Apple | Safari | Reklama

Americké reklamní svazy se bouří proti Applu: Kvůli novému Safari nebudeme moci špehovat surfaře

Apple se na sklonku jara pochlubil novou technologií v nitru Webkitu, která má více ochránit surfaře před reklamními sledovacími sušenkami. Novinka bude součástí macOS High Sierra a iOS 11. Zatímco desktopový systém zamíří k uživatelům 25. září, nový iOS už dnes.

Jenže právě těchto dnů se již dlouhé měsíce obávají reklamní společnosti, které nyní zveřejnily otevřený dopis, ve kterém krok Applu kritizují. Šest největších amerických reklamních svazů se obává, že Apple zcela zničí obchodní modely na webu.

A co jim vadí? Safari bude vyzbrojené speciálním systémem Intelligent Tracking Prevention s prvky strojového učení, který bude analyzovat, o jaké weby má surfař skutečně zájem (kliká na ně, aktivně je navštěvuje) a o které asi nikoliv (různé skripty načítající se na pozadí z odlišných domén aj.).

tracking-prevention-timeline.png
Mobilní a desktopové Safari bude mazat reklamní sušenky

No, a právě u domén, o které surfař nemá zájem – aktivně je nenavštěvuje, bude drasticky omezena životnost sušenek. Jsou to zpravidla ty trackovací, ve kterých je uložený identifikátor surfaře a pomocí něj jej mohou rozpoznat i další weby se stejným reklamním kódem a zobrazovat mu kontextovou behaviorální reklamu. Tyto sušenky podle nových pravidel zmizí už po 24 hodinách.

Podle reklamních svazů Apple zaprvé příliš zasahuje do zažitých pravidel a standardů, jak fungují jednotlivé webové technologie, a zadruhé sníží příjmy webů, které žijí z reklamy. Svazy tedy jasně říkají: Ano, kontextová reklama a trackovací sušenky jsou fakt, ale díky tomuto obchodnímu modelu mohou na webu publikovat především malí vydavatelé, kteří nemají kapacity k tomu, aby reklamní prostor prodali konkrétnímu zájemci. Když však nasadí reklamní kód velké sítě (v českém kontextu zejména AdSense a Sklik), reklamu mu sežene přímo ona.

Tento věčný spor zatím nemá řešení a reklamu a trackovací sušenky v nějaké míře ostatně už nějaký čas omezuje třeba Opera, Safari a svět Applu však disponuje mnohem větším tržním podílem. Webovou reklamu má zároveň v plánu omezovat i Chrome, čili je zřejmé, že se nacházíme na určitém předělu a reklama skutečně může v následujících letech změnit svoji podobu. Zejména ta nejagresivnější.

Komunita blokuje reklamu různými způsoby. Jedním z nich je systém „černé díry“ Pi-Hole:

Diskuze (17) Další článek: Průlom: Světlo bylo poprvé uloženo jako zvuk

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,