A ti, co tam byli, začínají platformu pomalu opouštět.

AvailableOnMacAppStore.png
Tato ikona se z webů vývojářů pomalu vytrácí. Častěji se rozhodnu pro běžnou distribuci aplikace místo systému Applu

Aktuální debatu rozvířilo prohlášení společnosti Bohemian Coding a stažení aplikace Sketch z Mac App Store. Dlouhodobě se jedná o jednu z nejpopulárnějších grafických aplikací pro jablečnou platformu a u mnoha grafiků nahradila produkty Adobe. Sketch byla navíc výstavní aplikace Mac App Storu – Apple ji několikrát ocenil za design, pravidelně ji vybíral mezi nejlepší aplikace roku a především ji podporuje v rámci svého vývojářského SDK. Grafické podklady pro layout nových aplikací pro hodinky Watch nabízí pouze pro balík Adobe a právě Sketch. Jenže ten teď Mac App Store opouští a tvůrci jasně říkají, že s Mac App Storem je toho hodně špatně.

Klacky pod nohy vývojářů

Apple si stejně jako v případě aplikací pro iOS účtuje z prodaného softwaru na Macu 30 %; v Evropě je potom dokonce 40 %. Dalo by se tedy čekat, že bude dělat všechno proto, aby vývojářům usnadnil distribuci aplikací a prodeje se dařily. Jenže Apple před vývojáře klade několik zásadních překážek, které ze zdánlivě jednoduché distribuce dělají peklo.

Jedním z prvních zádrhelů je technické omezení aplikací, které Apple do svého obchodu schvaluje. Od roku 2012 totiž musí být všechny aplikace sandboxované – s minimálním přístupem k systému i dalším aplikacím. To mnohým vývojářům zkomplikovalo život a nejedna aplikace byla připravena o důležité funkce. To mimo jiné vedlo k tomu, že z Mac App Store zmizela aplikace Coda od jednoho z nejznámějších vývojářů jablečných aplikací vůbec – skupiny Panic. Ačkoliv jsou sandboxované aplikace výbornou cestou pro bezpečný systém, nemělo by docházet k radikálnímu omezování funkčnosti samotných aplikací.

Screen Shot 2015-12-09 at 15.38.31.png
V Mac App Store je stále menší počet známých aplikací. Pro velké vývojáře nemá smysl ani jako marketingový kanál

Složitá distribuce

Kromě technických zádrhelů však na řadu přichází i několik problému se samotnou distribucí aplikací na Mac App Store. Již legendárními se staly schvalovací procesy, kterými musí projít každá nová aplikace a především i každá aktualizace.

Zatímco v případě běžně šířeného programu by se jednalo o změnu instalačního souboru na webu, případně odeslání aktualizace uživatelům, v případě schvalování Applem může dojít i k několikatýdennímu zpoždění. To je při nutnosti rychlé záplaty naprosto nepřijatelné a u společnosti jako je Apple by se dala očekávat maximální pružnost a ideální by bylo schválení v řádu několika hodin.

jbs-review-stages.png
Legendární schvalovací procesy Applu - pokud se něco nelíbí, může se vydání na Mac App Store zpozdit klidně o měsíc (zdroj: Johnsad.ventures

Z toho mimo jiné vyplývá i to, že pro vývojáře prakticky odpadá možnost distribuovat aplikaci běžnou cestou a zároveň na Mac App Store. Jednoduše by se mohlo stát, že v obchodu Applu by stále visela stará verze aplikace, zatímco ostatní zákazníci by měli aplikaci aktuálnější klidně o dvě verze. Především z hlediska podpory by se jednalo o takřka nemožný koncept.

Jenže ani v případě, že se vývojář zaměřuje čistě na prodeje prostřednictvím Mac App Store, nemá podporu a zpětnou vazbu nijak ulehčenou, spíše naopak ji Apple maximálně ztěžuje.

V obchodě stejně jako na dalších platformách funguje systém komentářů a hodnocení, kam mohou psát svoje minirecenze zákazníci, jež si aplikaci zakoupili. Problém je ale v tom, že vývojář nejenže nemůže na komentáře reagovat přímo v Mac App Store, on bohužel žádným způsobem nezíská ani kontakt na komentujícího. Oboustranná komunikace je přitom při zpětné odezvě klíčová. V mnoha případech se může jednat o nedopatření na straně zákazníka, které by napravil jeden krátký mail s vysvětlením konkrétní funkce. Při aktuálním stavu je však výsledkem rozhořčený komentář, snížené hodnocení a tudíž klesající zájem o aplikaci.

Nezájem Applu

Mac App Store na našich Macích funguje téměř pět let. Jenže od první verze se toho příliš nezměnilo. Zatímco do mobilního App Storu přibývají nové funkce docela pravidelně, na desktopový obchod Apple kašle. Vývojáři zde nemají možnost sdružovat aplikaci do výhodných balíků (bundlů), nemohou k aplikaci přidat videonáhled a nejsou zde ani rozšířené podkategorie, které by usnadňovaly orientaci v obchodě. To vše však v App Store pro iOS funguje již dlouhou dobu.

Screen Shot 2015-12-09 at 15.38.43.png
Seřazení aplikací podle jejich prodejů je maximem toho, co Apple v Mac App Store předvedl. Chybí podrobnější kategorie, zkušební verze i videonáhledy

Navíc zde nejsou ani funkce, které by se pro distribuci desktopového a zpravidla dražšího softwaru hodily – a to jak uživatelům, tak i zákazníkům. Jednou z nich je podpora pro zkušební verze. Ať už by se jednalo o ořezané demoverze se základními funkcemi, nebo časově omezené trial verze, zákazník by měl šanci si aplikaci vyzkoušet a případně zakoupit plnou verzi s jistotou, že bude vše fungovat. Málokdo bude investovat desítky a někdy i stovky euro do aplikace, kterou zná jen ze screenshotů a uživatelských videí na Youtube.

Nesmíme zapomenout ani na funkci, po které vývojáři hlasitě volají od začátku fungování Mac App Store – zpoplatnění velkých aktualizací. Pokud totiž nyní vývojář vloží prostředky a úsilí do updatu, který aplikaci značně vylepší a chce ji zpoplatnit, má jedinou možnost – vydat ji jako novou aplikaci. Výsledkem jsou zmatení uživatelé a zároveň další práce pro vývojáře, který nyní musí poskytovat podporu jak pro uživatele staré verze, tak té nové, primární. Řešení by přitom bylo zcela jednoduché – pokud by vývojář vydal velkou aktualizaci, tlačítko pro update by bylo spojené s novou platbou.

Černá budoucnost

Můžeme si být celkem jistí, že v následujících měsících s tímto stavem Apple nic neudělá. Aktuálně spustil nový obchod pro Apple TV, na který bude zaměřovat svoji pozornost. Díky dlouhodobému zanedbávání desktopového obchodu je více než pravděpodobné, že televizní platforma je či bude větší než celý obchod na Macích.

Za všechno totiž hovoří čísla, na která jsme se zeptali jednoho z českých vývojářů, který má ve své nabídce dlouhodobě jednu z nejprodávanějších aplikací na českém ale i americkém Mac App Store. I když se totiž tato aplikace místy dostane na první místo v žebříčku placených aplikací, vedou k tomu pouhé stovky zakoupených kusů. Není proto divu, že k prvnímu místu na českém Mac App Store postačí prodeje v řádu nízkých desítek kusů. To jsou zcela jiná čísla než v případě mobilního App Store. Tam ani prodeje v řádech tisíců nezaručují umístění v TOP padesáti aplikacích.

sales-screenshot.png
Smutný pohled na prodeje aplikací v Mac App Store. Z 94 prodaných kusů se pouhých 59 prodalo v americkém obchodě. I přesto se aplikace dostala na osmé místo v žebříčku placených aplikací

Východiskem pro stále více vývojářů je tedy opuštění Mac App Store a tradiční distribuce aplikací. Kromě toho, že se zbaví většiny zde popisovaných problémů, mohou snížit i cenu. Nikdo z ní totiž nebude ukrajovat 30 % a tak bude výhoda oboustranná – jak na straně vývojářů, tak zákazníků. Můžeme tedy pouze doufat v to, že mizející vývojáři donutí Apple změnit svůj přístup k Mac App Store a pomoci tím jak zákazníkům, tak vývojářům.

Diskuze (95) Další článek: Microsoft omylem odhalil doplňky pro Edge. Budou stejné jako v Chromu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,